خبرهای داغ:
دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: امروز بعد از گذشت این همه سال از تصویب و ابلاغ آن و البته دست و پنجه نرم کردنش با سند جنجالی و پرحاشیه ۲۰۳۰، هنوز هم خبر و عزمی برای اجرایش نیست، چه برسد که بگوییم از ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش خبری هست یا نیست.
کد خبر: ۸۹۶۶۶۴۶
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲

هنوز هم خبر و عزمی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیستبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، غلامرضا زاهری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه معلمان بالاترین و گران‌قیمت‌ترین سرمایه‌های معنوی ملت ما هستند، اظهار داشت: خداوند خود را معلم معرفی کرده است و به رسول گرامی اسلام(ص) تأکید می‌کند که «به تو چیزهایی آموختم که تو به تنهایی نمی‌توانستی آنها را فرا بگیری».

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از نظر کمی و کیفی یکی از وزارتخانه‌های موثر در کشور است، گفت: بیش از یک میلیون نفر در این وزراتخانه به عنوان معلم فعالیت می‌کنند و نخبگان فراوانی از سوی آنها پرورش یافته که باعث افتخار کشور است.

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان در خصوص بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش در سال 97 ، افزود: متاسفانه دولت تنها 8.2 درصد کل بودجه را به آموزش و پرورش اختصاص داده است در حالی که این میزان در سال 95 حدود 10 درصد بود.

وی ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش در سال 91، 15.5 درصد بودجه بود اما روند آن در این دولت نزولی شده است که نشان‌دهنده سقوط اهمیت آموزش و پرورش با وجود تأکید کارشناسان بر اولویت قرار دادن آن است.

زاهری ابراز داشت: استانی شدن بودجه آموزش و پرورش پیش از این هم یکبار اتفاق افتاد که با پی بردن به خطا بودن این عمل دوباره ملی شد چراکه استانداران در صورت استانی شدن بودجه به جای حل کردن مشکلات آموزش و پرورش به سایر دستگاه‌ها خواهند پرداخت.

وی یادآور شد: مشکلات معیشتی فرهنگیان از جمله مواردی است که آموزش و پرورش، دولت و مجلس می‌توانند برای رفع آن دست در دست هم دهند و این موضوع را برای همیشه رفع کنند.

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بعد از ۱۷جلسه کاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به تصویب رسید، گفت: امروز بعد از گذشت این همه سال از تصویب و ابلاغ آن و البته دست و پنجه نرم کردنش با سند جنجالی و پرحاشیه ۲۰۳۰، هنوز هم خبر و عزمی برای اجرایش نیست، چه برسد که بگوییم از ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش خبری هست یا نیست.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین دستگاه دولتی کشور است که حدود یک میلیون فرهنگی را در خود جای داده است و وظیفه آموزش علم و پرورش قریب به13 میلیون دانش‌آموزی که در کلاس‌های درس مشتاق علم‌آموزی هستند را به عهده دارند.

* ضرورت بازنگری در حجم و محتوای کتاب‌های درسی

زاهری تصریح کرد: توجه به فرهنگیان از لحاظ مادی و معنوی بدون شک ثمره درخشانی در کلاس‌های درس رقم خواهد زد و نقش آموزش و پرورش در این زمینه و توجه بیشتر در این باره مورد اهمیت به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه حجم و محتوای کتاب‌های درسی متناسب با شرایط سنی دانش‌آموزان نیست و این امر مورد اعتراض دانش‌آموزان و خانواده آنهاست، افزود: باید بازنگری در حجم و محتوای کتاب‌های درسی انجام شود.

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان عنوان کرد: فرزندان فرهنگیان اولویتی در اشتغال در آموزش و پرورش ندارند، در حال حاضر در دستگاه‌هایی مانند شرکت اتوبوسرانی، بانک‌ها، سازمان آب و وزارت نیرو فرزندان آنها بعد از بازنشستگی می‌توانند در محل کار پدر خود به کار گرفته شوند، اما در آموزش و پرورش این طور نیست.

وی بیان داشت: فرهنگیان را درگیر کاغذبازی‌های زیاد در حین فعالیت‌های آموزشی و تربیتی کرده‌‌اند و باید به جای اینکه وقت خود را صرف کار کردن با دانش‌آموزان کنند، هر روز گزارش کار خود را همراه با عکس به آنها ارائه دهند بنابراین وقت‌شان بیشتر صرف مسائل حاشیه‌ای می‌شود.

زاهری یادآور شد: بازنشستگان آموزش و پرورش در وضعیت بسیار اسفناکی به سر می‌برند و چشم امید این قشر فرهیخته که عمرشان را فدای تعلیم و تربیت فرزندان این مملکت کرده‌اند به کدامین برنامه دلخوش باشد.

وی با بیان اینکه عدم واریز سرانه ناچیز مدارس کشور، به ویژه مدارس استان‌های محروم کشور، امور جاری و روزمره مدارس را نیز با دشواری مواجه ساخته است، گفت: مدیران این واحدهای آموزشی برای تامین بودجه‌های خود چه ابزارهایی در اختیار دارند که اینگونه به امان خدا رها شده اند و در شرایط فعلی، مدیریت اکثریت قریب به اتفاق واحدهای آموزشی کشور به نوعی مدیریت بحران تبدیل شده است.

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان ابراز داشت: «بیمه طلایی» عنوانی که عملکردش چندان سنخیتی با نامش ندارد و در زمان حمیدرضا حاجی بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش اجرای آن به جریان افتاد، طرحی که در ابتدا انقلابی در ارائه خدمات بیمه‌ای به فرهنگیان داشت اما به مرور زمان و بی تدبیری مسئولین با مشکل مواجه شد و حتی پس از آن تغییر مجری از بیمه ایران به آتیه‌سازان که اعتراضات زیادی به دنبال داشت با نارضایتی‌هایی از سوی فرهنگیان مواجه شد.

وی تأکید کرد: مشکلات بیمه‌ای و ارائه خدمات آن چند سالی است که اعتراض فرهنگیان را در پی دارد و هنوز هم با وجود تغییر و تحولات در فرآیند کار، کلاف سر درگم آن باز نمی‌شود.

زاهری گفت: در شرایطی که برخی از مدیران پاداش‌های چند صد میلیونی برای خود کنار می‌گذارند، معوقات ماه‌های اضافه‌کاری کارکنان ادارت آموزش و پرورش کشور در حال دورقمی شدن است! چه کسی با نزدیک به یک‌سال معوقه حقوق و مطالبات به حق، می‌تواند سرحال و باانرژی، در دستگاه اجرایی خود به فعالیت بپردازد؟

وی با بیان اینکه مطالبات حق‌التدریسان آموزش و پرورش هم که همچنان بر زمین مانده است،عنوان کرد: معلمانی که با دلسوزی و عزت نفس بالای خود نگذاشتند و نمی‌گذارند کلاس‌های درس خالی از معلم بماند، نمی‌دانند برای دریافت مطالبات خود به سراغ چه نهاد و ارگانی باید بروند!

* برای پیشرفت واقعی و پایدار نیازمند افرادی عمل گرا و باحاشیه کم هستیم

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان تصریح کرد: در عین حال فرهنگیان انتظار دارند در دولت دوازدهم، نابسامانی های دولت یازدهم در عرصه آموزش و پرورش جبران شود و برای رفع بی عدالتی ها و حل مشکلات معیشتی، ارتقاء جایگاه منزلتی معلم، اقداماتی انقلابی به عمل آید.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش، معلم پیش از اینکه حقوقش را دریافت کند بارها خبر زیر‌نویس شده آن را در رسانه‌های تصویری می‌بیند، افزود: مگر خبر مربوط به پرداخت حقوق یا معوقات، آن هم برای ساعت‌ها کار مفید و سخت، اتفاق عجیبی است که باید بارها از زیرنویس شبکه‌های خبری بگذرد.

زاهری ابراز داشت: متاسفانه سوق دادن دانش آموزان به رشته های دبیرستانی وعدم هماهنگی هدایت تحصیلی آنان ‌‌‌‌به رشته های غیر نیاز جامعه که موجب بحرانی در آینده خواهد شد که به نوبه ی خود در کل سیاست کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد: برخلاف ادارت دیگر عزل و نصب مدیران مدارس در آموزش و پرورش براساس حزب حاکم چینش می شود، نه بر اساس لیاقت و توانایی؛ که این امرآسیب زیادی به آموزش وارد کرده است.

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان با بیان اینکه فرهنگیان منتظر برخورد قاطع دستگاه قضا با متخلفان صندوق ذخیره فرهنگیان هستند، گفت: اما نکته مهم در کنار ضرورت رسیدگی قاطع دستگاه قضا به تخلفات صورت گرفته در این پرونده، این موضوع است که آیا با همه فراز و نشیب‌های موجود در روند و سیر این پرونده، فرهنگیان به حقوق خود دست پیدا می‌کنند و می‌توانند امیدوار باشند که با ثروت‌های به یغما برده شده خود و دست‌درازی کردن سودجویان فاسد برخورد قاطع می‌شود و دیگر شاهد این چنین تخلفات و سوءمدیریتی نخواهند بود.

وی ابراز داشت: فرهنگیان استان همدان از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارند که هر چه سریع‌تر وضعیت آموزش و پرورش استان را مشخص کند تا حرکت و پویایی در حوزه تعلیم و تربیت استان دمیده شود.

زاهری با اشاره به مطالبات فرهنگیان استان با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش استان از ضعف مدیریتی در ارکان اصلی ادارات و نواحی، آسیب جدی دیده است، گفت: فرهنگیان استان خواستار اصلاح جدی در مدیریت و معاونین ادارات توسط مدیر کل جدید هستند.

وی عنوان کرد: برای پیشرفت واقعی و پایدار نیازمند افرادی عمل گرا و باحاشیه کم هستیم، کسی که ساختار کلی اداره آموزش و پرورش را اصلاح کند، تفکرعلمی را به اداره کل حاکم کند، اعتقاد به تربیت و استفاده از نیروهای جوان مدیر داشته باشد و طوری نباشد که بعد از ۴۰ سال که از انقلاب می گذرد، برای چند مدیر و معاون در اداره کل و مناطق تابع آن در یک دایره محدود دور بزند.

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان همدان تصریح کرد: انتظار فرهنگیان، نخبگان فرهنگی استان همدان از مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت محترم تدبیر و امید و مقام عالی وزارت انتصاب مدیری مومن و متعهد، توانمند و تحصیلکرده، دارای خط مشی ثابت، مدیری جوان ولی پخته که فرصت خدمت کافی داشته باشد، مورد وثوق و اطمینان فرهنگیان باشد، را دارند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که با تدابیر مسولان والامقام دولت تدبیر و امید در روزهای آینده شاهد نشاط و شادی بیشتری در بین فرهنگیان بوده و انتصاب مدیری توانمند در آموزش و پرورش استان همدان را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات