علی خسروانی گفت: در حال حاضر قیمت برخی خودروهای خارجی در بازار حتی بالاتر از محاسبه نرخ‌ها با تعرفه ۹۰ درصدی است، اعلام توقف تولید ۲۵ مدل خودرو توسط سازمان استاندارد بیشتر یک کار تبلیغاتی بود.
کد خبر: ۸۹۶۷۲۹۲
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳

 


به گزارش خبرگزاری بسیج،  علی خسروانی در یک نشست خبری با بیان اینکه مطرح شدن شایعه افزایش تعرفه واردات خودرو باعث رشد فروش خودروهای وارداتی در بازار شد، در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد وضعیت بازار خودروهای خارجی در صورت افزایش تعرفه واردات،‌ اظهار داشت: بخشی از خریدها، مازاد بر نیاز صورت گرفته و در حال حاضر خودروهای خارجی زیادی در کشور دپو شده است که فروشندگان آن منتظر ایجاد شرایط جدید در پی افزایش تعرفه واردات خودرو هستند. 

وی تصریح کرد: البته با توجه به بحث‌های مطرح شده مبنی بر احتمال گشایش سایت ثبت سفارش واردات خودرو از ۱۰ دی‌ماه، تب خرید خوردوهای خارجی فروکش کرده است. 

وی پیش‌بینی کرد با افزایش تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی افزایش چندانی نداشته باشد و حتی در برخی موارد افت قیمت نیز اتفاق بیفتد که البته این افت قیمت نیز زیاد نخواهد بود. 

خسروانی با اشاره به هزینه بالای سوانح جاده‌ای در کشور، گفت: اگر ۲۵ درصد کشته‌های این سوانح بر اثر کیفیت پایین خودروها باشد، باز هم بار مالی زیادی را به دولت تحمیل می‌کند و این در شرایطی است که مردم به سمت خرید خودروهای آلاینده سوق داده می‌شوند و اکثر خودروهای داخلی، آلایندگی بالایی دارند، در حالی که اگر تعرفه واردات خودرو کاهش یابد، دولت از نظر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، درآمدزایی بیشتری نسبت به تعرفه‌های دریافتی خواهد داشت. 

وی در مورد تأثیر افزایش تعرفه واردات خودرو بر قیمت خودروهای خارجی نیز گفت: در حال حاضر قیمت بسیاری از خودروهای خارجی متناسب با تعرفه‌های شایعه‌شده در بازار است، به عنوان مثال توسان با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان معامله می‌شود که حتی اگر تعرفه‌ ۹۰ درصدی نیز برای واردات آن اعمال شود، قیمتی در این حد نخواهد داشت. 

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در ادامه در مورد اطلاعیه سازمان استاندارد مبنی بر توقف تولید ۲۵ مدل خودرو در کشور نیز گفت: توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت اقدام مناسبی است ولی برای این کار باید روش درستی در پیش گرفته شود، هرچند ما به تصمیمات یک شبه عادت داریم ولی سازمان استاندارد نباید به صورت هیجانی در این قضیه عمل می‌کرد، زیرا این موضوع بر بازار و خریداران تأثیرگذار است. 

وی تأکید کرد: اعلام سازمان استاندارد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و هر نهادی برای اینکه بگوید کار من درست است، چنین تصمیمات یک‌شبه‌ای را اعمال می‌کند وگرنه استاندارد می‌توانست توقف تدریجی تولید را برای این خودروها دنبال کند.

خسروانی در ادامه از اجرای طرح گارانتی تعویض خودرو در صورت بروز ایراد فنی در موتور و گیربکس در کشور برای اولین بار خبر داد و گفت: اگر خودروی خارجی فروخته شده با مشکل فنی در موتور یا گیربکس روبه‌رو شود به جای آن، یک خودروی صفر به خریدار تحویل خواهیم داد. 

وی تصریح کرد: این گارانتی شامل تعویض بی‌قید و شرط می‌شود و مدت یک سال یا طی مسافت ۱۵ هزار کیلومتر را برای خریداران شامل می‌شود. 

به گفته وی در اجرای این طرح، تحویل خودروی جایگزین به سرعت و معمولاً در مدت یک هفته صورت می‌گیرد و هیچ هزینه‌ای از مشتری دریافت نمی‌شود، حتی هزینه انتقال سند نیز به عهده مجری طرح است. 

وی افزود: قصد داریم این طرح را در مورد خودروهای دست دوم مدل بالا نیز اعمال کنیم به طوری که پس از کارشناسی فنی و کیفی، خودرو تا شش ماه گارانتی خواهد شد. 

ارسال نظرات