آنفلوانزا بیماری شایع فصل سرما

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستانآنفلوانزا بیماری شایع فصل سرما شهید بهشتی یاسوج گفت: شروع بیماری آنفلوانزا به صورت ناگهانی و با علائمی همچون تب، سردرد، درد عضلانی، سرفه و در مواردی با علائم گوارشی همراه است.
کد خبر: ۸۹۷۰۵۳۲
|
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
دکتر محمد غلام نژاد تشخیص این بیماری را همراه با نشانه‌ها و علائم اختصاصی ویژه آن دانست و افزود: نمونه برداری از خون و گلو از دیگر راه‌های تشخیص این بیماری به صورت آزمایشگاهی است.
متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، موثرترین راه پیشگیری از آنفلوانزا را واکسیناسیون در نیمه دوم شهریورماه و نیمه اول مهرماه دانست و گفت: شست و شوی مرتب دست‌ها و رعایت بهداشت فردی از راه‌های یپیشگیری از آنفلوانزا است.
وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا از طریق ذرات تنفسی و تماس انتشار می‌یابد افزود: رعایت نکات اولیه بهداشتی به ویژه برای افرادی که در مکان‌های شلوغ همچون بیمارستان ها، خوابگاه‌های عمومی، مدارس و مهدکودک‌ها زندگی می‌کنند الزامی است.
دکتر غلام نژاد با اشاره به اینکه باور عموم مردم یکی بودن بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی است افزود: تمام عفونت‌های تنفسی فوقانی، آنفلوانزا محسوب نمی‌شوند و این بیماری با نشانه‌ها و علائم مشخصی از دیگر بیماری‌ها متمایز می‌شود.
وی نشانه‌هایی همچون سستی، از کار افتادگی فیزیکی، کسالت و رخوت را از دیگر علائم آنفلوانزا حتی پس از بهبودی دانست و ادامه داد: بدن درد، سرفه و گلو درد از نشانه‌های ویژه آنفلوانزا است که این علائم در بیماری سرما خوردگی به ندرت دیده می‌شد.
دکتر غلام نژاد با بیان اینکه زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی، مبتلایان به نارسایی‌های کلیوی و کبدی، افراد بالای ۵۰ سال به ویژه ۶۵ سال و کودکان بالای ۶ ماه و زیر ۵ سال از مهمترین گروه‌های در خطر ابتلا به این بیماری هستند، تاکید کرد: بیماران تحت درمان‌های ویژه همچون شیمی درمانی، رادیوتراپی، گروه‌های پیوندی و افرادی که نیازمند مصرف آسپیرین‌های درمانی هستند، از دیگر گروه‌های خطر ابتلا به آنفلوانرا محسوب می‌شوند.
ارسال نظرات