خبرهای داغ:
عضو هیئت‌رئیسۀ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تأثیرات روانی زمزمه‌های افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخصوصاً قیمت بنزین باعث شده حتی رشد قیمت برخی اقلام خوراکی از هم اکنون شروع شود.
کد خبر: ۸۹۶۶۰۱۷
|
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی درباره نرخ تورم ۸ درصدی آذر ماه گفت: بدیهی است محاسبه نرخ تورم براساس مولفه‌های اقتصادی و با لحاظ سال پایه بوده، اما در آمار مربوط به تورم باید به مبنا‌های دیگری توجه شود.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها دو رقمی اعلام شده این در حالی است که براساس برنامه‌ها باید نرخ تورم تک رقمی می‌شد مخصوصا با توجه به وضعیت معیشت خانوار‌ها نباید رشد نرخ تورم دو رقمی باشد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خانوار‌ها می‌توانند تأمین برخی از نیاز‌های اعضای خانوار مانند پوشاک نو و ... را به تعویق بیاندازند، اما تامین اقلام خوراکی خانواده‌ها اجتناب ناپذیر است.
حسینی شاهرودی ادامه داد:باید توجه داشت در حالی نرخ اقلام خوراکی روند افزایشی داشته که حجم تقاضا در روز‌های پایان سال با افزایش بیشتری روبرو می‌شود.
تنظیم بازار کالا‌های اساسی در اولویت باشد
وی ادامه داد: تأثیرات روانی زمزمه‌های افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخصوصا قیمت بنزین باعث شد حتی رشد قیمت برخی اقلام خوراکی از هم اکنون شروع شود این در حالی است مکانیزم‌های مشخص شده برای تنظیم بازار کالا‌های اساسی وجود دارد بنابراین باید دولت به این موضوعات توجه کند.
حسینی شاهرودی افزود: ارائه یارانه برای تامین کالا‌های خوراکی مورد قبول نیست، اما باید با ایجاد بازار رقابتی و حذف سوداگران و اعمال نظارت موثر سیستمی و برقراری ارتباط نزدیک‌تر بین تولید کننده و فروشنده، هزینه‌های بالاسری را کنترل کرد تا از گرانی کاذب جلوگیری شود.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود:سامانه‌های سیستمی برای کنترل بازار‌ها وجود دارد، اما از این سامانه‌ها استفاده صحیحی نمی‌شود که نکته قابل تأملی است.
گفتنی است مرکز آمار ایران، نرخ تورم آذر ماه سال ۹۶ را ۸ درصد گزارش کرده و شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل برای کل کشور ۱۳.۰ درصد، مناطق شهری ۱۳.۳ درصد و مناطق روستایی ۱۱.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد که درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به آذر ماه ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ۱۲.۴ گزارش شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها