مشاور وزیر كشور در امور ایثارگران :
مشاور وزیر كشور در امور ایثارگران عنوان کرد : بیشتر مخاطبان روایت های دفاع مقدس این حادثه را درک نکرده اند ، بنابراین روایت گر باید مسلط باشد تا این پیچیدگی را برطرف کند.
کد خبر: ۸۹۷۰۲۶۲
|
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفتگو، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع نقش روایت گری و روایت خاطرات جنگ در ادبیات مقاومت با حضور ناهید سلمانی ، نویسنده و ویراستار و دكتر غلامرضا یاوند عباسی ، جانباز و مشاور وزیر كشور در امور ایثارگران روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه سلمانی عنوان کرد : هر روایتی از دو خواستگاه دارای اهمیت است . نخست ممکن است شخصی که ممتاز باشد صاحب خاطره شود و در نگاه دوم  به دلیل جایگاه بخصوصی که یک خاطره شفاهی دارد امتیاز داده شود.به معنای دیگر در یک روایت یا شخص دارای اهمیت است یا نوع خاطره و اهمیت آن.

وی با بیان اینکه خاطره در ادبیات داستانی چارچوب خود را داراست ، اظهار کرد : خوشبختانه اغلب افرادی که خاطره می نویسند  نیازی به آموزش ندارند اما برخی از افراد زبان شیرین تری دارند و عده ای نیز ممکن است توانایی زیادی در این مقوله نداشته باشند.

این نویسنده و ویراستار در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت فعالیت بیشتر در این حوزه تاکید کرد و گفت : باید اجازه دهیم بخش خصوصی به این حوزه وارد شود و از ترس ایجاد انحراف مانع این حضور نشویم.

سلمانی خاطر نشان کرد : ممکن است راویان برداشت های شخصی خود را وارد داستان های جنگ کنند که ایرادی به آن وارد نیست به شرط اینکه مبالغه حد خود را حفظ کرده باشد و به دروغ منجر نشود.

در ادامه برنامه یاوند عباسی با بیان اینکه انسان ذاتا به شنیدن روایت علاقه مند است ، اظهار کرد : با مراجعه به قرآن نیز درمی یابیم که بخش اعظم آن داستان های زیباست.یعنی خداوند به عنوان خالق انسان از این علاقه مخلوقش باخبر است.

وی افزود : نخستین راویان دفاع مقدس خود رزمندگانی بودند که در جبهه ها و در خلق حماسه ها حضور داشتند.این افراد وقتی از مناطق جنگی به خانه باز می گشتند هرکدام یک راوی با سطوح سواد ، نگرش و خرده فرهنگ های مختلف و در صنوف متفاوت بودند.

مشاور وزیر كشور در امور ایثارگران گفت : پس از آن این روایت گری سازمان دهی شد و دارای نهاد متولی شد و حتی در آینه ادبیات این مرز و بوم جای خود را پیدا کرد به طوری که می توان گفت ژانر جدیدی در ادبیات به نام خاطره – داستان بنیان نهاد.

یاوند عباسی با تاکید بر اینکه روایت گر مورخ نیست ، عنوان کرد : روایت گری بازگویی تاریخ نیست .روایتگر به دنبال طرح یک گفتمان است به این معنا که با استفاده از ادبیات مسائلی را مطرح کند که اثر گذار و هدفمند باشد.

وی خاطرنشان کرد : روایتگری در حوزه دفاع مقدس بسیار پیچیده است چرا که بخش زیادی از مخاطبان این نوع روایت افرادی هستند که دفاع مقدس را درک نکرده اند و می خواهند این واقعه را مورد قضاوت قرار دهند و به سوال هایی که در ذهن دارند پاسخ دهند.

این جانباز دفاع مقدس تاکید کرد : به دلیل عدم تسلط و اشراف در این حوزه و برداشت های شخصی ، گاهی مطالبی مطرح می شود که مقاطعی از دفاع مقدس را به گونه ای دیگر نشان می دهد در حالی که واقعیت آن نبوده است و دستخوش تحریف می گردد.

 

ارسال نظرات