دبیر علمی چهارمین همایش اعجاز قرآن یکی از دستاوردهای مهم این همایش را فراهم شدن بسترهای مناسب برای اساتید و دانشجویانی دانست که قصد دارند علوم خود را به قرآن عرضه کنند.
کد خبر: ۸۹۷۰۲۸۵
|
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرزانه روحانی مشهدی، دبیر علمی چهارمین همایش علمی اعجاز قرآن  درباره این همایش گفت: هدف از برگزاری همایش اعجاز قرآن آشنایی جامعه علمی با وجوه گوناگون اعجاز قرآن و ترغیب به پژوهش در این زمینه است؛ زیرا قرآن متنی است که از پدیده‌های گوناگون طبیعی سخن به میان آورده است و به همین جهت از نگاه علوم تجربی قابل مطالعه است. همچنین بر مبنای حکیمانه بودن این متن الهی، نظم موجود در سیستم‌های لفظی آن با ابزار رایانه و الگوریتم‌های متن‌کاوی قابل استخراج است. حوزه دیگری که با مطالعات میان‌رشته ای قرآن پیوند دارد اثبات اعجاز بیانی قرآن با کمّی کردن ویژگی‌های کیفی قرآن همچون فصاحت و بلاغت و سنجش آن است. در واقع برگزاری همایش اعجاز قرآن و ارائه و معرفی پژوهش‌های انجام شده در زمینه‌های نامبرده، بسترساز مشارکت بیشتر جامعه دانشگاهی در مطالعات قرآنی است.

وی در توضیح موضوع اعجاز قرآن گفت: در موضوع اعجاز قرآن یک نگاه سنتی داریم که شامل تعریف اعجاز، کیفیت اعجاز، اعجاز بیانی و بلاغی، معجزه بودن قرآن و ابعاد آن و ... است و یک نگاه نوین داریم که شامل موضوعات بینارشته‌ای اعجاز قرآن است که قبلاً موارد آن را بر شمردم. در چهارمین همایش هر دو نگاه سنتی و نوین را در عناوین و محورها اعمال کرده‌ایم.

نایب رئیس انجمن علمی اعجاز قرآن ایران با بیان اینکه در سه همایش پیشین که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اساتید علوم پزشکی، فیزیک، علوم پایه، نجوم و علوم انسانی  مقالات متعددی را ارائه داداند، افزود: در این همایش موضوع قرآن‌کاوی رایانشی را نیز از محورهای همایش قرار دادیم. قرآن­‌کاوی رایانشی رشته­‌ای است که به بحث پیرامون کاوش، استخراج و پردازش واژه‌­ها و مفاهیم قرآنی و روابط میان آنها با استفاده از روش‌­ها و الگوریتم‌­های داده­‌کاوی، رمزنگاری، کشف الگو و ... می­‌پردازد.

معاون پژوهشی پژوهشکده اعجاز قرآن درباره دستاوردهای همایش اعجاز قرآن گفت: همایش علمی اعجاز قرآن فرصت مناسبی برای دانشجویان و اساتیدی ایجاد خواهد کرد تا بتوانند علوم خود را به قرآن عرضه کنند و از سویی با مطالعه قرآن، سرنخ‌هایی برای مسائل ناگشوده علم بیابند. تاکنون این موضوع مورد توجه و مطالعه بسیاری از اساتید مؤمن و محقق قرار گرفته و دستاوردهای ارزشمندی نیز ارائه داده‌اند.

همایش علمی اعجاز قرآن از سوی انجمن علمی اعجاز قرآن و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شهید بهشتی با موضوعاتی  در قالب مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم شامل مباحث نظری اعجاز که در این بخش تعریف اعجاز، علم اعجاز و معجزه بودن قرآن و ابعاد آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، اعجاز علمی قرآن که شامل موضوع‌های علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی است، اعجاز لفظی قرآن  که شامل حرف، عبارت، الگوهای ریاضی، کلمه، معانی و بیان است و در نهایت بخش سیستم‌های قرآن که شامل شناسایی، فناوری اطلاعات در شناسایی سیستم‌های قرآن، قرآن کاوی رایانشی و شبکه مفاهیم قرآن است.

آخرین مهلت ارسال خلاصه مقالات 15 دی ماه 96 اعلام شده است و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در همایش می‌توانند به آدرس اینترنتی: www.miraclsofquran.net مراجعه و یا با شماره تلفن: 02188220158 تماس بگیرند.

 

ارسال نظرات