مديركل ميراث فرهنگي زنجان:

تحريم ها ضربه ايست به صادرات صنايع دستي كشور

تحريم ها موجب شده ميزان درآمد از حوزه صادرات صنايع دستي ميزان قابل توجهي كاهش يافته است و اين ضربه ايست كه به صادرات كشور ما از تحريم ها وارد شده است.
کد خبر: ۸۹۶۶۱۶۸
|
۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مديركل ميراث فرهنگي زنجان در سی و چهارمین جلسه شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: طي سالهاي تحريم متاسفانه ما بخش عمده بازار جهاني محصولات صنايع دستي خود را از دست داده ايم و محصولات بسياري جايگزين كالاهاي ايراني در بازار هدف شده است. تجار ايراني بايد تلاش كنند تا اين ذائقه جهاني از دست رفته را برگردانند.

يحيي رحمتي افزود: تحريم ها  موجب شده ميزان درآمد از حوزه صادرات صنايع دستي ميزان قابل توجهي كاهش يافته است و اين ضربه ايست كه به صادرات كشور ما از تحريم ها وارد شده است.

وی اظهار داشت: مشكلات صادرات صنايع دستي به دو گروه توليد كنندگان و تجار و قوانين و مقررات تقسيم مي شود. در بحث توليد كنندگان و تجار مشكل ما عدم تطبيق محصولات صنايع دستي با نيازهاي بازار هدف است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان با اشاره به نبود بازرگانان و تجار تخصصي صنايع دستي ، بيان كرد: از ديگر مشكلات اصلي حوزه توليد و صادرات صنايع دستي، نبود بازرگانان و تجار تخصصي در اين حوزه است. بحث فقدان پايانه هاي تخصص صنايع دستي، نداشتن تعريف درست از كد تعرفه هاي اختصاصي صنايع دستي از ديگر مشكلات حوزه صادرات صنايع دستي است.

يحيي رحمتي در خصوص سختي هاي صادرات زيورآلات سنتي تصریح كرد: بحث زيورآلات سنتي يكي از پتانسيل هاي صنايع دستي استان زنجان است كه متاسفانه به واسطه اينكه بانك مركزي تضامين خاصي مي خواهد و مكاتبات به درازا مي كشد مشكلي به مشكلات حوزه صادرات صنايع دستي ما افزوده شده كه گريبان مليله زنجان را گرفته است.

وی افزود: نبود صنايع دستي در بسته حمايتي و مشوق هاي صادراتي كه در كل دنيا وجود دارد ولي در كشور ما نيست و ضعف در حوزه تبليغات و بازار يابي از مشكلات اين بخش محسوب مي شود.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان، در خصوص برندينگ در محصولات صنايع دستي گفت: در حوزه استاني ما موضوع بسته بندي و نبود برند خاص در محصولات صنايع دستي را داريم . در زنجان نام افراد به عنوان برند توليد يك محصول صنايع دستي شناخته مي شود كه در خارج از كشور اينطور نيست.

رحمتي فقدان آمار و اطلاعات دقيق و بروز در بخش بازرگاني را يكي از مشكلات صادرات صنايع دستي دانست و اظهار داشت: فقدان استاندارد در توليد، حواب بالاي سرمايه در اين بخش، عدم بهره گيري از طرح هاي نو و جديد براي ارائه به بازار با توجه به سليقه روز منطبق با بازار از ديگر مشكلات بخش صادرات صنايع دستي در زنجان و كشور است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به وضعیت شرکت‌ تصفیه صنایع‌دستی، از راه‌اندازی اداره‌کل جدید با عنوان اداره‌کل مجامع در این سازمان خبر داد  و درباره غیبتش در جشن ثبت جهانی دو شهر و روستای صنایع‌دستی توضیح داد.

یکی از موضوعات ما، شرکت‌های در حال تسویه هستند که صنایع‌دستی بخشی از آن است. متأسفانه این تسویه‌ها حدود ۱۴ سال‌ طول کشیده است و هنوز تلکیف آن مشخص نشده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار