شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای آذر ۹۶ منتشر شد که بر اساس آن، افزایش قیمت د سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهک پایین را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۸۹۶۶۶۷۳
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶


به گزارش خبرگزاری بسیج، شاخص قیمت مصرف کننده کل خانوارهای کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای آذر ٩٦ منتشر شد.

بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف کننده کل خانوارهای کشور بر اساس دهک های هزینه ای بیانگر آن است که بیشترین عدد شاخص مربوط به دهک اول بالغ بر ١١١,٥ و کمترین مقدار شاخص متعلق به دهک دهم بالغ بر ١٠٩.٧ است.

 کمترین افزایش ماهانه شاخص کل برای دهک دهم بالغ بر ٠,٦ درصد و بیشترین افزایش ماهانه شاخص کل برای دهک اول بالغ بر ١.٣ درصد بوده  که در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در آذر ماه (٠.٧درصد) ٠.٦ واحد درصد بالاتر است.

بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف کننده در گروه خوراکی ها ، آشامیدنی ها و دخانیات بر اساس دهک های هزینه ای نشان دهنده آن است که بیشترین عدد شاخص این گروه در آذر ماه ١٣٩٦ عدد ١١٥,٣ متعلق به دهک دهم و کمترین آن عدد ١١٣.٩ متعلق به دهک اول می باشد.

این در حالی است که بیشترین افزایش ماهانه شاخص این گروه معادل ٣ درصد متعلق به دهک اول و کمترین آن معادل ٢.١ درصد بوده که متعلق به دهک دهم است. نتیجه اینکه، تورم ماهانه در آذر ماه ١٣٩٦ برای دهک های پایین در گروه خوراکی ها، آشامیدنی و دخانیات بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده و در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در آذر ماه (٢.٤ درصد) ٠.٦ واحد درصد بالاتر است.

بررسی شاخص قیمت مصرف کننده در دهک های هزینه ای برای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نمایانگر آن است که بیشترین مقدار شاخص در این گروه عدد ١٠٩,٧  برای دهک اول و کمترین مقدار شاخص در این گروه عدد ١٠٨.٥، متعلق به دهک دهم است. این در حالی است که بیشترین افزایش ماهانه این شاخص معادل ٠.٢ درصد متعلق به دهک دهم است و برای دهک اول این شاخص نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته است. نتیجه اینکه، تورم ماهانه در آذر ماه ١٣٩٦ در گروه غیرخوراکی ها و خدمات برای دهک های بالا بیشتر بوده و در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در ماه آذر (٠.١)، ٠.١ واحد درصد بالاتر است.

به طور کلی بررسی نتایج حاکی از آن است در آذر ماه، افزایش قیمت در گروه خوراکی ها ، آشامیدنی ها و دخانیات که سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهک پایین را به خود اختصاص داده، منجر به بروز فشار تورمی بیشتر در این دهک نسبت به دهک های بالاتر شده است. بطوریکه تورم سالانه در دهک اول ٨,٨ درصد و در دهک دهم ٧.٤ درصد است.

ارسال نظرات