نخستین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه‌سرای ایرانی در تربت‌جام با ویژه‌برنامه‌های فرهنگی پاسداشت شب یلدا شب گذشته با حضور مسئولان، شاعران و قشر‌های مختلف شیعه و اهل سنت در تالار جامی (سینمای وحدت قدیم) این شهرستان باشکوه خاصی برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۶۶۶۲۳
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ در نخستین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه‌سرای ایرانی در تالار جامی شهر تربت‌جام پس از اجرای برنامه‌های متنوع موسیقی مقامی مزین به اشعار این شاعر سترگ، رئیس شورای اسلامی این شهر با اشاره به این‌که همه ما محتاج اندیشه ژرف فردوسی نامدار هستیم گفت: این اندیشه سترگ باید سینه‌به‌سینه و نسل به نسل به مردم و قشر تحصیل‌کرده نشر و انتقال یابد.

جعفر دلشاد عظیمی، آشنایی بافرهنگ غنی ایران و اماکن تاریخی کشور را برای همه قشر‌ها مفید و باارزش دانست و افزود: برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با اماکن تاریخی مدتی است در این شهرستان تور جام گردی راه اندازه شده که خراسان گردی هم در دستور کار شورا اسلامی قرار دارد چراکه شناخت اندیشه‌ها، منش‌های و گویش‌های ایرانی و تأسی به پیشینه بزرگان لازم و ضروری است.

سپس عضو هیئت‌علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه شاهنامه شناسی تصریح کرد: هیچ فرهنگی به‌اندازه فرهنگ غنی ایرانی نتوانسته بر کشور‌های دیگر تأثیر بگذارد و فرهنگ ایرانی همیشه مغلوب ناپذیر است.

دکتر علیرضا قیامتی بابیان این مطلب که فرهنگ غنی ایرانی اسلامی تاکنون توانسته در مقابل فرهنگ بیگانگان بایستاد خاطرنشان: نخستین منشور حقوق بشر متعلق به ایران است و مفتخریم به چنین فرهنگِ سترگی که زیباترین‌ها را به ادیان و مذاهب دنیا عرضه می‌دارد.

وی از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به‌عنوان ژرف‌ترین کتاب حماسی ایران یادکرد که در آن نگاه جنگ‌طلبانه‌ای نیست، ابراز داشت: همواره در شعر‌های این اثر فاخر ایرانی به مهرورزی اتکا داشته و هیچ‌گاه به کشوری تجاوز نکرده و دیواری نکشیده که نشان پویایی ملت ماست.

این پژوهشگر، محقق دانشگاه و نویسنده شهرستان با اشاره به این‌که تاریخ باستان و معاصر ایران نشانگر پناه دادگی به همه ادیان و مذاهب است بیان کرد: صلح، دوستی، آرامش و گسترش عدل فریاد رسای هر فردوسی شناس و ایرانی است، اما دنیای غرب با سیستم برده‌داری و ایجاد جنگ و خون‌ریزی انسان‌ها را ذبح می‌کند.

قیامتی، جذب دیگر فرهنگ‌ها را از دیگر نقاط مثبت فرهنگ غنی ایرانی برشمرد یادآور شد: رمز ماندگاری این فرهنگ و رویکرد حضور فرزانگانی مانند فردوسی صلح‌طلب و دوست محور بوده است.

گفتنی است؛ نخستین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه‌سرای ایرانی، با ویژه‌برنامه‌های فرهنگی پاسداشت جشن یلدا شب گذشته با همکاری انجمن شاهنامه‌خوانی، شورای اسلامی شهر، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش تربت‌جام با حضور مسئولان، شاعران و قشر‌های مختلف شیعه و اهل سنت در تالار جامی (سینمای وحدت قدیم) این شهرستان باشکوه خاصی برگزار شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها