خبرهای داغ:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح کرد
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: امروزه مشکل اساسی ما در مبانی فقهی و تفسیری کمبود منابع نیست بلکه ضعف در ارائه و عرضه آن با زبان قابل فهم برای غرب است.
کد خبر: ۸۹۶۸۰۶۹
|
۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی ظهر امروز در کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی ارزیابی دیدگاه «اریک دونالد هرش» در باب اعتبار در تفسیر که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: کلیت فعالیت «هرش» جزو دانش توصیفی است و در دانش هنجاری جای‌ نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در کتاب‌های «هرش» عینی گرایی تفسیری، قصدی بودن معنا و تقابل با هرمنوتیک فلسفی از جمله دست آوردهای او است، عنوان کرد: معنا در متون یک مسئله ثابت است و هرگونه اتفاق معنایی که پس از معنا و در راستای معنا اتفاق می‌افتد معنای لفظی نام دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در حوزه قصد معنا یک مبحث معرفت شناختی نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: «هرش» در کتاب خود عنوان کرده است که هر موردی که بعد از نگارش متن در راستای معنا و مفهوم آن عنوان می‌شود معنای نسبت به نام دارد.

وی با بیان اینکه در علم اصول اسلامی تفسیر عینی گرایی با مبانی بسیار با ارزش‌تر از تفسیر عینی گرایی غربی وجود دارد، ادامه داد: امروزه مشکل اساسی ما در مبانی فقهی و تفسیری کمبود منابع نیست بلکه ضعف در ارائه و عرضه آن با زبان قابل فهم برای غرب است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: «هرش» با توجه به اینکه در جامعه غربی زندگی می‌کند ولی نظریه‌ای هم افق با مبانی دینی ما بیان کرده است و امروزه ما درحال پوشاندن حواشی و نواقص این نظریه هستیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها