بهبودی در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی با کمیته برنامه‌ریزی شبستر:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در رابطه با تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت‌های درونی حرف اول را می‌زند، افزود: ظرفیت‌های هر منطقه سرمایه‌های عظیمی در رابطه با تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.
کد خبر: ۸۹۶۷۸۰۵
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، داود بهبودی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان شبستر اظهار کرد: توسعه یک امر چند بعدی است که برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی یکی از ابعاد آن است.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر موضوع اقتصاد مقاومتی در چهارچوب فرمایشات رهبری و سیاست‌های ابلاغی مطرح است، افزود: در رابطه با اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌های درونی حرف اول را می‌زند و بحث دوم موضوع برون نگری است؛ یعنی اگر تولیدی اتفاق می‌افتد به صادرات آن بیاندیشیم واگر ظرفیتی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد به جذب سرمایه‌گذار خارج از منطقه بیاندیشیم.
بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: بعد سوم اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کردن اقتصاد است؛ دانش بنیانی صرفا به معنی تکنولوژیک کردن صنعت نیست بلکه جریان یافتن تولید دانش در تمام حوزه‌ها است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، عدالت‌محوری و مردمی بودن را ابعاد دیگر اقتصاد مقاومتی خواند و ادامه داد: با بررسی این ویژگی‌ها مشاهده می‌شود همه این ابعاد را تماما در یک اقتصاد توسعه یافته می‌توان یافت.
وی اذعان داشت: توسعه درونزا و مستمر که همان ادبیات روز توسعه دنیا است با آنچه که مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی می‌فرمایند کاملا منطبق بوده و لازمه تحقق این ویژگی‌ها رجعت به پتانسیل‌های داخل شهرستان است.
بهبودی تاکید کرد: در شهرستان شبستر حس مشارکت مردم بسیار بالاست و از موضع برون نگری، این شهرستان می‌تواند محصولات خود را در کلانشهر تبریز عرضه نماید.
این اقتصاددان با بیان اینکه شبستر به دلیل همجواری با تبریز دومین شهر صنعتی استان به شمار می‌رود که این یک مزیت برای شهرستان شبستر و عامل جهش توسعه‌ای است، افزود: این موضوع مسئولیت مدیران، نخبگان و مراجع ذینفوذ را بیشتر می‌کند چرا که دولت در این فضا صرفا نقش تسهیل‌گری داشته و بار اصلی توسعه شهرستان بر دوش گروه‌های مرجع و ذینفوذان و نخبگان است.
بهبودی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: در گذشته و در برنامه سوم توسعه کمک‌های فنی و اعتباری وجود داشت ولی از برنامه‌های چهارم و پنجم این کمک‌ها لحاظ نشد؛ تا اینکه در برنامه ششم توسعه دوباره مطرح و باعث حمایت‌های خاص از بخش‌های مختلف می‌شود.
وی با بیان اینکه در کنار این کمک‌ها اگر مردم در رفع برخی مشکلات مثل بحران آب همراه نشوند اتفاق خاصی نخواهد افتاد، اضافه کرد: باید در توسعه واحدهای صنعتی ملاحظات زیست محیطی و تغییر کاربری بیشتر در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با طرح این سووال که چرا پروژه‌های نیمه تمام را به بخش غیردولتی واگذار نمی‌کنیم؛ تصریح کرد: باید نگرش خودمان را از اساس تغییر بدهیم؛ چرا که دیگر دولت برای این امور اعتباری تخصیص نخواهد داد.
بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه فرماندار شبستر و برخی از مدیران شهرستان به ارائه گزارش عملکرد شهرستان در زمینه اقتصاد مقاومتی پرداختند.

ارسال نظرات