ابهری گفت: سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و ازگله مردم را در سختی قرار داده است. موضوعات بهداشتی و درمانی، کمبود سرویس بهداشتی، حمام و کانکس در بسیاری از شهرهای زلزله زده احساس می شود.
کد خبر: ۸۹۷۰۳۱۴
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
مجید ابهری جامعه شناس بسیجی در گفت‌و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج در ارتباط با اقداماتی که بایستی بعد از زلزله کرمانشاه و از دست رفتن عزیزان، خانه، کاشانه و حاکم شدن غم وسیع در منطقه زلزله زده غرب کشور صورت گیرد عنوان کرد: نگرانی زلزله زدگان کرمانشاه از فراموش شدن است، سرنوشت مردم زلزله زده در بم، آذربایجان و منجیل و رودبار و عدم سامان یافتن کامل آن‎ها بعد از گذشت چندین سال اینک گریبان گیر مردم شریف و زحمتکش غرب کشور گردیده است.
وی در ادامه مطلب بیان کرد: با توجه به سرمای شدید غرب کشور مردم هم اکنون در سختی به سر می‌برند زیرا با بارش باران و ورود آب به چادرها، ضرورت اسکان نیمه موقت مردم می تواند به آن‌ها کمک کند.
ابهری اظهار داشت: از آنجایی که کمک‌های مردم در روزهای اول بسیار چشمگیر و ارزنده بود ولی سازمان‌ها و نهادهای دولتی هنوز اسکان نیمه موقت زلزله زدگان را نیز در دستور کار قرار ندادند، مردم نگران این موضوع هستند که در میانه‌های زمستان و سرمای سخت غرب کشور به دست فراموشی سپرده شوند.
وی بیان کرد: موضوعات بهداشتی و درمانی، کمبود سرویس بهداشتی، حمام و کانکس در بسیاری از شهرهای زلزله زده مخصوصا سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و ازگله مردم را در سختی قرار داده است.
ابهری تصریح کرد: در حال حاضر کودکان، سالمندان و بیماران در شرایط محیطی بسیار دشواری قرار دارند، تغذیه ممکن است به طور مناسب انجام گیرد اما در این سرما و بارش برف و باران بایستی دولت هرچه زودتر به فکر کانکس و سرپناه دائم برای این مردم شریف که در دوران جنگ از هیچ تلاشی فروگذار نکردند باشد.
وی افزود: نهادهایی همانند سپاه، بسیج و ارتش در ساخت سرپناه دائمی اقدام نمودند و رسیدن به این هدف مدتها طول می‌کشد زیرا خانه‌های مسکونی باید براساس اصول مهندسی، فنی و با استحکام کامل ساخته شوند و ضرورت زمان بری را ایجاب می‌کند.
ابهری عنوان کرد: در بعضی از نقاط مردم برای گرمای خود در چادرها از گازهای پیکنیکی یا بخاری‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند که در بعضی از موارد به قیمت جان آن‌ها و مرگ خاموش تمام شده است، ارسال وسایل گرمایی استاندار و پوشاک گرم می‌‎تواند به مردم دلگرمی گذرانیدن زمستان سرد غرب کشور را بدهد.
وی پیرو اقداماتی که بایستی برای بالا بردن روحیه مردم و کودکان صورت گیرد افزود: متاسفانه از نگاه روانشناسی و رفتاری زلزله زدگان در هر شرایط دچار افسردگی و اضطراب می‌گردند بخصوص کودکان و افرادی که اقوام نزدیک و زندگی خود را از دست داده اند.
ابهری در ادامه بیان کرد: حاکمیت افسردگی بر روحیه و روان زلزله زدگان ایجاب می‌کند که برنامه‌های نشاط آور و تخصصی مشاوره‌ای در زمینه‌های روانشناسی، روانپزشکی و روان درمانی در مورد زلزله زدگان مخصوصا کودکان، جوانان و نوجوانان انجام گیرد تا از نهادینه و عمیق شدن افسردگی در روحیه آن‎ها جلوگیری شود.
وی پیرامون اقدامات بسیج برای شاد سازی کودکان بیان کرد: توزیع اسباب بازی در بین کودکان زلزله زده توسط بسیجیان، از نگاه رفتار شناسی، آغاز مناسبی برای شاد سازی و پر کردن اوقات فراغت کودکان است.
ابهری در پایان یادآور شد: باید سازمان‎های متولی مثل آموزش و پرورش یا وزارت ورزش و جوانان به همراه توزیع اسباب بازی‌های مختلف، برنامه‌های مستمر نشاط آور در بین کودکان اجرا نموده و اجازه ندهند که کودکان در کنار مشکلات محیطی دچار افسردگی‎های روحی نیز گردند.



ارسال نظرات