نمونه آزمایشگاهی قایق خورشیدی در دانشگاه آزاد بندرعباس رونمایی شد

 رئیس مرکز رشد و واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفت: نمونه آزمایشگاهی قایق خورشیدی ساخته شده توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد بندرعباس که می تواند ساعت ها به حرکت خود ادامه دهد با موفقیت مورد آزمایش و رونمایی شد.
کد خبر: ۸۹۶۷۰۷۹
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، تورج اسدی روز سه شنبه درگفت وگوبا ایرنا، هدف از ساخت این قایق حفاظت از محیط زیست و بهره گیری از انرژی سالم عنوان کرد.

وی ادامه داد: انرژی خورشید یکی از منابع عمده‌ انرژی در منظومه شمسی است که براساس آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده، عمر آن افزون بر 14 میلیارد سال است. 
وی اضافه کرد : با توجه به وزن خورشید که حدود 333 هزار برابر وزن زمین است، این کُره‌ نورانی را می‌ توان به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا 5 میلیارد سال آینده به شمار آورد. 
رئیس مرکز رشد و واحد های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس تصریح کرد: با افزایش جمعیت جهان تقاضا برای بهره ‌گیری افزون تر از منابع انرژی افزایش یافته است.
به گفته اسدی، با توجه به اینکه بخش عمده‌ ای از مردم جهان برای رفع نیازهای خود ازانرژی های تجدید ناپذیر همچون سوخت ‌های فسیلی استفاده می‌ کنند که منابعی محدود دارند، لذا توجه به انرژی‌ های پاک و تجدیدپذیر توسط دانشمندان درسده‌ اخیر مورد مطالعه قرار گرفته است.
مخترع اصلی این قایق خورشیدی هم گفت: تولید قایق های تفریحی خورشیدی به عنوانِ نمونه‌ کوچکی از صنایع دریایی می‌تواند مبنایی برای توسعه اینگونه طرح ها در فضای دانشگاهی و صنعتی شود.
محمد حسن محمدپور افزود: قایق‌ ها از یک سو به طور مستقیم در معرض نور خورشید هستند و از سوی دیگر، وجود سایه‌ بان ثابت یا متحرک درقایق های تفریحی برای محافظت از سرنشینان ضروری است که این در کنار موقعیت راهبردی شهر بندرعباس در حوزه‌ی گردشگری و تجاری می تواند نقطه عطفی برای کاربردی ‌سازی مفاهیم علمی و دانشگاهی باشد.
وی ادامه داد: این قایق حاصل تحقیقات و مطالعه کارگروه 8 نفره متشکل از اعضای هیات علمی و پژوهشگران مرکز رشد این واحد دانشگاهی است.
وی اضافه کرد: هدایت ‌الله دلاکی، حسن رنجبری، محمد شایسته، لادن اسفندی ‌نژاد و سمانه رضایی اعضای اصلی این گروه بودند که توانستند با آزمایش اولیه این قایق را به مرحله آزمایش بگذارند.
مخترع این قایق خورشیدی خاطر نشان کرد: مجوز طراحی و ساخت این قایق در ابعاد واقعی اخذ شده و پس از آزمایش موفق آمیز این قایق، ساخت قایق اصلی آغاز می شود.
محمدپور گفت: استفاده ازمنابع عظیم انرژی خورشیدی که می ‌توان از آن برای تولید انرژی الکتریکی، استفاده دینامیکی، ایجاد گرما، خشک ‌سازی تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی وغیره بهره برد، در چند دهه اخیر منجر به تولید محصولات و تجهیزات زیادی شده است.
وی یادآور شد: از این قایق در ابعاد کوچک می ‌توان در حوزه‌ های آموزشی و نظامی استفاده کرد و ابعاد واقعی آن کاربری های تفریحی و گردشگری دارد. 

ارسال نظرات