خبرهای داغ:
آیت‌الله سعیدی تاکید کرد

تقویت خدمات دهی به زائران در موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س)

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه مجموعه‌های مختلف استان باید نسبت به استفاده از ظرفیت‌های موزه اهتمام داشته باشند، مطرح کرد: امیدواریم بتوانیم در موزه آستان مقدس شاهد ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران حرم مطهر باشیم.
کد خبر: ۸۹۶۶۷۰۷
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی ظهر امروز در دیدار جمعی از کارکنان موزه و مدیران فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام شد، از خداوند متعال به عنوان نخستین موزه‌دار جهان هستی نام برد و اظهار کرد: کعبه و مقام حضرت ابراهیم نمونه‌ای از آثار موزه‌ای است که در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه موزه بازتابی از فعالیت‌های انسان و محیط پیرامون اوست، عنوان کرد: موزه‌ها با زبان خاص خود با هر فردی در هر سطح سوادی سخن می‌گویند چرا که پیام‌ها و مفاهیم بسیاری را در خود جای داده‌اند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به اینکه مفهوم موزه فقط نگهداری از اشیای قدیمی نیست، مطرح کرد: در موزه‌ها باید به دنبال تشریح فلسفه وجود اشیای تاریخی باشیم، در این نگاه موزه‌ها به یک کلاس درس و مدرسه تبدیل می‌شوند هر چند رسیدن به این نگاه نیز اقتضائات مشخصی نیز دارد.

وی به تخریب و دزدیدن آثار باستانی توسط داعش اشاره کرد و یادآور شد: موزه‌ها باید در چارچوب مشخصی با دستگاه‌ها و نهادها ارتباط برقرار کنند و در داد و ستددها نیز مراقب قوانین باشند چرا که آثار ارزشمند دزد و بدخواه نیز دارد.

سعیدی با تاکید بر اینکه موزه‌ها باید موضوع عبرت‌آموزی را مورد توجه قرار دهند، گفت: ایجاد ارتباط میان گذشته و حال، تشویق مردم به تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی، آشنایی با فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و تبیین کردن ریشه‌ها و اصالت‌ها از رسالت‌های موزه‌هاست.

وی از تاریخ پیدایش قاره آمریکا یاد کرد و ادامه داد: هر قومی که آثار ارزشمندتری داشته باشد اصیل‌تر است، آمریکایی که با کشتن سرخ‌پوست‌ها به وجود آمده است با ایجاد موزه به بی‌ریشه بودن خود می‌رسد.

امام جمعه قم با بیان اینکه مجموعه‌های مختلف استان باید نسبت به استفاده از ظرفیت‌های موزه اهتمام داشته باشند، مطرح کرد: امیدواریم بتوانیم در موزه آستان مقدس شاهد ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران حرم مطهر باشیم.

ارسال نظرات