رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران خبر داد
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران این سؤال را مطرح کرد با ارز مبادله‌ 3600 تومانی برای واردات نهاده‌ها اختصاص می‌یابد، چرا طی سه ماه اخیر قیمت نهاده‌ها بدون هیچ ضابطه‌ای 40 تا 45 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۹۶۹۵۸۸
|
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸


به گزارش خبرگزاری بسیج، ناصر نبی‌پور شیری در پاسخ به اینکه با توجه به شروع آنفلوآنزا و از بین رفتن بخش زیادی از گله‌های مرغ تخم‌گذار چه پیشنهادی برای تکرار نشدن این سناریو برای سال‌های آینده دارید، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گله‌های مرغ تخم‌گذار با هزینه میلیونی معدوم شده‌اند، نباید با واردات کمر این صنعت را بیشتر خم کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت می‌تواند با حمایت حداقلی در بخش تأمین نهاده‌ها به کار گرفتن مجدد تولیدکنندگان در این حوزه کمک کند، تصریح کرد: ما شرکتی به نام پشتیبانی امور دام داریم که در شرایط بحرانی می‌تواند از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند. 

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به افزایش 40 تا 45 درصد قیمت نهاده‌ها طی سه ماه اخیر تصریح کرد: قیمت این نهاده‌ها بدون هیچ ضابطه‌ای افزایش داشته است و آنهایی که افزایش قیمت دلار را بهانه می‌کنند، باید در پاسخ به آنها گفت: این نهاده‌ها چند ماه پیش با دلار پایین‌تر و ارز مبادله‌ای 3600 تومانی وارد شده، پس افزایش قیمت توجیهی ندارد و تنها به افزایش قیمت تمام شده مرغداران دامن می‌زند.

به گفته نبی‌پور، در حال حاضر 30 درصد از مرغداری‌های تخم‌گذار به دلیل بیماری معدوم شده‌اند و نمی‌توان به 70 درصد باقیمانده فشار بیاوریم و مجبورشان کنیم که محصولشان را با فلان قیمت بفروشند یا رقیبی به نام واردات عَلم کنیم، تا قیمت شکسته شود. 

وی به این نکته هم اشاره کرد که امسال پدیده آنفلوآنزای پرندگان شدیدتر از سال گذشته است و اگر اصلاح ساختاری در مرغداری‌ها را جدی نگیریم، چه بخواهیم، چه نخواهیم هر سال شاهد این تلفات خواهیم بود. 

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران تصریح کرد: ترکیه نیز در سال‌های 89 و 90 به دلیل ضعف ساختاری در مرغداری‌ها و نزدیک بودن فواصل آنها با مشکلات این چنینی مواجه بود که به سرعت آن را اصلاح کرده و اکنون به یکی از صادرکنندگان منطقه تبدیل شده است.

نبی‌پور افزود: متأسفانه مرغداری‌های غیرمجاز بدون آنکه هیچ مجوزی از جایی گرفته باشند، در هر جایی یک مرغداری ایجاد کرده‌اند که همین موضوع بلای جان صنعت تخم‌مرغ شده است، تا حدی که به فاصله 200 تا 300 متری و در تراکم بالا مرغداری وجود دارد که به راحتی امکان جابه جایی ویروس آنفلوآنزا و درگیر کردن بخش زیادی از مرغ تخم‌گذار را به وجود می‌آورند که امیدواریم این موضوع حل شود، چرا که اکنون حتی نمی‌توانیم یک حکم برای برخورد با این مرغداری‌های غیرمجاز از قوه قضاییه بگیریم.

ارسال نظرات