سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: تاریخی برای سفر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه تعیین نشده است و صحبت از داشتن شرط و شروط برای انجام این سفر بحثی انحرافی است.
کد خبر: ۸۹۶۶۵۳۹
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه اظهارداشت: سفر مکرون در دستور کار دو کشور است و تاریخی برای آن تعیین نشده است و حتما به تاخیر نیفتاده چون تاریخی تعیین نشده است.
وی اضافه کرد: هیچ شروطی در آمد و شدها و روابط هیات ها وجود ندارد و روابط دو کشور مثبت است و تعاملات بسیاری بین تهران - پاریس وجود دارد و ادامه خواهد یافت.
سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن بحثی انحرافی است و جاهایی که مطرح می کنند نیت و هدف خاصی را دنبال می کنند.
خبرنگاری از قاسمی پرسید در سه ماه اخیر شاهد موضع گیری های بسیار شدیدی از سوی برخی مقامات کشورها هستیم، شب گذشته مکرون با ملک سلمان صحبت و بیان کرد که مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه ضروری است و موضع فرانسه در مورد نقش تخریبی ایران واضح است، ایران چه دورنمایی برای مذاکرات منطقه ای با کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه دارد؟
سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: منبع این خبر عربستان است، در پاریس و سایت وزارت خارجه فرانسه چیزی در این مورد وجود ندارد.
قاسمی خاطرنشان کرد:در هفته های اخیر برخی سخنان غلط ازسوی برخی مقامات فرانسوی درباره بعضی موضوع های ایران و منطقه مطرح شده که به هنگام پاسخ آن را اعلام و مواضع خود را بیان کردیم.
وی همچنین گفت: به هر حال با توجه به اهمیت روابط ایران و فرانسه ما قطعا در خیلی از مواضع دارای نظرهای مشترکی هستیم ولی بدون شک در برخی حوزه ها نظرات یکسانی را نداریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: مذاکرات، رفت و آمدها و گفت و گو ها ضرورت دارد و از سفر آینده وزیر خارحه فرانسه استقبال می کنیم، یک دستور کار مشخص و مفصلی را برای این سفر خواهیم داشت.
قاسمی افزود: در این سفر علاوه بر مسایل دو جانبه باید صحبت های زیادی درمورد مسایل مالی، بانکی و فناوری و منطقه انجام شود و فکر می کنم آنها گاه گاهی تحت تاثیر القائات معاندان ایران و کسانی که ایران هراسی را در جهان ترویج می کنند، قرار می گیرند و با اطلاعات نادرست در مورد برخی از موضوعات موضع گیری می کنند و این اقدام درستی نیست.
وی ادامه داد: در یک گفت و گوی سازنده می توانیم تا حد زیادی خوش بین باشیم که فرانسه را از هر آنچه که منطقه می گذرد، آگاه کنیم و آنها از القائات دیگران که می خواهند روابط ایران با اروپا تحت تاثیر قرار دهند عبور کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: فکر می کنم هوشیاری بسیار در شرایط کنونی لازم است به خصوص در شرایطی که ایالات متحده آمریکا به دلایل مختلف و اشتباهات فاحشی که داشته در انزوای جدی قرار می گیرد باید اروپا این هوشیاری را داشته باشند تا در دام سیاست های غلط این کشور و برخی متحدان نابخرد آنها در منطقه قرار نگیرند.
قاسمی یادآور شد: فکر می کنم ما فرصت داریم تا با فرانسوی ها صحبت کنیم و از گفت و گو با آنها نگران نیستیم و حتما در خصوص مسایل مختلف منطقه و دیگر موضوعات به صراحت و شفافیت تمام مواضع ایران را مطرح می کنیم.
وی همچنین اظهارداشت: به آنها یادآوری خواهیم کرد که ایران چه نقش مثبت و سازنده ای را در منطقه حساس در جهان ایفا کرده و چگونه با تروریست به طور جدی برخورد و در صف مقدم مقابله با آن ایستادگی کرده است و توانسته گروه های افراطی مثل داعش را تا حد زیادی از منطقه دور کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همچنین به آنها یادآوری می کنیم که اگر نقش ایران در منطقه نبود سایر نقاط جهان حتی خود فرانسه که در معرض ترور قرار داشت آیا امروز می توانستند در چنین وضعیتی قرار بگیرند؛ امیدواریم سفر انجام شود و ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و آنجه لازم است و باید مقامات فرانسوی بدانند را به آنها یادآوری کنیم.

**هشدار می دهم اروپا فریب شیطنت های آمریکا را نخورد
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا درباره این که در هفته های اخیر شورای امنیت بحث نشست دوره ای بررسی قطعنامه 2231 را مطرح کرد، به نظر می رسد آمریکا تلاش می کند اجماعی را علیه ایران شکل دهد، گفت: آمریکا در بحث برجام و نارضایتی که از این توافق دارد سعی کرد با کارشکنی و بدعهدی ها مانع استفاده ایران از مزایای برجام شود.
وی افزود: با توجه به استحکام برجام و مواضعی که جهان ، اتحادیه اروپا و سایر اعضای 1+5 در خصوص برجام داشته اند و همچنین اجرای دقیق آن از سوی ایران و نداشتن بهانه برای تخریب بیشتر این توافق فکر می کنم ایالات متحده آمریکا و شخص ترامپ سعی می کنند از روش های مختلفی برای ناکارآمدتر کردن برجام انجام دهند و این تلاش های مذبوحانه در این چهارچوب است.
وی ادامه داد: آنها تلاش می کنند متوسل به موضوعات دیگر مثل بحث موشکی یا مسایل منطقه ای شوند.
سخنگوی وزارت خارجه به اروپا هشدار داد که با توجه به ایستادگی جدی که در در برابر برجام دارد هوشیار باشد و هوشمندانه عمل کنند تا با این موارد و سوژه ها فریب شیطنت های ایالات متحده آمریکا را نخورد.
قاسمی افزود: آمریکا هدفی جز این ندارد که با ایجاد معضلات جدید و طرح موضوعات بی ربط جدید در عرصه های دیگر، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را به سمت اجماع جلو ببرد اما از سوی دیگر می بینیم این تلاش ها در واشنگتن به خصوص آنچه در بحث قدس مشاهده شد از ناتوانی و ناکارآمدی سیاست آمریکا حکایت می کند.
وی ادامه داد: هوشمندی و هوشیاری کشورهای اروپایی و سران آنها در این مقطع ضروری است و باید آگاه باشند، چون آمریکا در برجام نتوانست آنها را در برابر ایران قرار دهد، سعی می کند در مباحث دیگر و موضوعات موشکی و مغایرت آن با اظهارات واهی در 2231 و موضوعات دیگر اروپا را با خود هم صدا کند و این نیازمند یک درایت و سیاست ورزی دقیق از سوی دولتمردان اروپایی در برهه حاضر است.

** ایران همیشه به موضوع مهمی مثل قدس حساس است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در بحث پایتختی بیت المقدس برخی منتقدان می گویند ایران در بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی تاکید روشنی نداشته که کل قدس پایتخت فلسطین است، گفت: مواضع ما در مورد فلسطین روشن است.
قاسمی افزود: در اجلاس اخیر نیز در موادی که ملاحظات خود را داشتیم و با نظرات ما همسویی کامل نداشت نظرات خود را اعلام کردیم و در این مورد بهترین کار که می توانست انجام شود، اقدام شد.
وی تصریح کرد: سخن از این که سستی وجود داشته یا آنگونه که حق مطلب بوده ادا نشده است سخن به حق و درستی نیست و قطعا در این نوع کنفرانس ها و اجلاس ها با توجه به موضوع مهمی مثل قدس که ما بر روی آن همیشه حساس بودیم، اگر بندی در موازات افکار و ایده های ما نباشد ما قطعا آن اجلاس را ترک نمی کنیم و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم آن است که مواضع خود را اعلام کنیم که در همان زمان اقدام شده و بعد در توضیحی آن را بیان کردم.

**طلب ایران از انگلیس موضوع مهم در دستور کار دو کشور است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوالی درباره وضعیت وصول بدهی انگلیس به ایران گفت: بحث طلب و مبلغی که باید توسط دولت انگلیس به ایران پرداخت شود از موضوعات اساسی و جدی مورد مذاکره در سفر جانسون به تهران بود.
قاسمی افزود: دو طرف توانستند گام های بیشتری را به سمت حل و فصل این موضوع بردارنداما طرف انگلیسی در این مذاکرات اعلام کرد برخی از مسایل و مشکلات فنی وجود دارد که باید به لندن برگردد و از طریق خزانه داری و دستگاه های دیگر این موضوع را دنبال کند.
وی ادامه داد: این موضوع مهم در دستور کار دو کشور است و مورد پیگری ایران با جدیت تمام است که امیدوارم با حسن نیت هر چه بیشتر لندن این مبلغ به ایران بازگردد و این داستان کهنه از میان برداشته شود.

**برجام یک قاضی بیشتر ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که اخیرا 24 نماینده آمریکا، ایران را به تخلف در برجام متهم کردند نظر شما در زمینه چیست، گفت: خیلی به این حرف های بیهوده و بی منطق گوش نمی کنم و نباید ان دا جدی گرفت.
قاسمی تاکید کرد: ما سنای آمریکایی ها را قاضی نمی دانیم بحث برجام یک قاضی بیشتر ندارد و آن قاضی آژانس بین المللی انرژی اتمی است و براساس نُرم بین المللی و وظایفی که به آژانس محول شده آن را قاضی می دانیم و حرف آژانس را ملاک قرار می دهیم و صحبت افراد و برخی سناتورها دیگر در ایلات متحده امریکا مدنظر ما نبست.
وی یادآور شد: طبیعتا ما از این نوع افراد انتظار نداریم که سخن راست و درستی از آنها درباره ایران بشنویم.
قاسمی در بخش نخست این نشست خبری نیز تولد حضرت مسیح (ع) را به تمام مردم به خصوص مسیحیان در ایران و دیگر کشورهای جهان تبریک گفت و افزود: امیدوارم در سال میلادی جدید، جهان شاهد وضعیت و شرایط بهتری باشد و از خشونت ها و جنگ و کشتار و ترور رهایی یابد و مردم در صلح و صفای بیشتری زندگی کنند.
وی تصریح کرد: امیدوارم در سال میلادی جدید جهان شاهد وضعیت و شرایط بهتری باشد و از خشونت ها و جنگ و کشتار و ترور رهایی یابد و مردم در صلح و صفای بیشتری زندگی کنند.
ارسال نظرات