نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی با همکاری انجمن علمی انرژی بادی ایران در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۶۶۸۷۶
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی در محل تالار کوثر این دانشگاه برگزار شد. در این همایش دکتر محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن خیر مقدم، حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین را به عنوان شعار این دانشگاه دانست و گفت: با توجه به اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت امیدواریم برگزاری چنین همایش‌هایی بتواند دانشگاه را در حرکت به سوی این هدف یاری نماید.
در ادامه، دکتر اورعی رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد: انقلاب تکنولوژی تاثیر بسزایی در آینده جوامع دارد که در راس آن‌ها تکنولوژی‌های پرینتر سه بعدی، اینترنت اشیاء و انرژی‌های نو است.
وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی افزود: ایران در بخش انرژی‌های نو در مقایسه با جامعه جهانی و حتی با کشور‌های همسطح خود مانند ترکیه عقب می‌باشد و باید با برنامه‌ریزی‌های هدفمند مسئولین مربوطه به اهداف مدنظر دست یابد.
دورعلی راه حل‌های خلاقانه برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه را یک راه حل موثر دانست تا علم مداری و ارج نهادن به فعالیت‌های دانشگاهی جهت اقتصادی مبتنی بر دانش در جامعه نهادینه شود.
مهندس صادقی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در این همایش افزود: ریاست جمهور در بازدید از استان سمنان به موضوع استعداد‌های استان در زمینه‌های مختلف اشاره کردند که باید آن‌ها را کشف کرده و در راستای ارتقای آن کوشید. ایشان یکی از استعداد‌های بالقوه استان را در بخش انرژی‌های نو بالاخص انرژی‌های بادی وخورشیدی عنوان نمود که میتوان با برنامه‌ریزی‌های مناسب به این مطلوب دست یافت.
در ادامه مهندس هاشمی معاون استاندار و فرماندار شهرستان شاهرود بیان کرد: این شهرستان در زمینه‌های مختلف اعم از گردشگری و کشاورزی و همچنین انرژی‌های نو بسیار مستعد می‌باشد، ولی با توجه به این استعداد‌های بالقوه هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که باید از آن‌ها استفاده نماییم.
مهندس صباغ مدیرعامل برق منطقه‌ای استان سمنان به صورت ویژه صحبت‌های خود را به بحث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص داد و گفت: این استان از لحاظ سرعت باد برای استحصال انرژی از توربین‌های بادی و از لحاظ میزان سطح تابش نور خورشید و دمای محیطی برای حصول انرژی خورشیدی در سطح مناسبی می‌باشد که میتوان با برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری هدفمند به این مطلوب دست یافت.
وی ضمن معرفی پنج نقطه بادخیز استان که مطالعات اولیه توسط سازمان انرژی‌های نو (سانا) روی آن صورت گرفته است، اعلام نمود: نتایج و اطلاعات کافی نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد، به ویژه در بحث نقطه اتصال به شبکه که برای هر تقاضا بایستی جداگانه مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد.
برگزاری نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی در شاهرود
صباغ افزود: تاکنون حدود ۲۵۰۰ مگاوات در استان متقاضی احداث نیروگاه می‌باشند که به حدود ۱۲۰۰ مگاوات مجوز‌های لازم نیز داده شده است. اما از این مقدار تنها یک نیروگاه در منطقه دامغان به بهره برداری رسیده است.
مهندس شوکتی نیا رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود نیز در پاسخ به برخی سوالات حضار خاطر نشان کرد: مجموعه سازمان منابع طبیعی آمادگی کامل خود را جهت همکاری برای استحصال انرژی پاک اعلام می‌دارد و مسئله اجاره زمین حداقل به مدت ده سال در دستور کار این سازمان قرار دارد.
وی ضمن اعلام واگذاری مجوز زمین‌های منایع طبیعی به متقاضیان ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه، گفت: تاکنون از محل زمین‌های منابع طبیعی هیچ نیروگاهی در استان به بهره برداری نرسیده است و تنها نیروگاه استان که توسط شرکت آبوویند احداث شده است، زمین مورد نیاز خود را از سازمان مسکن و شهرسازی خریداری کرده است.
فرماندار دامغان نیز در این همایش آمادگی خود را جهت حمایت از طرح‌های ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام داشت.
مهندس حسین نژاد معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان در خصوص توافق ساتبا با انتفاع بخش خصوصی از انشعاب دانشگاه جهت فروش برق، از تخصیص اعتبارات پژوهشی به پروژه‌های دانشگاهی استقبال کرد و اظهار امیدواری نمود که در آینده ارتباط بین دانشگاه و شرکت توزیع روز به روز بیشتر گردد.
دکتر اسماعیل محمودی دبیر اجرایی نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی هم گفت: در حاشیه این همایش تفاهم نامه همکاری علمی جهت راه اندازی و نشر یک مجله علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی بین دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن علمی انرژی بادی ایران منعقد گردید.
شایان ذکر است که انجمن علمی انرژی بادی ایران از بدو تاسیس (سال ۱۳۸۹) تاکنون در راستای توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از انرژی بادی توانسته چندین همایش ملی و استانی و نیز کارگاه‌های آموزشی تخصصی در سطح کشور برگزار نماید. جهت توسعه استفاده از این صنعت در تولید برق از سال ۹۵، هشت همایش استانی توسط انجمن علمی بادی کشور با مشارکت و همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های علمی و اجرایی استان‌ها برگزار شده بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها