کد خبر: ۸۹۶۷۱۸۰
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

مدیریت رهبری در مقابله با فتنه 88

 
 با فتنه 88 حسین عبداللهی‌فر/   یکی از کارکردهای رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران مدیریت بحران و عبور کشور از گردنه‌های دشوار است. عبور نظام اسلامی از فتنه 88 به مثابه یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های سه دهه گذشته نشان‌دهنده قابلیت‌های مدیریت عالی در ثبات سیاسی کشور بود که با راهبردهای مختلفی، از جمله اقدامات مدیریتی و روشنگرانه صورت گرفت.در همین راستا رهبر معظم انقلاب اقدامات روشنگرانه و هشدارآمیز خود را متناسب با شرایط و مراحل انتخابات آغاز کردند که به برخی از آنها به اختصار اشاره می‌شود:
1ـ روشنگری نسبت به تلاش دشمنان انقلاب برای تلخ کردن شیرینی انتخابات / رهبر حکیم انقلاب پیش از برگزاری انتخابات مرحله اول دور نهم در پیامی ضمن پیش‌بینی تلاش دشمنان نظام برای تلخ کردن شیرینی حضور ملت، نسبت به احساس خسارت از سوی برخی از نامزدها هشدار دادند و فرمودند: «طرفداران نامزدهایى كه توفیق خدمت در مسئولیت رئیس‌جمهورى نیافته‌اند، نباید احساس خسارت كنند... این حادثه‌ شیرین به كام دشمنان تلخ است. انتظار مى‌رود همه با هوشیارى و آگاهى خود نگذارند فتنه‌گرى‌هاى احتمالى دشمن، شیرینى انتخابات را از كام ملت ایران بزداید.»
2ـ پرهیز دادن نامزدها از گفتار و رفتار تحریک‌آمیز/ رهبر معظم انقلاب در همان روز نخست پس از انتخابات به تلاش دشمن برای تلخ کردن شیرینی انتخابات اشاره کردند و از ملت شریف ایران خواستند، هوشیاری، بردباری و خویشتنداری خود را حفظ کنند. معظم‌له همچنین به نامزدها نیز متذکر شدند از هرگونه رفتار و گفتار تحریک‌آمیز خودداری کنند تا بتوانند از این امتحان الهی سربلند بیرون آیند. 
3ـ هشدار نسبت به خطر تفرقه با التیام زخم‌های انتخاباتی/  در همین راستا رهبر معظم انقلاب در جمع خبرگان رهبری، دفع و رفع ریشه‌ای کدورت‌ها و زخم‌های انتخاباتی را یکی از وظایف مسئولان نظام برشمردند و فرمودند: «وظیفه‌ ما در درجه‌ اول، حفظ اتحاد كلمه است... سعى كنیم آنچه را كه در دوران انتخابات از دلتنگى‌ها و كدورت‌ها به‌وجود آمده و احیاناً زخم‌هایى بر دل‌ها و جان‌ها خورده، التیام دهیم.»
4ـ دستور شناسایی و تفکیک صفوف خرابکاران / رهبر معظم انقلاب کسانی را که دست به اقدامات خرابکارانه زدند، مخالفان نظام معرفی کردند و تأکید کردند که اینها نمی‌خواهند در کشور آرامش برقرار باشد و لذا نباید آنها را در زمره طرفداران هر یک از نامزدها قلمداد کرد.  معظم‌له در این باره فرمودند: «این تخریب‌هایی كه انجام می‌گیرد، این كارهاى زشتى كه انجام می‌گیرد، بعضاً جنایاتى كه واقع می‌شود، مربوط به هیچ‌كدام از این اطراف قضیه نیست؛ این مربوط به مردم نیست، مربوط به نامزدها نیست؛ مربوط به خرابكارهاست، مربوط به اخلالگرهاست.»
5ـ فصل‌الخطاب معرفی کردن قانون / ولی امر مسلمین جهان با هدف آگاه‌‌سازی مردم، به ویژه کسانی که احیاناً مرتکب خطای تحلیلی شده و فریب برخی از مدعیان قانون‌گرایی را خورده‌اند، چهره واقعی آنها را با معرفی قانون به عنوان فصل‌الخطاب برملا کردند و فرمودند: «من به این برادران عرض می‌كنم، به مسئولیت پیش خداى متعال فكر كنید؛ پیش خدا مسئولید، از شما سؤال خواهد شد. آخرین وصایاى امام(ره) را به یاد بیاورید؛ قانون، فصل‌الخطاب است؛ قانون را فصل‌الخطاب بدانید.»
6ـ اتمام حجت/ ولی‌فقیه زمان از قانون‌شکنان خواستند تا به روش‌های غیرقانونی خود خاتمه دهند و برای اتمام حجت با آنها فرمودند: «زورآزمایی خیابانى بعد از انتخابات كار درستى نیست؛ بلكه به چالش كشیدن اصل انتخابات و اصل مردم‌سالارى است. من از همه می‌خواهم به این روش خاتمه بدهند. این روش، روش درستى نیست. اگر خاتمه ندهند، آن وقت مسئولیت تبعات آن، هرج‌و‌مرج آن، به عهده‌ آنهاست.»
 
صبح صادق
ارسال نظرات