بازگشت معوقات پولی و مالی از طریق توزیع اوراق خزانه اسلامی می تواند طراز بانک ها را در بازار سرمایه ارتقاء بخشد که بانک صادرات در این راستا قدم نهاده است.
کد خبر: ۸۹۶۶۸۶۷
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

خبرگزاری بسیج_گروه اقتصادی: اشاره: استفاده از ابزارهای مالی مانند توزیع اوراق بهادار می تواند راهکار مفیدی در تسویه حساب مالی دولت به بانک ها و پرداخت معوقات آنها باشد. از این رو به همت دولت در بازار سرمایه اوراقی منتشر می شود که چنین کارکردی را به دنبال دارد. بر همین اساس فروش اسناد خزانه اسلامی، به خاطر تودیع بدهی دولت به ‌نظام بانکی، ذی‌نفعان و تامین‌کنندگان منابع بوده  است که به‌وسیله خزانه‌داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می‌شود. اسناد خزانه، اوراق بهادار بانام یا بی‌نام است که خزانه‌داری کل با بهای اسمی معین و بدون کوپن سود با سررسیدهای حداکثر سه ساله منتشر می شود و در قبال بدهی‌های مسجل بخش دولتی و با توافق بستانکاران به‌صورت تنزیلی (با کسر از بهای اسمی) در اختیار آنها قرار می‌ گیرد.

ارتقاء طراز بانکی در بازار سرمایه با انتشار اوراق خزانه اسلامی/28 هزار میلیارد تومان معوقات بانک صادرات//8

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج حاکی است که

براساس اظهار نظر کارشناسان تسویه بدهی هاي دولت و تسريع در پرداخت بدهی هاي ایشان به پیمانکاران، تعیین نرخ سود با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا، استخراج نرخ سود بدون ریسک، تأمین کسري بودجه دولت از جمله مزایای حاصل از انتشار اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه ايران است. اما نکته قابل تأمل این که اوراق خزانه اسلامی راهکار خوبی برای بازگرداندن معوقات بانکی بوده و شایسته است دولت این اوراق را در اختیار شرکت ها و بنگاه هایی قرار دهد که خود به بانک ها بدهکارند.

این گزارش می افزاید بازگشت معوقات پولی و مالی از طریق توزیع اوراق خزانه اسلامی می تواند طراز بانک ها را در بازار سرمایه ارتقاء بخشد. اما در صورت وصول معوقات پولی و مالی بانک صادرات ایران که بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان می شود، این بانک و سایر بانک‌های طلبکار از دولت می‌توانند نمادهای خود در بازار سرمایه را باز کرده و بیش از گذشته موجب رونق این بازار شوند.

چنانچه مشخص است بانکهای جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۰ درصد بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند. بر همین اساس ارزش سهام بانک های کشور ۱۰ درصد از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است. لذا بازگشت نقدینگی و مطالبات معوق بانکها، باعث رونق بازار سرمایه می شود که همین موضوع می‌تواند منبع مالی عظیمی برای تزریق نقدینگی و چرخه مالی به بخش تولید قرار گیرد.

بر پایه این گزارش، مبرهن است که بانک ها بازوی کمکی فعالی در اجرای طرح ها و پروژه های دولت هستند؛ بر همین اساس اگر اوراق خزانه اسلامی به گونه ای جهت گیری شوند که در نهایت معوقات بانک ها را وصول نمایند، می‌توانند به عنوان بازیافت منابع مالی و پولی دولتی نقش آفرین باشند. چنانچه وقتی بانکها معوقات خود را به صورت پول نقد دریافت کنند این پول‌ها به بخش تولید تزریق شده و موجب رونق و رشد روز افزون تولید ملی و داخلی کشور می شود. اما متاسفانه اتفاقی که طی سالیان اخیر در بانک‌های کشور رخ داده این است که در سالهای ابتدایی فعالیت دولت های قبل با کاهش دستوری نرخ سود بانکی، منابع بسیار زیادی از بانک ها با انگیزه ورود به بخش تولید، خارج شده اما بعدها مشخص شد که این نرخ سودهای بانکی در بخش‌های غیر مولد سرمایه گذاری شده است. در این راستا بانک صادرات ایران درصدد بازگرداندن معوقات خود از دولت می‌باشد.

ارسال نظرات