گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته شیلات و نظارت بر آبزی پروری- 27

انتظار برخورد قانونی از سوی وزارتین کار و جهاد کشاورزی

از وزیر کشاورزی و تعاون و وزارت کار درخواست شد در خصوص حل و فصل تشکیل غیرقانونی اتحادیه ماهیان سردابی ورود کرده و تنها قانون ساده این حوزه را اجرایی کنند.
کد خبر: ۸۹۶۷۱۵۰
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره:اتحادیه، تشکل ها و صنوف برای حمایت و پشتیبانی از حوزه خود تشکیل شده اند لذا توقع این است که مشکلات حوزه آبزی پروری و به خصوص پرورش ماهیان سردابی از طریق اتحادیه مربوطه خود حل و فصل شود اما وقتی این اتحادیه ها دچار فساد شده و 18 سال افرادی ثابت در آن اظهار نظر می کنند سیاست ها و برنامه ها به جای آنکه به نفع مردم و پرورش دهندگان ماهی باشد به نفع تعداد معدودی از افراد خواهد بود.

از طرفی سازمان شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان سر و کار دارد.تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با سازمان شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت در شیلات کشور حرف اول را بزند وذتنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.خبرگزاری بسیج، قصد دارد با پرده برداری از سازو کار و قراردادهای مشکوک در حوزه نظارت پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا غذای مردم، و جان آنها فدای منافع و سود افراد خاص نشود.

گزارش بسیج حاکی از آن است که وزیر کشاورزی صراحتا به تخلف و عملکرد غیرقانونی تصریح  و بیان کرده بود که که هر کس گردن کلفت تر باشد حرفش پیش می‌رود و جالب تر آنکه رئیس اتحادیه ماهیان سردابی با افتخار و پشت گرمی این صحبت را در مجمع عمومی بیان کرده بود.

                                                  حرف های بی منطق وزیر کشاورزی/وزارت تعاون و جهاد کشاورزی برخورد قانونی کنند گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای کتبی در پاسخ به تخلف نسبت داده شده به این وزارتخانه چنین می گوید که  بر مبنای قوانین داخلی وزارت، تعاون روستایی اجازه تشکیل چنین اتحادیه ای با عنوان اتحادیه ماهیان سردابی وجود داشته است. اما فراموش میکنند که قانون  متعلق به سال ۱۳۵۰ است و قانون های بالادستی قانون های گذشته را ملغی می‌کند. چنانچه از وزیر کشاورزی و  معاون تعاون وزارت کار درخواست شد که  در خصوص حل و فصل تشکیل غیرقانونی اتحادیه ماهیان سردابی ورود کرده و تنها قانون ساده این حوزه را اجرایی کنند. چراکه یک گلو گاهی در اجرای قانون تشکیل اتحادیه ماهیان سردابی وجود دارد که اگر اجرایی می‌ شد  این اتفاقات رخ نمی‌داد. بر اساس قانون باید تمام اتحادیه ها در سازمان ثبت شرکتها  به ثبت برسند اما سازمان ثبت شرکتها هم در خصوص تشکیل اتحادیه ماهیان سردابی کوتاهی کرده و بر نحوه عملکرد آن نظارت نداشته است.  جای بسی تعجب وجود دارد که سازمان شیلات، سازمان تعاون روستایی و سازمان ثبت شرکتها به طور صریح تخلف کرده اند و وزارت تعاون هم در این خصوص اقدامی نمی‌کند.  معلوم نیست پروژه نابودسازی ۱۸ ساله صنعت آبزی پروری تا چه زمانی خواهد ادامه پیدا کند.

چنانچه از معاون تعاون وزارت کار انتظار می رود که  در خصوص ثبت  تعاونی های آبزی پروری تنها اعضایی را ثبت کند که وزارت تعاون معرفی می کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار