هاجر باقری طولابی مخترع خودروی هیبریدی است که توانسته به کمک دو دانشجوی خود انقلابی در تولید خودروهای سوخت پاک داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۶۷۰۷۲
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان؛ چند وقتی است در فضای مجازی فیلم‌ها، تصاویر و متن‌هایی مبنی بر اختراع جدید سه مخترع لرستانی به نام خودروی هیبریدی دست‌به‌دست می‌چرخد و سبب شد تا مخترع این اختراع را پیداکرده و با وی به گفت‌وگو نشستیم.

هاجر باقری طولابی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد، پژوهشگر برتر استان در سال 93، دارای چندین مقاله بین‌المللی و مخترع خودروی هیبریدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: دانشجوی دکترای برق قدرت هستم و تحصیلات من با اختراع‌هایم مرتبط است.

وی با اشاره به اینکه در مقالات ارائه داده ایده و طرح‌های مختلفی وجود داشته، افزود: اکثر مقالات من محصول محور بوده و حتی خروجی دو مقاله من منجر به نرم‌افزار بازآرایی شبکه شد.

این مخترع لرستانی بابیان اینکه در سال 84 ساخت نیروگاه خورشیدی را انجام دادیم، تصریح کرد: ایده ساخت خودروی هیبریدی اسپی کو از سال گذشته به ذهن من خطور پیدا کرد که به دلیل مشکل مالی عملیاتی نکردم.

وی عنوان کرد: در کشور کلاً دو ماشین خورشیدی یکی در دانشگاه تهران و دیگری دانشگاه آزاد قزوین ساخته‌شده که فقط از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند و برای مسابقات طراحی‌شده‌اند و هزینه‌های بسیار بالایی برای ساخت آن‌ها هزینه شده است.


تلفیق دو انرژی برای انجام کاری جدید

طولابی خاطرنشان کرد: با برآوردی که داشتم و با تلاش برای ساخت با هزینه پایین و اضافه کردن انرژی باد تلاش خود را برای انجام کاری جدید پیش بردم.

وی با اشاره به اینکه پژوهانه‌ای که بنا بود از دانشگاه دریافت کنم را برای آغاز فعالیتم استفاده کردم، گفت: با توجه به اینکه این‌گونه خودروها معمولاً با مدل سه‌چرخ ساخته می‌شوند من هم با هزینه‌های جانبی حدود 36 میلیون تومان کار خود را به اتمام رساندم اما هزینه خالص ساخت خودرو حدود 26 تومان شد.

این مخترع بانوی لرستانی گفت: با توجه به محاسبات دقیق مراحل ساخت و پیشرفت کار بدون آزمون و خطا انجام شد و با هزینه بسیار مناسبی تمام شد.

 هزینه سوخت خودروهای فسیلی بسیار بالا است/ استفاده از خودروهای سوخت پاک به‌صرفه‌تر است

وی در رابطه با کاربرد این اختراع تصریح کرد: خودروهای سوخت فسیلی در حال حذف شدن هستند چراکه برای مردم هزینه‌بر هستند و علاوه بر هزینه خودرو هزینه سوخت خودرو در مدت‌زمانی تقریباً کوتاه باقیمت خودرو برابری می‌کند اما استفاده از سوخت‌های پاک خیلی به سرفه تر است.

 طولابی گفت: خودروی هیبریدی از دو منبع خورشیدی و بادی استفاده می‌کند و سرعت بادی حتی از بادی که توسط حرکت خودرو تولید می‌شود نیز می‌تواند استفاده کند و هزینه سوخت فسیلی را ندارد و منبع دائمی مانند باد را با خود دارد که از ویژگی‌های بی‌نظیر این خودرو است و مشکلاتی مانند کمبود شارژ در خودروهای برقی یا هزینه بالای سوخت خودروهای فسیلی را ندارید.

خودروی هیبریدی؛ خودرویی بدون نیاز به سوخت فسیلی / کمک به ارتقا خودرو تنها تقاضای ما است

 وی عنوان کرد: خودروهای خورشیدی تاکنون کاربرد تجاری نداشته و صرفاً کاربرد مسابقه‌ای داشته‌اند اما خودروهای الکتریکی در راستای رفع ترافیک یا جابه‌جا کردن زائران مکان‌های مقدس استفاده می‌شوند اما ازجمله مشکلات آن‌ها نیازمند شارژ بودن است که از برق شهری تأمین می‌شوند که بازهم هزینه‌بر است درحالی‌که از خودروهای هیبریدی می‌توان بدون کوچک‌ترین سوخت فسیلی استفاده کرد.

 این مخترع لرستانی در رابطه با مهم‌ترین دغدغه خود در این راستا گفت: مهم‌ترین مشکل ما هزینه مالی جهت تولید بوده و هست که با حمایت مسئولان می‌توان این مشکل را رفع کرد چراکه با توجه به علاقه شخصی خود این اختراع را انجام دادیم تنها تقاضای ما ارتقا خودرو است و تعهد می‌دهیم با نصف هزینه‌ای که برای ماشین‌های مشابه شده کار را انجام دهیم.

طولابی با تأکید بر اینکه این اختراع ما نمونه خارجی و داخلی ندارد، عنوان کرد: این اختراع را به همراه دو دانشجوی خود انجام دادم درحالی‌که تیم‌های مشابه ما برای ساخت خودروهای مشابه متشکل از افراد زیادی و با هزینه هنگفت انجام می‌شود درحالی‌که ما با تیم سه‌نفره به مدت 6 ماه کار را به اتمام رسانیدم.

 وی تصریح کرد: با توجه به خاص بودن کار ما هنوز از سوی سازمان یا نهاد خاصی حمایت نشده‌ایم و توقع داریم ما را یاری دهند که این اختراع در دنیا صدا کند و برای ایران نیز افتخاری بزرگ باشد.



استفاده هم‌زمان از دو سوخت پاک در یک خودرو ویژگی منحصربه‌فرد خودروی هیبریدی

 این مخترع لرستانی با اشاره به اینکه ابتکار استفاده هم‌زمان از باد و خورشید روی موتور سبب خاص بودن این اختراع شد، خاطرنشان کرد: نیازمند حمایت هر ارگان خصوصی و دولتی جهت تجاری‌سازی هستیم.

وی با ابراز گله‌مندی نسبت به عدم‌حمایت مناسب از نخبگان عنوان کرد: افرادی که نخبه نیستند در کشور بیشتر حمایت می‌شوند پس اگر نخبه‌ای جذب کشور نشود مسلماً از کشور می‌رود چراکه کشورهای خارجی به دنبال جذب آن‌ها هستند و حمایت‌های خوبی می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما باید با هزینه شخصی خودکار کنیم.

طولابی با اشاره به اینکه ارگان‌هایی که وظیفه حمایت از نخبگان رادارند معمولاً همکاری و کمک نمی‌کنند، عنوان کرد: حمایت تنها خواسته ما از سوی مسئولان است که متأسفانه انجام نمی‌شود.

وی گفت: اولین زن محجبه‌ای هستم که طراح و سازنده خودروی خاصی است که با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در این زمینه هست هنوز هم عقب نکشیده‌ام و باوجود دعوت‌نامه‌های فراوان از سوی کشورهای خارجی داده‌شده اما هنوز هم به خاطر کشورم و حجابم تمایل به خروج از کشور را نداشته‌ام.

تربیت نیروی انقلابی و نخبه درگرو حمایت مسئولان است

این مخترع لرستانی عنوان کرد: اگر هدف جمهوری اسلامی تربیت افرادی انقلابی و نخبه است پس چرا حمایت‌ها از این قشر به‌خوبی صورت نمی‌گیرد تا فرار مغزها پیش آید.

وی افزود: به دنبال تسهیلات از سوی ارگان‌های مربوطه برای پژوهشگران رفته‌ام اما با توجه به اینکه حمایت‌ها را در قالب‌های مختلف می‌خواهند و پروسه انجام این حمایت‌ها و تسهیلات این‌قدر طولانی است زمان کافی برای منتظر ماندن و جواب گرفتن نداشتم چراکه تا جواب گرفتن من می‌توانم دو اختراع دیگر انجام دهم و در این راستا ترجیح می‌دهم کار مفید انجام دهم تا به دنبال بروکراسی اداری بروم چراکه یک سری کارها نمایشی است و سبب بیشتر شدند دغدغه‌های ما می‌شود.

طولابی خاطرنشان کرد: صندوق‌های حمایت از پژوهشگران و ... را پیگیری کردم اما تعداد مراحل آن آن‌قدر زیاد است که فرد پشیمان می‌شود و ترجیح می‌دهد ذهن خود را مشغول انجام اختراع و کارهای خود کند تا درگیر شدن با این مسائل.

وی با اشاره به اینکه هیچ ارگان دولتی مأمور حمایت از پژوهشگران نیست، افزود: همه ارگان‌های دولتی بودجه پژوهش دارند اما خروجی تحقیقات ادارات چندان خوب نیست حتی برای انجام پروژه پژوهشی دریکی از ادارات دولتی اقدام کردم و فقط دریافت هزینه ساخت دستگاه را دادم حتی به وزارت هم ارجاع شدم اما بهانه‌هایی آوردند من را حمایت نکردند.

این مخترع لرستانی عنوان کرد: با بررسی کارشناس اعلام می‌کردند بودجه ندارند درحالی‌که طرح ارائه‌شده می‌توانست از هزینه‌های میلیاردی ان سازمان جلوگیری کند اما ده میلیون برای پژوهش به من ندادند.

بودجه پژوهشی که شاخص‌های خاصی دارد/ چرا ادارات طرح‌های جهانی را قبول نمی‌کنند؟

وی بابیان اینکه 6 درصد بودجه جاری هر سازمان به بخش پژوهشی اختصاص می‌یابد، گفت: برخی ادارات حمایتی مشروط یا برای افراد خاصی دارند.

طولابی گفت: خروجی برخی سازمان‌ها به حمایتی مشخص است و حتی طرح‌های جهانی را قبول نمی‌کند و شاخص خاص خود را برای معرفی کردن نخبه دارد.

وی عنوان کرد: پژوهشگر را باید شناخت و در هر ارگانی کلی پروژه‌هایی وجود دارد که برای آن‌ها هزینه‌های گزاف شده اما خروجی چندانی ندارد و بیشتر از طرح‌هایی است که خروجی صادقانه دارد.

محصلان مدارس ویژه صرفاً نخبه نیستند/ لزوم توجه به تدریس مفهومی در دانشگاه‌ها

این مخترع لرستانی در رابطه بااستعداد یابی در دوران دانش‌آموزی تصریح کرد: دانش آموزان را نباید گروه‌بندی کرد، تیزهوشان، نمونه دولتی، مدارس دولتی و.. اشتباه است چون افرادی که در مدارس ویژه تحصیل می‌کنند لزوماً نخبه نیستند و افرادی که در مدارس معمولی با سطح‌های پایین‌تر هستند صرفاً انسان‌های معمولی نیستند چراکه درس خواندن و نخبه شدن ارتباط مستقیم باهم ندارند.

 وی با اشاره به اینکه در سطح دانشگاه‌ها نیز از دید من هر چه دانشگاه آزادی بیشتری ازلحاظ تحصیلی داشته و صرف مطالعه‌ای نباشد و انجام کارهای پژوهشی را اولویت قرار دهد بهتر است، عنوان کرد: دانشگاه‌ها و اساتید باید به دنبال مفهومی کار کردن باشند چراکه دغدغه ما باید فهمیدن در دانشگاه‌ها باشد، تفکیک کردن دانش آموزان پایه این مشکلات است.

ارسال نظرات