خبرهای داغ:
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در نهمین دوره از جشنواره علامه حلی(ره) بیش از 25 هزار اثر از سراسر کشور ارسال شده است و این نشانه رشد فعالیت‌های پژوهشی طی این سال‌ها است.
کد خبر: ۸۹۶۷۱۵۸
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن میرمعزیی ظهر امروز در نشست خبری نهمین جشنواره علامه حلی(ره) که در اتاق جلسات واحد پژوهش مجتمع دارالولایه جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه جشنواره علامه حلی(ره) در هر دوره پرشورتر از قبل برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره نمادی از فعالیت‌های پژوهشی طلاب جوان طی یک سال در زمینه مقالات، کتب و تحقیقات است.

وی با بیان اینکه جشنواره علامه حلی(ره) محصول برنامه‌های پژوهشی حوزه است، عنوان کرد: برنامه‌های پژوهشی حوزه هر ساله با کیفیت بیشتر انجام می‌شود و طلاب سطوح مختلف با در نظر گرفتن اقدامات برنامه ریزی شده در حوزه حضور پیدا می‌کنند به طوری که آثار روزانه افزایش پیدا می‌کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه به نخستین دوره جشنواره دو هزار 249 اثر ارسال شده است، مطرح کرد: در نهمین دوره از جشنواره علامه حلی(ره) بیش از 25 هزار اثر از سراسر کشور ارسال شده است و این نشانه رشد فعالیت‌های پژوهشی طی این سال‌ها است، البته هنوز ما به جایگاه مدنظر خود نرسیده‌ایم و باید تلاش خود را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در سطح یک، چهار واحد آموزشی مرتبط با پژوهش وجود دارد، خاطرنشان کرد: از پایه سه به بعد سطح یک در هر نیم سال تحصیلی طلاب باید از یک درس یک مقاله ارائه بدهند و در پایه ششم نیز باید یک تحقیقات پایانی را انجام و به اساتید خود ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به اینکه طلابی که برای امتحان شفاهی شرکت می‌کنند با ارائه مقاله پنج نمره کسب می‌کنند، تصریح کرد: در نظر داریم یک برنامه منظم نیز برای سطح دو و سه انجام دهیم و درحال راه اندازی یک سامانه هستیم که تمامی طلاب باید در این سامانه ثبت نام کرده و در آن جا فعالیت‌های آن‌ها ارزیابی و ارزش دهی می‌شود.

وی با بیان اینکه تحول نظام آموزشی درحال تحول به نظام آموزشی پژوهش محور است، یادآور شد: سنت ما نیز یک نظام آموزشی پژوهش محور است که متاسفانه بعد از انقلاب از این سنت فاصله گرفتیم و امروزه باید اهتمام لازم برای رسیدن به این سنت و جایگاه را داشته باشیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از تدوین آیین نامه رتبه بندی طلاب یاد کرد و گفت: اساتید نیز می‌توانند پژوهش‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و در پایان پس از رتبه بندی آن‌ها شیوه تحصیل و برخورد علمی با آن‌ها مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: پژوهش‌هایی که در حوزه انجام می‌شود در راستای نیازهای جامعه است ولی متاسفانه به اندازه کافی نتوانسته‌ایم در این عرصه عملکرد موفقی داشته باشیم و دست‌یابی به نتایج مطلوب در این عرصه نیز نیازمند پژوهش‌های قوی و آموزش مناسب به نو قلمان و طلاب جوان است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به اینکه بخش ویژه جشنواره علامه حلی(ره) نیز در راستای نیازهای جامعه است، اضافه کرد: در تلاش هستیم از ابتدا طلاب را در عرصه پژوهش متناسب با نیازهای جامعه را تقویت کنیم زیرا این مسئله نیز مورد تاکید بسیار مقام معظم رهبری است.

وی افزود: به برگزیدگان همایش علامه حلی(ره) علاوه بر هدایا امتیاز استعداد برتر در حوزه نیز تعلق می‌گیرد که این امتیاز در آینده تحصیلی آن‌ها بسیار تاثیر گذار بوده و موجب تشویق طلاب برای شرکت در این جشنواره می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد: در نظام حوزه پایان نامه‌ها زیر نظر معاونت آموزش است و معاونت پژوهشی نیز بیشتر در نقش پیشنهاد دهنده ظاهر می‌شود ولی درکل برای تطبیق پایان نامه‌ها با نیازهای جامعه یک بحث مهم در شوراهای حوزه است که در رابطه با این امور تلاش‌های مطلوبی نیز ازجمله تصویب دفاع پایان نامه‌ها توسط مراکز استان‌ها با توجه به احراز کیفیت علمی این مراکز انجام شده است.

وی از طرح کلان نیاز سنجی در حوزه یاد کرد و گفت: این طرح در حوزه‌ها در حال برگزاری است و در رشته‌های مختلف نیاز سنجی شده است و مسائل مختلف جامعه در این رشته‌ها شناسایی شده و یک سامانه نیازسنجی نیز درحال راه اندازی است که نیازهای جامعه را مطابق روز در این سامانه قرار می‌گیرد و اگر طلاب از این سامانه استفاده کنند می‌توانند مقالات خود را متناسب با نیازهای جامعه تنظیم کنند.

ارسال نظرات