هنگامی که خط فقر در جامعه حدود 3 میلیون تومان و متوسط در‌آمد هم حدود یک‌میلیون و 500 هزار‌ تومان تعریف می‌شود بیانگر عمق مشکلات اقتصادی است و شنیدن سخنان امید‌بخش و حقیقی از طرف مسؤولان، راهکار روان‌شناسانه اجتماعی است که در سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه شاهد چنین امیدی نبودیم.
کد خبر: ۸۹۷۰۲۳۶
|
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، معیشت، اشتغال، بیکاری، گران‌شدن حامل‌های انرژی، ابهام در آینده یارانه‌ها، حقوق‌های نجومی، تیره‌و تار‌بودن آینده اقتصادی و تشکیک مقام‌های امریکایی و اروپایی در بهره‌مندی ایران از فواید توافق هسته‌ای باعث اعتراض‌های مردمی در کشور شد.

هر‌ چند این تجمعات با‌ مجوز انجام نشد ولی هسته اصلی آن، اعتراض به شرایط سخت اقتصادی بود که در ادامه آن شاهد نفوذ افراد ساختار‌شکن و سیاست‌زده شدیم که اهداف سیاسی خود بر علیه نظام را با تخریب اموال عمومی، نشان‌دادند.

با نگاهی رسانه‌ای به فعالیت‌های گروه‌های اجتماعی می‌توان از خط و مسیری پرده‌برداشت که تشویق به ساختار‌شکنی با بهانه مشکلات معیشتی در آن هویدا‌ است.

بررسی فیلم‌های کوتاه در برخی از گروه‌های اجتماعی که بیشتر آنان از خارج‌مرز‌های کشور هدایت می‌شوند با تیتر‌های دروغ بر روی کلیپ‌ها اقدام به ایجاد فضای التهابی و تقویت روحیه آشوب‌طلبی می‌کرد که تخریب مساجد، حسینیه‌ها، بانک‌ها عابر‌بانک‌ها و اموال عمومی را هدف قرار‌ دادند و در اذهان عدالت‌خواه و مردمی که هدف اصلی از اعتراض‌های اولیه آنان کمک به قشر متوسط به پایین جامعه بود را با این سؤال مواجه کرد که هزینه تعمیر اموال عمومی تخریب‌ شده از پولی خواهد‌ بود که به‌جای تزریق در رگ‌های بیمار اقتصادی جامعه به مرمت آن تخریب‌ها، اختصاص خواهد‌ یافت.

دولت به عنوان شخصیت حقوقی و بالا‌تر‌ین مرجع اجرایی کشور نقش کلیدی در ایجاد و تقویت احساس امید به آینده به‌ویژه در موضوع اقتصادی را دارد و به نظر‌ می‌رسید که حضور دیشب سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 بتواند در این زمینه چاره‌ساز‌ باشد که تکرار، توضیح، تفسیر واضحات و برخی آمار لایحه بودجه سال 1397 این انتظار را به یأس، تبدیل کرد و کمکی به آرامش ذهنی مردم برای آینده اقتصادی نکرد.

هنگامی که خط فقر در جامعه حدود 3 میلیون تومان و متوسط در‌آمد هم حدود یک‌میلیون و 500 هزار‌ تومان تعریف می‌شود بیانگر عمق مشکلات اقتصادی است و شنیدن سخنان امید‌بخش و حقیقی از طرف مسؤولان، راهکار روان‌شناسانه اجتماعی است که در سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه شاهد چنین امیدی نبودیم.

این درحالی بیان می شود که اغلب خبرنگاران  و مردم مستضعف جامعه از  نصف  در آمد 1و نیم میلیونی آن هم بعد از چند ماه طلب برخوردار نمی شوند!و نباید از این واقعیت غافل بود که این مستضعفان با دارا بودن چندین عائله (محصل، دانشجو و ...) بدون در نظر داشتن هزینه اجاره، آب ، برق، سوخت(در مناطق فاقد شبکه گاز استفاده دو نوع آن برای گرمایشی و پخت و پز با هزینه های بالا در نقاط سردسیر) و ...  بیمه آزاد نویسندگان و خبرنگاران تامین اجتماعی ، چگونه باید روزگار سپری کنند و آینده فرزندان خود را تامین کنند؟!

مسئولین و نمایندگان مردم در مجلس که از حقوق حداقل، میلیونی بهره می برند آیا می توانند این وضعیت را درک کرده و در تصمیم گیری های بودجه ای و ... مجلس برای اجرای  دولت برای حال مستضعفان مفید باشند یا همچون همیشه به فکر طبقات سرمایه دار با نام حمایت از سرمایه گذار منفعت اینان و دوستارانشان را فراهم کنند!

برای مردمی که نرخ‌ بیکاری جامعه حدود 12 درصد و نرخ‌ بیکاری جوانان آنان به 24 درصد می‌رسد، سخن از «تلاش برای کاهش فقر‌ مطلق» از طرف سخنگوی دولت و توضیح و تفسیر چند‌ باره «خدمت‌رسانی به مردم»، تکراری و خسته‌کننده است.

هدفمند‌سازی یارانه‌ها که مصوبه مجلس برای کمک به اقتصاد و اقشار آسیب‌پذیر و اخذ مالیات از افراد دارای در‌آمد به همراه افزایش حامل‌های انرژی و فیش‌های خدماتی است همواره با متن زندگی تعداد گسترده‌ای از مردم مرتبط‌ است و هر نقل‌ قول یا تصمیم در این‌باره با حساسیت روبرو می‌شود که ایجاد جو نا‌آرام با سخنان گاه و بی‌گاه بی‌مورد و بدون آینده‌نگری اعضای دولت را شاهدیم.

گرانی، تورم و افزایش قیمت‌حامل‌های انرژی موضوع کم‌اهمیتی برای بیشتر جمیت کشور نیست که به سادگی توسط افرادی مطرح می‌شود که مردم از در‌آمد‌های نجومی و دارایی‌های صد‌ها میلیاردی و مسؤولیت‌ داشتن آنان ناراضی هستند و این موضوع را نوعی نا‌عدالتی در توزیع در‌آمد و سرمایه‌های کشور ارزیابی می‌کنند.

مقام‌معظم رهبری به مسیر روشن انقلاب اسلامی اعتقاد دارند و برخی از موانع در این مسیر را طبیعی می‌دانند و دست‌یابی به «تمدن اسلامی» با زمینه‌هایی همراه است که دولت اسلامی و جامعه اسلامی را می‌طلبد که در این پیش‌نیاز‌های لازم با مشکلاتی روبرو هستیم.

به‌نظر می‌رسد دولت باید در برنامه‌های خود توجه عمیق‌تری به اقشار آسیب‌پذیر داشته‌ باشد و از ارائه لایحه بودجه با افزایش فشار بر این اقشار خود‌داری کند و مشکلات در‌آمدی خود را نه از جیب اقشار کم‌درآمد بلکه با صرفه‌جویی در هزینه‌های بی‌مورد، اجرای کامل و گسترده‌تر اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندی‌های داخلی جبران کند و اجرای نظرات مقام‌معظم رهبری که همواره اهرم اتکا و آرامش جامعه محسوب می‌شوند و زندگی ساده و تصمیمات و نظرات شجاعانه ایشان همواره به نفع مردم و برای دست‌یابی به اهداف جامعه مهدوی است، در دستور کار دولت قرار‌ گیرد که تذکر ایشان به دولت در سخنان حدود 10 ماه قبل درباره گله‎مندی مردم از وضعیت نامناسب اقتصادی در همین راستا‌ است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها