گزارش بانکی؛ اوراق خزانه اسلامی ابزاری برای بازپرداخت معوقات بانکی

بدهی 28 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک صادرات ایران

اوراق خزانه اسلامی راهکار خوبی برای بازگرداندند معوقات بانکی است و دولت شایسته است تا این اوراق را در اختیار شرکت ها و بنگاه هایی قرار دهد خود به بانک ها بدهکار هستند.
کد خبر: ۸۹۶۶۸۶۳
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴

خبرگزاری بسیج_گروه اقتصادی: اشاره:بانک ها ازجمله بانک صادرات ایران مطالبات سنگینی از دولت دارند که در صورتی که حتی بخشی از آن وصول شود موجب تقویت و بهبود عملکرد این بانک خواهد شد. با این حال نقد شوندگی  معوقات بانکی چالش اصلی بانکهای طلبکار، از جمله بانک صادرات ایران است. یکی از دلایل عنوان شده د راین راستا، جایگزینی املاک و دارایی های مزاد و معارض دار با تسهیلات ریالی و ارزی اعطا شده است که به اصطلاح سرمایه راکد نام گرفته است.در همین حال چندی پیش دولت خبر از  انتشار اوراق خزانه اسلامی داد و پیش بینی می شود که اگر این اوراق در اختیار شرکت ها و بنگاه هایی که به بانک ها از جمله بانک صادرات ایران بدهکار هستند قرار بگیرد می تواند بانک ها را به یکی از هدف های خود که همان  دریافت معوقات شان است، برساند.

 اوراق خزانه اسلامی ابزاری برای بازپرداخت معوقات بانکی/180 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم//11

گزارش بسیج حاکی از آن است که

با یک بررسی اجمالی می توان دریافت که تنها راه کاری که دولت می تواند  بانک ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی کشور را هدایت   کند تا به مطالبات خود دست یابند جهت دهی  اوراق خزانه اسلامی است. 

بر همین اساس مقرر شده است که اوراق خزانه اسلامی در اختیار برخی از شرکتهای طلبکار از دولت جمهوری اسلامی قرار گیرد تا بتوانند معوقات و مطالبات خود را دریافت کنند. از طرفی با توجه به اینکه این شرکت ها بدهکار بانک ها هستند، می توانند از طریق همین اوراق خزانه، بدهی های خود را با بانک‌ها تسویه کنند. نکته مهم در این مجال این است که اگر دولت بتواند شرکت هایی را شناسایی کند که  بدهکار بانک ها بوده و اوراق خزانه را برای این بنگاه ها در اولویت قرار دهد شرکت‌ها می‌توانند معوقات خود و بدهی‌های خود را به بانک ها داده و آن را تسویه کنند.در واقع دولت با جهت دهی مناسب اوراق  خزانه اسلامی به طور غیر مستقیم نقدینگی را در اختیار بانک‌ها قرار داده و بانک ها می توانند از این طریق چرخه  پولی و مالی خود را تسریع بخشند.

چنانچه مشخص است، بانک‌های سراسر کشور حدود 200 هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند، اغلب کارشناسان معتقدند که رقم 200 هزار میلیارد تومان، رقم بسیار بالایی است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت و باید دولت برای این مطالبه بانکها چاره‌ای بیاندیشد .در این مجال باید گفت که بانک صادرات جمهوری اسلامی ایران نیز همچون سایر بانک‌های کشور از دولت مطالباتی دارند که طبق آمار اعلام شده میلغی بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

بر این اساس واضح است که طلبکاری 200 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها از دولت، بسیار کلان و بزرگ است که  اگر به چرخه مالی و پولی بانک‌ها برگردد ضمن آن که می تواند بانک ها را در بازار سرمایه  به جایگاهی شایسته برساند، می تواند نماد بانک ها را باز کرده و صورت های مالی و اعتباری را بهبود بخشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار