بنا بر اعلام بانک مرکزی، قیمت مسکن فقط در آذرماه ۱۴.۹ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد، کنترل قیمت مسکن هم مانند بقیه بازارها از دست دولت روحانی در رفته است.
کد خبر: ۸۹۶۷۹۵۲
|
۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، بازار مسکن این روزها دستخوش تغیراتی شده است. از طرفی با افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق بالای شهر و پُرتقاضای تهران، از طرف دیگر بازار مسکن مصرفی خانوارهای متوسط و محله‌های معمولی در مناطق میانی و جنوبی پایتخت با رکود دست مواجه است.
بانک مرکزی در گزارش جدیدی اعلام کرد: تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال 1396، به 17.8 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 50.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، در اذرماه ، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 50.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 14.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد. گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذر ماه سال 1396 که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.در آذرماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل (آذر 95) به ترتیب 10.8 و 9.7 درصد رشد نشان می‌دهد.ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یکساله تنظیم می‌شود و اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم شده است.نکته جالب بازار مسکن اینجاست که قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی یک ماهه آبان تا آذر ماه امسال همواره روند ثابت رو به نزولی داشته است به گونه‌ای که هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در انتهای آبان ماه و ابتدای آذرماه ارزان شد که می‌تواند نشان دهنده عقب نشینی خریداران مسکن مصرفی از بازار باشد.این نشان دهدنه فعالیت قشر خاصی که اکثرا مصرف کننده مسکن نیستند در این بازار دارد.


تورم خاموش بازار مسکن
 در همین موضوع احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به گرانی مسکن گفت: بازار خریدوفروش و اجاره مسکن به سمتی می‌رود که رکود حاکم برعکس تمام رکودهای اقتصادی حاکم در حال تبدیل‌شدن به یک تورم خاموش است.

وی افزود: مهار تورم باعث رکود می‌شود ؛ اما در بازار مسکن این تورم در حال حرکت است و نتیجه این تورم خاموش ضرر و زیان مصرف‌کننده است.

آزادیخواه گفت: در حوزه مسکن عمده کسانی که مصرف‌کننده مسکن سرگردان هستند، ادامه داد: دولت نرخ تورمی‌برای مسکن قائل نیست؛ تسهیلات بانکی تاکنون رشدی نداشته و نسبت به پارسال و امسال هیچ‌گونه افزایشی در مقدار وام‌های مسکن انجام‌نشده است.

وی خاطر نشان کرد: ازیک‌طرف تورم خاموش و از طرف دیگر هم دولت اعتقادی به این تورم در آمار و اطلاعاتش ندارد و وام مسکن و اقدامات بانک مسکن را بر اساس یک رکود برنامه‌ریزی کرده است؛ این دو درمجموع به مصرف‌کنندگان مسکن ضربه می‌زند.

آزادیخواه اظهار کرد: دولت در لایحه بودجه می‌بایستی این اصل مسلم را برای خودش در نظر بگیرد که واقعیت‌های بازار را بپذیرد بازارهای داخلی در حوزه مسکن دچار یک تورم خاموش و پنهان است؛ مهار این تورم مستلزم این است که دولت این تورم را بپذیرد تا بتوانند انرا مهار کند.

وی بابیان اینکه بازار مسکن هم از دست دولت دررفته است، گفت: وقتی دولت تورم برای بازار مسکن قائل نشد و بانک‌ها به‌درستی مدیریت نمی‌شوند بازار از دست دولت خارج می‌شود.وی بابیان اینکه در حوزه ضمانت‌های بانکی دچار مشکلات زیادی با بانک مرکزی هستیم و با استناد به حرف‌های رئیس‌جمهور 25 درصد نقدینگی کشور در دست مؤسسات مالی و اعتباری بود که سرگردان هستند و دولت از زیر بار مسئولیت آن‌ها شانه خالی می‌کند؛ حتماً یک بازاری مانند مسکن که یک گردش مالی سرشاری دارد از حوزه دولت خارج می‌شود و این خطر مهلکی است چراکه به بخش خصوصی هم واگذار نشده است و عملاً یک سنگر پنهان برای دلالان این بازار ایجادشده و سود گران از این خلأ سوءاستفاده می‌کنند.

 

منبع: عصر ایرانیان

ارسال نظرات