سازمان بهزیستی استان درزمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی همواره متولی و پیشرو بوده است، در این راستا پیشگیری و آموزش دو عنصر مهم در جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۷۶۰۶
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان،  مدیر کل بهزیستی استان زنجان در جلسه شورای اداری بهزیستی گفت: بهزیستی یکی از سازمان های پیشرو در امر واگذاری امور به بخش غیر دولتی و برون سپاری است به طوریکه تا کنون بیش از 90 درصد از وظایف خود را به مراکز غیر دولتی واگذار نموده است.

محمد محمدی افزود: بهزیستی بعنوان یک نهاد حمایتی تخصصی از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می نماید.

وی اظهار طداشت: معلولین بخشی از افراد جامعه هستند که در حال حاضر به تناسب رشد اجتماعی، افزایش آگاهی جامعه و توسعه امکانات اطلاع رسانی تلاش می کنند از امکانات برابر درجامعه برخوردارشوند

مدیر کل بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: 600 مرکز غیردولتی زیر نظر بهزیستی فعالیت می نمایند و این نشان می دهد که این نهاد از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده نموده است.

محمد محمدی افزود: بیش از 4 هزار نفر با این نهاد حمایتی در قالب موسسات خیریه و مراکز دیگر فعالیت می کنند و این یکی از اقدامات خوب و اساسی در سطح استان است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت : در حال حاضر بیش از 20 هزارمددجو تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند که از این تعداد 7 هزار و 400 نفر خانم و 12 هزار و 480 نفر را آقایان تشکیل میدهند.

وی ادامه داد: تعداد 2 هزار و 300 نفر دارای معلولیت نابینایی ، 8 هزار و 800 نفر معلول جسمی حرکتی ، 4 هزار نفر معلول ذهنی، 2 هزار و 400 نفر معلولیت روانی، 2 هزار و 700 نفر معلولیت شنوایی و 86 نفر از معلولین گفتاری تحت پوشش بهزیستی هستند و از خدمات این سازمان برخوردار هستند.

وی تکیه بر کرامت انسانی و رعایت حرمت مددجویان بهزیستی را از مهمترین سیاست های این نهاد برشمرد و ادامه داد :توانمند سازی ،کمک به ایجاد اشتغال پایدار از طریق آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار و آموزش مهارت های زندگی ،شغلی و ساماندهی معلولین و سالمندان از دیگر فعالیت های مهم بهزیستی است که با تصویب لایحه بازنگری قانون جامعه حمایت از حقوق معلولین بیش از پیش به آن عمل خواهد شد .

محمدی یادآور شد: در خصوص پیشگیری از بروز معلولیت نیز یکی از اقدامات خوب مجلس، اجباری کردن مشاوره ژنتیک برای زوجین در شرف ازدواج است که یک فرآیند بین بخشی بشمار می آید.

وی با اشاره به اینکه اولویت نخست بهزیستی پیشگیری از معلولیت است، عنوان کرد: پیشگیری از معلولیت، اعتیاد ، آسیب های اجتماعی از جمله رویکردهای مهم بهزیستی است.

وی بابیان اینکه این سازمان درزمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی همواره متولی و پیشرو بوده است، گفت: در این راستا پیشگیری و آموزش دو عنصر مهم در جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه بهزیستی کاهش جمعیت معلولان را در چهار محور انجام می‌دهد، ادامه داد: طرح تنبلی چشم از برنامه‌های محوری بهزیستی است که از ۲۱ سال گذشته انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با یادآوری اینکه سال گذشته ۴۲ هزار نفر که مشکوک به تنبلی چشم بودند، مورد معاینه قرار گرفتند و جهت درمان به چشم‌پزشک معرفی شدند، افزود: در حال حاضر ۱۰ پایگاه ثابت جهت خدمات‌رسانی در طول سال در استان مشغول فعالیت هستند و امسال نیز تا کنون بیش از 30 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی تصریح نمود: درزمینه شنوایی‌سنجی طی سال گذشته ۸۵ درصد نوزادان مورد معاینه و سنجش شنوایی قرار گرفتند و ۲۵ مورد جهت کاشت حلزون به مراکز درمانی مراجعه کردند.

وی بابیان اینکه طبق سیاست ابلاغی در زمینه نگهداری از معلولان و سالمندان، نگهداری این افراد در خانواده‌ها بسیار به صرفه‌تر از مراکز نگهداری سازمان است، افزود: بهزیستی خدمات ویژه به جامعه هدف در منازل آنها ارائه می د هد.

محمدی یادآور شد: یکی از اقدامات صورت گرفته در سازمان، شناسایی معلولان روستایی بود که این اقدام در استان زنجان با شناسایی ۱۳ هزار معلول و روند پذیرش این افراد انجام گرفت تا خدمات ارائه شود.

وی توانمندسازی معلولان را از مهم‌ترین برنامه‌های بهزیستی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۴۹ دانشجو و ۱۰۵۰ نفر دانش‌آموز معلول در استان وجود دارد که پس از توانمندسازی این افراد، یکی از اقداماتی مهمی که باید صورت گیرد مناسب سازی فرهنگی و اجتماعی جهت پذیرفتن این قشر از جامعه است .

گفتنی است، چهارمین جلسه شورای اداری بهزیستی استان زنجان با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و ارزیابان شاخص های اختصاصی و عمومی استانداری زنجان در محل سالن کنفرانس بهزیستی استان زنجان برگزار شد.

ارسال نظرات