خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف اشرف گفت: برخی مواقع سخت‌گیری و مقاومت از سمت دانشگاه و یا بالعکس از سمت حوزه‌ها علمیه بوده که تحت عنوان نظریه جدایی دین از سیاست در مراکز علمی مطرح‌ شده است.
کد خبر: ۸۹۶۶۴۸۰
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسيج از نجف‌آباد به نقل از فارس، محسن طالب‌پور پیش از ظهر امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه، که با حضور جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه نجف‌آباد و دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد اظهار کرد: گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که در سالروز شهادت دکتر مفتح توسط امام خمینی(ره) نام‌گذاری شد، نباید به صورت یک حرکت سمبلیک و شعارگونه برگزار شود.

وی درباره اهمیت علم در مکتب اسلام ادامه داد: اسلام به عنوان جامع‌ترین دین، رابطه تنگاتنگی میان علم و دین وجود دارد و با آنکه در قرون گذشته و نمونه بارز آن در قرون وسطی و قرن 20 میلادی تلاش‌های فراوانی جهت ایجاد شکاف میان علم و دین به وجود آمد، ولی به این نتیجه رسیدند که جدا کردن دین از علم غیرممکن است.

نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف اشرف در ادامه خاطرنشان کرد: اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد به علم اهمیت اشاره می‌کند و مبنای دین، علم است و در طول تاریخ ایران همیشه علوم دینی و علوم تجربی در کنار یکدیگر تدریس می‌شد که نمونه آن شخصیت‌های علمی چون ابن‌سینا که خود بعضاً فقیه نیز بودند.

وی با بیان برخی از روایات معصومین درباره اهمیت علم گفت: دیدگاه اسلام و روایات معصومین نشان می‌دهد نه تنها میان علم و دین تضادی نیستی حتی تفاوتی نیز وجود ندارد چون پایه و اساس دین، علم است.

طالب‌پور با بیان برخی توصیه‌ها در جهت ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه افزود: فضای دانشگاه‌ها باید دینی باشد و در کنار آن حوزه‌های علمیه تلاش کنند از توجه به علوم جدید غافل نشوند و اگر سخن از وحدت به میان می‌آید به این معنی نیست که در فضای دانشگاه رشته‌های اسلامی توسط روحانیون تدریس شود.

وی در معنای وحدت حوزه و دانشگاه بیان داشت: وحدت به این معناست که هر دو محیط علمی باید مانند دو بال برای سعادت، رشد، عزت کشور تلاش کنند و حضرت امام نیز هدفشان از نام‌گذاری این روز همین بود.

نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف اشرف از تشکیل کارگروهی در مرکز استان خبر داد و اضافه کرد: در جهت عملی شدن وحدت حوزه و دانشگاه به مرکزیت استان یک کارگروه تخصصی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه تشکیل شده است ولی تاکنون عملاً نتوانسته‌ایم اقدام شایسته‌ای برای وحدت داشته باشیم.

وی درباره علل عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه افزود: گاهی باور به ایجاد چنین وحدتی نبوده و گاهی ذهنیت این دو مرکز علمی نسبت به یکدیگر غلط بوده که برخی مواقع سخت‌گیری و مقاومت از سمت دانشگاه و یا بالعکس از سمت حوزه‌ها علمیه بوده که تحت عنوان نظریه جدایی دین از سیاست در مراکز علمی مطرح‌ شده است.

طالب‌پور با اشاره به برخی سخنان رهبر معظم انقلاب درباره وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای حرکت این دو نهاد علمی در مسیر تعالی دین و پیشرفت کشور است که باید تحولاتی هم در حوزه‌های علمیه در زمینه ورود برخی علوم و ایجاد معنویت بیشتر در سطح دانشگاه‌ها صورت گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها