رئیس اداره دامپزشکی ابهر:

عدم خرید هر نوع محصول خام دامی به ویژه ماهی از دست فروشان

مردم از خرید هر نوع محصول خام دامی به ویژه ماهی از دست فروشان پرهیز کنند که فروش این گونه محصولات توسط دست فروشان دوره گرد و سیار ممنوع است و در صورت داشتن شکایت قابل پیگیری نیست.
کد خبر: ۸۹۶۷۶۹۰
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس اداره دامپزشکی ابهر گفت: با اطلاع رسانی به موقع، برگزاری کلاس های آموزشی و افزایش سطح آگاهی دامداران بیماری های دامی در این شهرستان امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

امیرعلی کلانتری با اشاره به وضعیت بیماری های دامی در شهرستان ابهر افزود: خوشبختانه نسبت به سال گذشته که با بیماری تب برفکی مواجه بودیم امسال گزارشی مبنی بر وجود و شیوع این بیماری دریافت نکرده ایم.

وی با اشاره به مایه کوبی مستمر و به موقع نسبت به بیماری لمپی اسکین (تب برفکی) در زمان شیوع بیماری در 2 سال اخیر، یادآور شد: امسال هیچ گزارشی از این بیماری در شهرستان دریافت نشده است.

بیماری دامی'تب برفکی' به وسیله هفت گونه و تعدادی ویروس تب برفکی ایجاد می شود که دام می تواند همزمان به وسیله یک یا چند ویروس آلوده شود.

این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس دام بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند و همچنین هوا، آب، علوفه و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.

با توجه به باقی ماندن ویروس تب برفکی در دام های آلوده، بهبود یافته و نیز محیط و قدرت انتشار بالای آن، کنترل بیماری بسیار مشکل است.

رئیس اداره دامپزشکی ابهر تصریح کرد: اداره دامپزشکی شهرستان بر قصابی ها و مراکز عرضه مرغ، ماهی و محصولات خام دامی نظارت مستمر دارد.

کلانتری افزود: بهترین ناظر، مردم هستند و اگر آگاهی مردم نسبت به محصولاتی که مصرف می کنند افزایش یابد و مطالبه گر باشند شرایط به مراتب بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر چه مردم به سمت محصولات بسته بندی بروند کار نظارت بهداشتی نیز آسان تر می شود، بیان کرد: مردم از خرید هر نوع محصول خام دامی به ویژه ماهی از دست فروشان پرهیز کنند که فروش این گونه محصولات توسط دست فروشان دوره گرد و سیار ممنوع است و در صورت داشتن شکایت قابل پیگیری نیست.

وی خاطرنشان کرد: مردم انواع گوشت و فرآورده های گوشتی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی شده که دارای پروانه بهره بردای، بهداشتی و شناسنامه دار هستند، تهیه کنند که این کار باعث می شود بسیاری از شاخص های بهداشتی بهبود پیدا یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار