راشاتودی:

تبدیل کشورهای عربی به هاب صادرات محصولات کشاورزی توسط روسیه/بازار صادراتی ایران کوچک‌تر می‌شود؟

راشاتودی اعلام کرد: مسکو با دو کشور عربستان و امارات در حال مذاکره است تا آنها را به عنوان هاب صادرات محصولات کشاورزی روسیه تبدیل کند.
کد خبر: ۸۹۶۶۵۱۵
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از مقامات روسی اعلام کرد دو کشور عربستان و روسیه درباره اینکه عربستان را به عنوان هاب منطقه برای عرضه محصولات کشاورزی در بیاورند مذاکره می‌کنند.

 سرگی‌لوین سخنگوی وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد: عربستان به صورت سنتی محل تقاطع مسیرهای تجاری است و از نظر منطقه‌ای جغرافیایی یک مسیر راحتی به حساب می‌آید. از زمان باستان افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند با کشورهای اطرافشان و آفریقا دادوستد دارند. 

لوین اضافه کرد: عربستان فرصتی را برای ایجاد منطقه تجاری برای محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند که هم محصولات را بخرند و هم برای همسایگانشان عرضه کنند اما این مسأله نیازمند ایجاد یک زیرساخت مناسب است.

بر اساس گفته‌های لوین، در حال حاضر وزارت کشاورزی روسیه پروژه مشابهی را با امارات مذاکره می‌کند. امارات معمولاً هاب منطقه تجاری بوده آنها از نظر جغرافیایی در منطقه خلیج‌فارس واقع شده‌اند و عربستان هم دسترسی به دریای سرخ دارد و نیز دسترسی سریعی به کشورهای آفریقایی دارد و این دو پروژه می‌توانند همدیگر را تکمیل کنند.

در حال حاضر روسیه بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده غلات در جهان است. تولیدات  کشاورزی روسیه پیش‌بینی می‌شود که امسال 3 درصد افزایش یابد و به 120.7 میلیون تن برسد و این بهترین برداشت از زمان اتحاد جماهیر شوروی است. 

وزیر کشاورزی روسیه پیش‌بینی می‌کند صادرات غلات در سال جاری (جولای 2017 و 2018) 45 میلیون تن خواهد بود که نسبت به سال گذشته افزایش 10 میلیون و 500 هزار تن خواهد داشت. 

به گزارش فارس، بخشی از صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای عرب منطقه صادر می‌شود که اغلب از نوع صیفی و سبزی است. این نوع محصولات بیشتر به امارات و برخی میوه‌ها نیز از این طریق به دیگر کشورها صادر می‌شود. 

ارسال نظرات