خبرهای داغ:
رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: در مرحله عمل و کارآمدی تلاش‌های بسیاری در زمینه موضوع شناسی احکام فقهی صورت گرفته است، اما در این مسیر نیازمند رهنمودهای مراجع معظم تقلید هستیم.
کد خبر: ۸۹۶۶۷۰۴
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح زاده در دیدار آیت الله اعرافی از موزه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این که جلسات متعددی برای موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شده است، اظهارداشت: در زمینه پژوهش افرادی گزینش شدند و در حال آموزش هستند تا در آینده بتوانیم پژوهشگرانی در زمینه موضوع شناسی احکام فقهی داشته باشیم.

وی افزود: فقه و اصول با عقبه هزار ساله و تلاش بسیار عالمان دینی به جایی رسیده که نقطه ابهام کم دارد، اما در موضوع شناسی نمی‌توانیم به کارهای آماری دیگران تکیه کنیم و صرف اطمینان نمی‌تواند در همه جا راهگشا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده با بیان این که در مرحله عمل و کارآمدی تلاش‌های بسیاری در زمینه موضوع شناسی احکام فقهی صورت گرفته است، اظهار داشت: همکاران مؤسسه زحمات بسیاری می‌کشند و در این مسیر نیازمند رهنمودهای مراجع عظام تقلید هستیم.

وی ادامه داد: برخی از نتایج کارها به بخش استفتائات دفاتر مراجع ارسال می‌شود، اما می‌بایست قبل از این که پژوهش‌ها نهایی شود، مراجع عظام تقلید را در جریان امور قرار داد و نظرات آنان را جویا شد که این امر مهم است و باید انجام شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در تمام موضوعاتی که کار کارشناسی باید صورت گیرد از اهل خبره و کارشناسان استفاده می‌شود، ابراز داشت: در مسائلی مانند الکل، فلس شناسی، تغییر جنسیت و محصولات تراریخته نشست‌های علمی برگزار شده و متخصصان دعوت می‌شوند و بحث و گفت و گو صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در زمینه محصولات تراریخته از مخالفان و موافقان دعوت شده و بحث و گفت و گو کردند تا نتیجه ای حاصل شود، در زمینه‌های تخصصی حتماً از متخصصان بهره گرفته می‌شود.

رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی اظهارداشت: نشست‌های علمی متعددی برای موضوعات گوناگون برگزار شده است و ما سعی داریم که طرح اجمالی و حتی نیز مرحله ای از کار انجام شده و سپس نتایج تحقیقات موضوع شناسی در مورد مسائل مختلف را با ارسال نسخه نهایی در اختیار مراجع قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده ادامه داد: یکی از مسائلی که مراجع تقلید در صدور فتوا به آن نیازمند هستند، شناسایی موضوعات فقهی است که بعد از موضوع شناسی احکام، صدور حکم و فتوا برای مراجع تقلید آسان خواهد شد.

رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی خاطرنشان کرد: تدوین علم موضوع شناسی به عنوان یک علم جدید، بسترسازی موضوع‌شناسی به عنوان یک حرکت گسترده و تخصصی، تسهیل و تسریع در افتای مراجع تقلید، طرح استفتائات تخصصی در عرصه فقه حکومتی و مدیریت، پاسخگویی به پرسش‌های راهبردی مبتنی برموضوع شناسی فقهی و ترویج و گسترش نتایج موضوعات فقهی در واقع از مهم‌ترین اهداف راه اندازی و تأسیس این موسسه است.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده در مورد مأموریت‌ اصلی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: شناخت موضوعات فقهی و تبدیل و بهینه‌سازی آن با تکیه بر توانایی‌های نهفته در حوزه و دانشگاه از طریق پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی به عنوان مأموریت اصلی این مؤسسه محسوب می‌شود.

ارسال نظرات