نابسامانی این روزهای بازار تخم‌مرغ گزارش می‌دهد

قصه تکراری کمبود تخم مرغ و افزایش لجام گسیخته قیمت‌/ تخم مرغ در دام دامپینگ ترکیه

قیمت تخم مرغ بر اثر کاهش تولید و افزایش مصرف، بالا رفته بود، راهکار دولت یکی کاهش تعرفه واردات و اجازه واردات تا پایان سال و نیز عرضه تخم مرغ به شانه‌ای ۱۱ هزار و ۷۰۰ هزار تومان برای شکستن قیمت در بازار است.
کد خبر: ۸۹۶۶۹۳۱
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

 

 

خبرگزاری بسیج، یک بار شکر بار دیگر برنج، سیب زمینی، گوجه فرنگی و انواع میوه، اینها هم داستان‌هایی است که طی یکی دو سال اخیر شاهد کاهش به یک‌باره به دلایل مختلف و افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها بوده‌ایم. طی یک ماه گذشته قیمت تخم‌مرغ آرام‌آرام روند افزایشی گرفت و از شانه‌ای 11 هزار تومان این روزها در بازار تا شانه‌ای 17 هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

برخی علت افزایش قیمت را گران شدن نهاده‌هایی همچون ذرت، سویا و مکمل‌های مورد نیاز در مرغداری‌ها اعلام کرده و برخی دیگر این افزایش را به‌ حساب شیوع آنفلوانزا و از بین رفتن بخشی از مرغ‌های تخم‌گذار می‌گذارند.

جالب‌تر اینکه طی یکی دو هفته اخیر تمام مسئولان از رئیس سازمان دامپزشکی گرفته تا این که علی اکبر مهرفرد معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و حتی رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار، سکوت اختیار کرده و علی رغم تماس‌های مکرر خبرنگار فارس هیچ توضیحی در مورد علت افزایش قیمت تخم‌مرغ ارائه نکردند.

تا اینکه 2 روز گذشته ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که برای کاهش قیمت تخم‌مرغ و تأمین نیاز بازار، قصد واردات 20 هزار تن تخم‌مرغ را دارد و در کنار آن تعرفه واردات تخم‌مرغ به 5 درصد کاهش یافت.

همچنین علی‌اکبر مهرفرد معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دیروز به یکی از رسانه‌ها گفت: دولت در آخرین مصوبه خود زمان ثبت سفارش تخم‌مرغ را تا پایان امسال و زمان واردات آن را تا پایان فروردین ماه سال آینده تمدید کرده است.

وی بر این نکته هم تاکید کرده که البته واردکنندگان برای توزیع تخم‌مرغ باید با اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار هماهنگی‌ لازم را انجام دهند، تا محصول آنها در شبکه توزیع تنظیم بازار عرضه شود و دیروز شش کانتینر تخم‌مرغ وارد شده و حدود 150 تن در بازار در حال عرضه است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردکنندگان با هماهنگی سازمان دامپزشکی می‌توانند نسبت به واردات تخم‌مرغ اقدام کنند، عنوان کرد: تخم‌مرغ ترکیه‌ای در ابتدا مورد مخالفت سازمان دامپزشکی قرار گرفت، اما پس از بررسی‌ متعدد به پاک بودن این کشور از آنفلوانزا پی برد و اجازه واردات تخم‌مرغ از این کشور را صادر کرد و تنها وارد کردن تخم‌مرغ از کشورهای آلوده به بیماری، ممنوع است.

رضا ترکاشوند رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن نیز بالاخره لب به سخن گشود و به خبرنگار فارس در مورد راهکارهای این اتحادیه برای تعدیل قیمت تخم‌مرغ گفت: روز گذشته این اتحادیه تمام اعضای خود را از سراسر کشور دعوت کرده تا آخرین وضعیت تولید تخم‌مرغ را بررسی کنیم و در همین راستا بیانیه‌ای صادر کردیم که طی آن اعلام شد، علی‌رغم مشکلات مرغداران و تلفات ایجادشده ناشی از بیماری‌،‌آمادگی داریم تا محصولاتمان را با هماهنگی ستاد تنظیم بازار به صورت مستقیم عرضه کنیم.

وی در پاسخ به سؤال فارس که مدیرعامل سازمان میادین و میوه و تره‌بار گفته است که علی‌رغم توافق میان این اتحادیه و سازمان میادین که قرار بود، تخم‌مرغ با قیمت شانه‌ای 12 هزار و 600 تومان عرضه شود، این اتفاق چندان به حقیقت نپیوسته، گفت: سازمان میادین میوه و تره بار 244 مرکز در سراسر تهران دارد که ما فقط تفاهم کرده بودیم در 5 میدان اصلی سازمان میادین تخم‌مرغ را عرضه کنیم و از روزی هم که گفتیم تا کنون این کار را انجام داده‌ایم، حتی در برخی از نقاط که جزو تعهد ما نبوده، این اتفاق افتاده و علاوه بر آن 60 غرفه جدای از سازمان میادین عرضه تخم‌مرغ را با قیمت تنظیم بازار برعهده داشته‌اند.

توزیع تخم مرغ تنظیم بازاری در همه مراکز سازمان میادین و تره بار

ترکاشوند تصریح کرد: از امروز کانکس یا ماشین‌های حمل تخم‌مرغ به صورت مجزا توسط اتحادیه مرغ تخم‌گذار در محل سازمان میادین و تره‌بار حضور یافته، تا بتوانند تخم‌مرغ مورد نیاز مردم را به قیمت 12 هزار و 600 تومان تأمین کنند.

اما همه ماجرا این نیست و تولیدکنندگان تخم‌مرغ نیز حرف‌هایی دارند. حمید کاشانی یکی از تولیدکنندگان تخم‌مرغ در استان اصفهان می‌گوید، علت گران شدن تخم‌مرغ از سال گذشته نشأت می‌گیرد که آنفلوانزای حاد پرندگان سبب از بین رفتن پرنده‌های مرغداری‌ مرغ تخم‌گذار شد و هنوز این مرغداری‌ها جان نگرفته،‌ دوباره امسال نیز بخش زیادی از آن به سمت نابودی رفت.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان دامپزشکی گفت: این سازمان آن‌طور که باید برای برخورد با این بیماری‌ عمل نکرده، اگرچه قبول داریم بودجه مورد نیاز برای این مسئله در اختیار سازمان دامپزشکی نیست.

وی افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت ذرت و سویا به‌عنوان دو نهاده مصرفی در مرغداری‌ها را یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت تمام‌شده دانست و افزود: جالب‌تر اینجاست که با افزایش اندک قیمت دلار، مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی برای مرغ‌های تخم‌گذار به دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند که معلوم نیست، دلیل آن چه بوده است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان تخم‌مرغ با انتقاد از سیاست‌های تنظیم بازاری دولت، گفت: به جای آنکه از تولیدکننده‌ای که اکنون تمام مرغ‌هایش از بین رفته و به دلیل بیماری به خاک سیاه نشسته، حمایت کنند، می‌روند تخم‌مرغ وارد می‌کنند که ساده‌ترین راه‌حل است.

دامپینگ ترکیه در بازار تخم مرغ/ قیمت تخم مرغ ترک از ایرانی ارزان‌تر است

وی اضافه کرد: درحالی‌که می‌توانند با حمایت از تولیدکنندگان و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت اجازه دهند تا مرغدار جان گرفته و به مدار تولید وارد شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بتواند از 4 ماه آینده تولید خود را وارد بازار کند، نه اینکه با جایگزین کردن آن با محصولات وارداتی تیشه به ریشه تولید داخل بزنند.

این تولیدکننده تخم‌مرغ این را هم گفت که کشورهایی همچون ترکیه اکنون از وضعیت کشور ما سوءاستفاده کرده و دست به دامپینگ قیمت تخم‌مرغ زده‌اند تا جایی که در هر کارتن 24 کیلویی 2 دلار قیمت را پایین آورده و قیمت تمام‌شده هر کیلو تخم‌مرغ ترک در ایران 6 هزار تومان است درحالی‌که قیمت تمام‌شده تولیدکننده داخلی 6 هزار و 700 تومان است.

این سخنان در حالی است که تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از غذاهای مصرفی قشر ضعیف خانوار محسوب شده که افزایش قیمت آن می‌تواند به فقر غذایی و حذف آن از دهک پایین جامعه منجر شود.

ارسال نظرات