خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۹۶۹۷۵۴
|
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

به گزارش خبرگزاربسیج خوزستان، به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ،احسان حمیدی مخترع این محصول و مدیرعامل گروه فنی و مهندسی سپنتا که در مقطع کارشناسی مکانیک تحصیل کرده است در رابطه با این اختراع گفت:این محصول  برای اولین بار در ایران ساخته و ثبت اختراع شده است و کاربرد آن تامین برق مکان های دور افتاده و روستایی و استتفاده در محیط های شهری و تامین روشنایی جاده های  بین شهری است وقتی آن را وارد بازار کردیم بعد ازمدت 6 ماه فعالیت تجاری نتایج خوبی نشان داد .

حمیدی اظهار داشت :تفکر برپایی چنین کسب و کاری ابتدا با مشارکت دوستان محمد رضا کاویان نژاد ، محسن داودی راد وداود سلامت شروع کردیم 4 سال هست تحقیق را راجع به توربین های بادی شروع کردیم و بعد از اون هم با هزینه ی شخصی دست به کاربرای تولید شدیم و محصول را با نام تجاری WindMax وارد بازار کردیم.

در ادامه افزود: حمایت پارک علم و فناوری استان خوزستان از ابتدای ورود به پارک 17 متر مربع فضا در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران بهمون اختصاص دادن ؛ فضای دفتر و فضای کار ما خیلی دوستانست ، ما بیشتر از اینکه همکار هم باشیم دوست همدیگه هستیم که این هم اثر خودش رو روی کیفیت کارمون گذاشته معمولا اکثر تصمیم گیری ها با مشورت انجام میشه و بجز الزامات اداری و وظیفه های معمول، خیلی درگیر عنوان و سمت نیستیم.

چه شد که به فکر اختراع این محصول افتادید؟

مخترع خوزستانی گفت: خیلی اتفاقی ، با محمدرضا نشسته بودیم و حرف میزدیم که از بین حرفامون یدفعه یه ایده ی خوب راجع به توربین های بادی به ذهنمون رسید ، اون موقع دبیرستانی بودیم و پشت کنکور و تا وقت گیر میاوردیم شروع میکردیم به خیال پردازی که البته این کار هم مثل خیلی اتفاقات بزرگ دیگه ای که توی دنیا افتاده نتیجه ی یه رویاست که حسابی بهش چسبیدیم و رهاش نکردیم . اون زمان نمیدونستیم که شبیه به این ایده تو دنیا وجود داره، برامون هم مهم نبود چون این طرح واقعا بدون کپی برداری به ذهنمون رسیده بود و اونو مال خودمون میدونستیم ،گذشت و بزرگتر شدیم هرکدوم رفتیم دانشگاه تحصیلات هم بهمون کمک کرد.

برای ساخت نمونه اولیه، چه اقداماتی انجام دادید؟

وی درادامه افزود: خیلی واسمون سخت بود . ما واقعا بیتجربه بودیم و دست روی یک کار خیلی بزرگ گذاشته بودیم که کسی باورش نمیشد بتونیم انجام بدیم خیلی تحقیق کردیم، حتی چند شهر مختلف رفتیم وبه مدت 2 هفته تهران پیش یک استاد کار شاگردی کردیم تا اخرش نگاهمون پخته تر شد و تونستیم اون چیزی که توی کامپیوتر طراحی کرده بودیمو توی دنیای واقعی بسازیم.

برای حمایت از ساخت محصول، به چه‌ مکان هایی مراجعه نمودید؟

احسان حمیدی در پاسخ گفت: بعد از ساخت سومین نمونه ی ازمایشیمون برای ثبت اختراع و جلب حمایت اقدام کردیم اما واقعیت اینه که حمایت های موجود تمام کننده نیستن ، یعنی جوری حمایت میشید که خیالتون راحت نمیشه و همیشه نگران این هستید که نکنه کافی نباشه و کم بیارم . حس بدیه و کاری هم نمیشه کرد ، البته اگر بخوام با انصاف باشم باید بگم که حمایت ها نسبت به قبلا خیلی بیشتر شده  و ارگان های خیلی زیادی در کنار پارک های علم و فناوری ، خودشون رو در مقابل مخترعین و مبتکرین مسول میدونن مثل بسیج علمی و پژوهشی که در ثبت اختراع کمک کردند و ما را مورد حمایت قرار دادند.

قابلیت ها و ویژگی های خاص این محصول چیست؟این توربین بادی با توجه به هندسه ی خاصی که داره صدای خیلی کمی تولید میکنه و فضایی رو هم اشغال نمیکنه و  میتونه در محیط های پر تراکم شهری برای تامین برق روشنایی شهری و چراغ های  راهنمایی استفاده بشه . همینطور به خاطر ارزون بودنش نسبت به صفحه های خورشیدی ، نرخ بازگشت سرمایه مناسبی هم داره این توربین ها رو میشه برای تامین برق انتن موبایل شبکه ی مخابرات کشور در محیط های دور افتاده استفاده کرد وطراحی اون هم به نحوی هست که نیاز به نگه داری نداره.

حمیدی تاکید کرد: نکته ی جالب توجه و مهم این وسیله این هست که حتی یک پیچ اون از خارج تامین نشده ، ما حتی ژنراتور این توربین هم در داخل طراحی و تولید میکنیم.

چه توصیه ای برای جوانان دارید که به دنبال اختراع بروند؟

مخترع خوزستانی در پایان خاطرنشان کرد: نمیشود کسی را با توصیه و یا تشویق به دنبال اخراع فرستاد اختراع و ایده خیلی اتفلقی پیش میاد خیلی هم با ارزشه چون ممکنه در طول عمر سهم هرکس از این دنیا فقط یک ایده ی خوب باشه  ، به جوانان هم توصیه میکنم به ایدتون بپردازید درست مثل فرزندتون ، وقتی این کارو کردید همونطور که خدا هم وعده داده برکت به سمتتون میاد و همون ایده براتون از دها کار کامندی و روتین درامد و لذت بیشتری به ارمغان میاره.

ارسال نظرات
پر بیننده ها