خبرهای داغ:
سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین:

آموزش مردم در مدیریت بحران امری ضروری است

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین گفت: رفتار هیجانی مردم در موقع بحران‌های بزرگ‌تر و زلزله‌هایی که ممکن است ویرانی در پی داشته باشد که بسیار خطرناک است و آمار صدمات و تلفات ما را در بحران زلزله افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۶۶۵۶۵
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین؛ فرشاد پیله چی سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین در کارگاه آموزشی مدیریت بحران، با عنوان تجربیات زلزله کرمانشاه، که به همت جهاددانشگاهی قزوین و اداره کل مدیریت بحران استانداری در سالن شهید امامی برگزار شد، اظهار کرد: بعد از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری در مرز استان‌های تهران و البرز با رصد رسانه‌های خبری نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد این بود که بیشتر صدمات انسانی این زلزله در نتیجه هراس مردم و گریز آن‌ها بدون توجه به اصول ایمنی رخ داد.
وی ادامه داد: در شهر تهران مردم به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند، هول و هراس مردم برای خروج از شهر باعث شد ترافیک شهر تهران به ویژه در مبادی خروجی شهر قفل شود و اگر این موضوع مدیریت نمی‌شد می‌توانست فاجعه به بار بیاورد. گذشته از آن در همین شهر قزوین هم ما با هجوم مردم به پمپ بنزین روبرو بودیم.
سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: این نوع رفتار هیجانی مردم در موقع بحران‌های بزرگ‌تر و زلزله‌هایی که ممکن است ویرانی در پی داشته باشد که بسیار خطرناک است و آمار صدمات و تلفات ما را در بحران زلزله افزایش می‌دهد.
وی تصریح کرد: مانور زلزله‌ای که خداوند برای ما ایجاد کرد، نشان داد مردم برای آمادگی در برابر زلزله آموزش ندیده‌اند، نمی‌دانند هنگام رخداد خطر زلزله چگونه خود را حفظ کنند و نیز بعد از زلزله چگونه رفتارهای خود را مدیریت کنند تا آسیب نبینند و تلفات به حداقل برسد.
پیله چی مطرح کرد: هراندازه که دستگاه‌های مربوط به مدیریت بحران آماده باشند، زمانی که مردم آموزش نبینند ما با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم بود و ضرورت دارد از همین امروز به آموزش عمومی مردم برای آمادگی در برابر زلزله، پناه گرفتن، حفظ جان و مدیریت رفتار در حین زلزله و پس از زلزله توجه کنیم.
وی توضیح داد: مردم نیاز دارند تا علاوه بر مدیریت بحران برای خود و خانواده‌شان، کمک‌های اولیه، دوری از رفتارهای پرخطر، حفظ آرامش در بحران و بسیاری مسائل دیگر را آموزش ببینند. اگر ما نتوانیم زنجیره آموزش و آمادگی نهادهای امدادرسان و مدیریت بحران را به آموزش همگانی وصل کنیم، بدون شک در بخش مهمی از مقابله با زلزله دچار مشکل خواهیم شد.
این مسئول عنوان کرد: پیشنهاد مجموعه جهاد دانشگاهی این است که با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاه‌های استان و رسانه‌های اثرگذار فرآیندی تعریف شود تا بتوانیم به آموزش عمومی مردم برای آمادگی و ایمنی در برابر زلزله بپردازیم.
سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین تأکید کرد: به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین نیز تأکید شده است تا با مراجعه به کارشناسان و متخصصان استان و همچنین با تشکیل نشست‌های تخصصی ویژه آمادگی قزوین در برابر زلزله و وضعیت شهر را بررسی کند و به مردم آگاهی لازم را داده و ضرورت آموزش آن‌ها را گوشزد کند.
وی اضافه کرد: آگاه کردن مردم و ایجاد حس نیاز در آن‌ها برای آموختنِ آمادگی در برابر زلزله به یک فضاسازی رسانه‌ای و آگاهی بخشی ویژه نیاز دارد؛ این کار سختی نیست و با همکاری بین بخشی می‌توان استان قزوین را در آموزش عمومی برای آمادگی در برابر زلزله آماده و از بحران‌های انسانی پسا زلزله نیز تا حدود زیادی جلوگیری کرد.
پیله چی یادآور شد: امروز این آموزش‌ها را از مدیران استان قزوین آغاز می‌کنیم، اما امیداوریم که کارگروهی ویژه تشکیل شده و برای شکل برگزاری و گستره برگزاری دوره‌های عمومی آمادگی در برابر زلزله تصمیم گیری کند.

1006/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار