بیست و چهار نماینده جمهوری‌خواه آمریکا درنامه‌ای به مقام‌های ارشد این کشور، ایران را به دست‌کم هشت مورد نقض بر‌جام متهم کردند.
کد خبر: ۸۹۶۵۹۱۹
|
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، «لی زلدین» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به همراه 23 نماینده دیگر کنگره در نامه‌ای خطاب به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا مدعی دست‌کم هشت تخلف ایران در برنامه جامع اقدام (برجام) شده و از این سه مقام خواستند نظر خود را درباره این موارد اعلام کنند.

 در بخشی از این نامه آمده است: «به دنبال اجرای برجام از تاریخ 16 ژانویه 2106، رژیم ایران نه تنها "روح" توافق بلکه "متن" آن‌ را در موارد متعددی نقض کرده است. به طوری‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فوریه و نوامبر 2016 به دو مورد از تخلف‌های ایران اذعان کرده است.»

این نمایندگان ایران را به تولید بیش از حد مجاز سانتریفیوژهای پیشرفته، تلاش برای خرید فیبر کربن متهم کرده و ضمنا مدعی شده‌اند تأکید ایران بر مخالفت با بازرسی از مراکز نظامی، نقض توافق هسته‌ای است. 

در خاتمه این نامه آمده است: «این نامه را نوشته‌ایم تا ببینیم که آیا سازمان‌ها و ادارات زیرمجموعه شما اطلاعاتی در اختیار دارند که این نقض‌ها را تائید کند، یا نه. از شما می‌خواهیم هرگونه اطلاعات مشابه یا هر طرحی که دولت برای پاسخ به موارد نقض دارد، به ما ارائه کنید.»

این ادعای جدید در حالی بیان شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا این لحظه ۹ بار پایبندی ایران به برجام را به صراحت تایید کرده است. «جفری فلتمن» معاون آمریکایی دبیر کل سازمان ملل هفته گذشته در ابتدای جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای، با اشاره به گزارش‌های آژانس بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تائید کرد و گفت آژانس تنها مرجع تشخیص پایبندی ایران به این توافق است.

انتهای پیام/ق

ارسال نظرات