آغاز کشت چغندر قند برای اولین بار در رودان +تصویر

کاشت چغندر قند به روش کاملاً مکانیزه در شهرستان رودان برای اولین بار یک گام مؤثر در راستای اصلاح الگوی کشت و اهداف اقتصاد مقاومتی می باشد.
کد خبر: ۸۹۶۷۴۶۶
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛به نقل از رودان نیوز ؛چغندرقند نسبت به شرایط مختلف محیطی دارای سازگاری نسبتا” زیادی می باشد. نسبت به سرما، گرما، شوری و خشکی تحمل خوبی دارد. با این حال برای رسیدن به حداکثر عملکرد، لازم است که برای آن همانند سایر گیاهان زراعی بهترین شرایط رشد را فراهم کرد.

بهترین رشد چغندر قند هنگامی صورت می پذیرد که حداکثر درجه حرارت در تابستان از ۳۵ درجه تجاوز نکند و در پاییز نیز روزها آفتابی، دمای هوا در  شبها پایین و درجه حرارت حداقل به یخبندان نزدیک شود. در کل، حرارت مناسب  رشد  چغندرقند بین  ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است.

چغندر قند گیاهـی روز بلند است و به نـور زیادی جهت رشد و تجمع قند در ریشه نیاز دارد. وجود نور کافی در اواخر دوره رشد، موجب زیاد شدن ذخیره قند و افزایش خواص کیفی چغندر قند می گردد. بدین منظور  باید فاصله صحیح بوته ها و تراکم مطلوب بوته در مزرعه را مورد توجه خاص قرار داد و ضمن کوشش در جهت حفظ سلامت برگها نسبت به کنترل سریع علف های هرز نیز اقدام عاجل انجام داد.

به طور کلی نمی توان تاریخ دقیقی از لحاظ تقویمی برای کشت چغندرقند در هر منطقه بیان کرد. توصیه دقیق تاریخ کاشت بر اساس درجه حرارت صورت می پذیردبنا براین کاشت این محصول ارزشمند با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان رودان مناسب می باشد که تا کنون از این ظرفیت آب و هوایی در جهت کاشت چغندر قند استفاده نشده بود و اکنون یکی از کشاورزان در این شهرستان اقدام به کاشت چغندر قند کرده است.

کاشت چغندر قند در نقاط مختلف کشور که شرایط آب ،هوا و خاک مناسب برای کاشت آن را داشته اند به روش سنتی و با صرف آب زیاد صورت می گرفت که با ترویج کاشت مکانیزه به روش آبیاری قطره ای مصرف آب را در کاشت این محصول با ارزش غذایی بالا به حداقل ممکن رسانده و تا حدودی می توان گفت خطر کاهش سفره های زیر زمینی را کاهش داده است.

حال شهرستان رودان هم با تلاش کارشناسان و مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان برای اولین ،چغندر قند به روش کاملاً مکانیزه و با استفاده از دانش روز در این حوزه کاشت می شود که یکی از راه های مؤثر در راستای اصلاح الگوی کشت و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی به شمار می آید که یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی حفظ منابع آب و جلوگیری از برداشت بی رویه می باشد.

چغندر قند برای اولین بار در بخش رودخانه کاشت شده و با هماهنگی های صورت گرفته با کارخانه های تولید قند استان های همجوار، کلیه محصول برداشت شده توسط آنها خریداری می شود که خود تضمینی برای کشاورزی باشد که به دلیل تجربه اول در کاشت این محصول در منطقه دغدغه فروش آن را نداشته باشد.

پیش بینی برداشت بیش از ۱۲ هزار تن چغندر قند در رودان

عباس مویدی ، مدیر جهاد کشاورزی رودان در گفت و گو با خبرنگار رودان نیوز گفت:برای اولین بار چغندر قند در یکی از مزارع بخش رودخانه کاشت شده و با توجه به تجربه اول کاشت در این شهرستان، کارشناسان جهاد کشاورزی از قبل مطالعات لازم را انجام داده و تا پایان برداشت محصول با مشاوره های لازم در کنار کشاورزان خواهند بود.

وی افزود: یک ماه برای آماده سازی زمین مورد نظر زمان صرف شدو از اوایل آذرماه کاشت چغندر قند در بخش رودخانه آغاز و بیش از ۳۰۰ هکتار از سطح زیر کاشت زراعی این بخش به کاشت این محصول اختصاص پیدا کرده که کلیه مراحل کاشت با دستگاه و به صورت کاملا مکانیزه و به روش آبیاری تحت فشار انجام می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان اظهار کرد: در هر هکتار حدود دو و نیم کیلو گرم بذر مصرف شده و رقم کاشت شده پالما ایران تک دانه است که امید است با عملکرد بسیار خوب  بیش از ۱۲ هزار تن محصول چغندر قند مرغوب و با کیفیت از این سطح زیر کشت برداشت شود.

عباس مویدی تصرح کرد: فصل برداشت چغندر قند با توجه به زمان کاشت شده در شهرستان رودان از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت و طبق رایزنی های صورت گرفته با کارخانه تولید قند فساء کلیه این محصول تولید شده خریداری خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی رودان در پایان خاطر نشان کرد:ترویج کاشت چغندر قند به روش مکانیزه بین کشاورزان یکی از راه های مؤثر در راستای اصلاح الگوی کشت و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است و علاوه بر مصرف آب کمتر، کشاورزی این شهرستان از تولید تک محصولی و یا چند رقم از محصلات که نسبت به عرضه تقاضای کمتری دارند خارج خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظرات