خبرهای داغ:
عضو شورای نگهبان گفت: متاسفانه در زمینه تبیین مسائل ولایت فقیه در جامعه کوتاهی صورت گرفته، حوزه علمیه نیز در زمینه فقه حکومتی آنگونه که باید عمل نکرده است.
کد خبر: ۸۹۶۸۲۷۶
|
۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد مومن پنجشنبه شب در جلسه سخنرانی با موضوع رویکرد شناسی فقه حکومتی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به تعریف فقه حکومتی اظهار کرد: این نوع فقه، فقهی است که خداوند به آن نظر دارد و از طرف حکومت است و باید به وظایف تعیین شده در فقه حکومتی عمل کرد.

وی ادامه داد: شاهد عمل به فقه حکومتی در مجلس شورای اسلامی هستیم، در این مجلس نمایندگان جمع می‌شوند و با تصویب قوانین، آن را به شورای نگهبان می‌فرستند، در نهایت پس از تائید قوانین توسط این شورا، قوانین لازم الاجرا می‌شود.

عضو شورای نگهبان افزود: از جمله وظایف ولی فقیه براساس فقه حکومتی، برپایی دادگاه ویژه روحانیت است که برپایی این دادگاه به نفع جامعه است، در دادگاه ویژه روحانیت به تخلفات روحانیون توسط فرد فاضل تعیین شده از طریق ولی فقیه رسیدگی می‌شود.

آیت‌الله مومن با اشاره به فعالیت خود در زمینه تبیین ولایت فقیه اظهار کرد: من 9 سال در این خصوص به بحث پرداختم که حاصل این بحث‌ها تدوین سه جلد کتاب در زمینه ولایت فقیه بود، من اعتقاد دارم که ولایت فقیه همان ولایتی است که از سوی خداوند به فقیه داده می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه تبیین مسائل ولایت فقیه در جامعه کوتاهی صورت گرفته و حوزه علمیه نیز در زمینه فقه حکومتی آنگونه که باید عمل نکرده است.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه کافر نشدن انسان یکی از لطف‌های الهی است، خاطرنشان کرد: انسان باید خداوند را به خاطر این نعمت شکر کند و اعمال حرام را انجام ندهد.

آیت‌الله مومن با اشاره به ویژگی‌های دستورات خداوند اظهار کرد: گاهی دستورات خداوند به انسان با واسطه است و کسی براساس دستور خدا در برخی از احکام تعیین تکلیف می‌کند، خداوند برای واسطه خود حساب باز کرده است، به عنوان مثال خداوند به رسول اکرم(ص) دستور داد به وضعیت مردم رسیدگی کند و وظیفه مردم در قبال پیامبر(ص) عمل به دستورات او بود.

وی ادامه داد: واسطه‌های الهی افرادی شایسته هستند، به عنوان مثال ائمه معصومین(ع) با یکدیگر اختلافی نداشتند و خودکامگی در وجود امامان معصوم جای نداشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دستور ائمه معصومین(ع) همانند دستورات خداوند است و تبعیت از فرمان آن‌ها واجب است، زمانی که یک واسطه الهی تشخیص می‌دهد که مردم در جنگ حاضر شوند، گرچه این حکم به صورت مستقیم از خداوند صادر نشده است، اما چون واسطه الهی آن را صادر کرده، همانند دستورات الهی عمل به آن برای همه افراد واجب است.

آیت‌الله مومن ولایت امر را به معنای سرپرستی مردم دانست و تصریح کرد: رسول اکرم(ص) نسبت به همه مسلمانان سرپرستی دارد و این مساله اساس اسلام است، باید به حرف کسانی که پیامبر(ص) یا ائمه معصومین(ع) به آن‌ها اختیاراتی داده شده است، عمل کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در نظام اسلامی جایگاهی مهم دارد، وظیفه این شورا این است که افرادی که می‌خواهند در جایگاه اداره امور کشور قرار بگیرند را تائید کند، همچنین تائید مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز وظیفه دیگر شورای نگهبان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها