خبرهای داغ:
سی و نهمین کارگاه فلسفه اخلاق با عنوان تبیین و بررسی شاخص‌های کلیدی در اخلاق پژوهی معاصر با حضور و سخنرانی آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۶۷۲۲۹
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سی و نهمین کارگاه فلسفه اخلاق با عنوان تبیین و بررسی شاخص‌های کلیدی در اخلاق پژوهی معاصر با حضور و سخنرانی آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.

مدیر حوزه‌های علمیه، دوشنبه شب طی سخنانی در این جلسه که در خانه اخلاق پژوهان جوان با حضور طلاب و فضلای حوزوی برگزار شد، به تشریح معنا و مفهوم فقه الاخلاق در دو برداشت و تفسیر پرداخت و گفت: در یک معنا و مفهوم، فقه به معنای عام مراد است و ما آن را در حوزه اخلاق بکار می‌گیریم و منظور البته اخلاقی است که بر پایه اجتهاد روشمند استخراج شود که اینجا کار به فقه دارد.

وی افزود: بحث اخلاق اجتهادی باید بیش از پیش در حوزه و در مساله فقه الاخلاق مورد توجه قرار گیرد و ما در مجموعه علوم اسلامی به نظر می‌رسد که توجه شایسته و بایسته را به حوزه اخلاق به این مفهوم نداشته‌ایم، به طوری که همچنان کتب اخلاقی به لحاظ چارچوب‌ها و نوع استدلال‌ها و طبقه بندی‌ها مورد تأثیر همان اخلاق ارسطویی و یونانی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: در معنای دوم ما با فقه به مفهوم خاص آن سر و کار داریم که باید رشته‌های گوناگون در این عرصه مورد توجه و استخراج قرار گرفته و از این منظر مرزهای دانش فقه موجود توسعه و بسط پیدا کند.

وی افزود: اخلاق در این معنا با همه ابعاد وسیع و گسترده آن می‌تواند زیر ذره بین فقه به معنای خاص واقع شود که همین مساله خود باعث تولید ابواب جدید و نیز تعمیق و بسط برخی ابواب دیگر می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها