خبرهای داغ:
جوان کارآفرین کلاته خیجی مطرح کرد؛

ایجاد صندوق کمک‌های مردمی در کنار کارگاه تولیدی/ اشتغالزایی برای ۸ نفر

جوان کارآفرین کلاته خیجی بعد از خدمت سربازی و با همت خواهرانش و دریافت تسهیلات اشتغالزایی کار خود را با چرخ خیاطی شروع کرده و اکنون در عرصه تولید انواع کالای خواب، سرویس آشپزخانه و نوزاد کارآفرین شده اند.
کد خبر: ۸۹۷۰۵۶۳
|
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دیدن لباس‌های محلی، کوسن‌های مبل و انواع روتختی‌های رودوزی شده در فروشگاه دسترنج که چند ماهی است با هدف عرضه محصولات و صنایع دستی هنرمندان شهرستان به ویژه بانوان گشایش یافته است توجهم را جلب کرد، با اشاره به لباس محلی که در جلو درب فروشگاه بود و دختر کوچکم را در آن لباس تصور می‌کردم از فروشنده پرسیدم "این نمونه کار‌ها رو جدید آوردید؟ "
پاسخ داد: "بله، نمونه کار‌های زیبادوزی رز از شهر کلاته خیج، نمونه کار‌های دیگری هم دارند که شما خانم‌ها حتما می‌پسندید"
شماره تماس تولیدی را از فروشنده گرفتم و بعد از تماس و دریافت آدرس دقیق راهی شهر کلاته خیج شدم. بعد از رسیدن به کلاته خیج با پرس و جو آدرس تولیدی را پیدا کردم، وقتی وارد تولیدی شدم دقایقی به دیوار‌ها و نمونه کار‌هایی که آنجا بود نگاه می‌کردم که خانمی از راه رسید و پرسید "خانم، امری داشتید؟ بفرمایید" خودم را که معرفی کردم لبخندی زد و همراه با هم مهمان جمع صمیمی این خانواده شدم.
۵ خواهر و یک برادر زیبادوزی رز در شهر کلاته خیج را راه اندازی کرده بودند. خواهرانی که از همان دوران کودکی با عشق و علاقه خیاطی را شروع کرده بودند و با مهارت تمام دوخت و دوز لحاف‌های کرسی، عروس و داماد و سیسمونی نوزاد، پشتی، بالش، روتختی، کوسن و ... را بیش از سه سال بود که در منزل انجام می‌دادند.
بازگشت برادر کوچکتر از سربازی و نداشتن هیچ پشتوانه‌ای برای ایجاد یک شغل، ایده ایجاد و راه اندازی تولیدی زیبادوزی رز را در ذهن این برادر به همراه خواهرانش شکل داد و بعد از چند سال که این پنج خواهر کار را در منزل انجام می‌دادند «زیبادوزی رز» راه اندازی شد.
«زیبادوزی رز» راه اندازی شد
عباس مسلمی مدیر کارگاه تولیدی «زیبادوزی رز» گفت: خواهرانم از چند سال پیش دوخت و دوز لحاف عروس و داماد، سیسمونی نوزاد، انواع لحاف، بالش و تشک را در منزل انجام می‌دادند و مشتریان خود را هم داشتند، بعد از بازگشت از سربازی به فکر کسب و کار بودم که با مشورت خواهرانم این کارگاه تولیدی را راه اندازی کردیم.
وی اظهار کرد: برای رفاه بیشتر مشتریان و بازاریابی برای فروش بهتر محل تولیدی را به بیرون از منزل انتقال دادیم تا رفت و آمد مشتری‌ها به ویژه خانم‌ها به این مکان راحت‌تر باشد.
ایجاد کارگاه تولیدی تنها با ۱۲ میلیون تومان سرمایه اولیه
مدیر کارگاه تولیدی «زیبادوزی رز» افزود: با دوازده میلیون تومان وامی که از بانک کشاورزی و برای راه اندازی مشاغل خانگی به اسمم درآمده بود کار را شروع کردیم و حدود ۶ ماه است که تولیدی را راه اندازی شد.
مسلمی بیان کرد: به غیر از دوخت و دوز محصولات قبلی کار را گسترش داده و دوخت و دوز انواع روتختی، سرویس نوزادی، دوخت انواع کوسن و به طور کلی باید گفت: دوخت انواع کالای خواب، دوخت انواع عروسک‌های محجبه با لباس محلی، لباس‌های محلی برای همه سنین و دوخت سرویس آشپزخانه به صورت کامل و نیم سرویس انجام می‌شود و هر چه مورد پسند مشتری باشد سفارش می‌گیریم و دوخت و دوز آن را انجام می‌دهیم.
لزوم حمایت مسئولان از مشاغل خانگی
وی با اشاره به لزوم حمایت از این کارگاه تولیدی گفت: به غیر از خودم و پنج خواهرم چهار خانم دیگر نیز به صورت نیمه وقت در تولیدی کار می‌کنند و اگر حمایت‌های لازم از سوی مسئولان انجام بگیرد تا هم تبلیغ کار ما شود و هم بازاریابی برای فروش بیشتر انجام بگیرد می‌توانیم کارگاه را توسعه داده و برای تعداد بیشتری از بانوان و حتی آقایان برای فروش، حمل و نقل و بازاریابی ایجاد اشتغال شود.
مدیر کارگاه تولیدی «زیبادوزی رز» ادامه داد: در حال حاضر بار پشم شیشه و خرید پارچه را از تهران به صورت نقد و اقساط انجام می‌دهیم، البته اوایل، چون ما را نمی‌شناختند به صورت نقدی بود و الان هم که به صورت اقساط است مبلغی روکش می‌شود، کرایه‌های باربری هم زیاد است، پیش آمده که از شاهرود تا کلاته خیج مبلغ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هم هزینه باربری داده ایم و این به غیر از هزینه باربری تهران تا شاهرود است، اگر کمکی شود و شرایطی فراهم شود تا واسطه‌ها از بین رفته و خودمان مستقیم خرید مواد اولیه و باربری را انجام دهیم نیز هم برای چند نفر از جوانان ایجاد اشتغال می‌شود و هم خیلی از هزینه‌های ما پایین می‌آید.
ایجاد صندوق کمک‌های مردمی در کنار کارگاه تولیدی
یکی از خواهران آقای مسلمی نیز گفت: ما پنج خواهریم که در منزل کار خیاطی و دوخت و دوز را انجام می‌دادیم، بعد از بازگشت برادرم از سربازی و راه اندازی تولیدی هم فروشمان بهتر شد و هم چهار خانم دیگر به صورت نیمه وقت در تولیدی مشغول به کار شدند و اگر حمایتی از سوی مسئولان انجام بگیرد و کارگاه توسعه یابد خانم‌های بیشتری به کارگیری می‌شوند که در کنار انجام کار‌های خانه برای آن‌ها درآمدی نیز ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: همچنین در تولیدی به غیر از دوخت و دوز و تولید محصولاتی که برادرم گفت: دوخت و دوز انواع چادر هم انجام می‌شود، چادر دختران سه تا ده یا یازده ساله به صورت رایگان دوخته می‌شود و جانماز‌هایی هم تولیدی کارگاه خودمان است برای تشویق به آن‌ها هدیه می‌دهیم.
این بانوی کارآفرین بیان کرد: از وقتی که تولیدی را راه اندازی کردیم فروشمان بهتر شده است و به غیر از کلاته خیج سفارش دوخت از شاهرود، بسطام و سایر شهر‌های استان و حتی خارج از استان نیز داریم.
مسلمی با اشاره به ایجاد صندوقی مردمی به نام حضرت علی اصغر علیه السلام افزود: این صندوق با کمک‌های مردمی راه اندازی شد و وجوهی که به این صندوق واریز می‌شود صرف تهیه جهیزیه و یا سیسمونی برای خانواده‌هایی که توان مالی ندارند می‌شود، یا به خانواده‌هایی که نیاز‌های دیگری از جمله کمک هزینه امرار معاش، درمان و ... دارند کمک می‌شود.
وی ادامه داد: در پایان حرفمان این است که با حمایت بیشتر و رونق کسب و کار تعداد بیشتری از افراد به کارگیری می‌شوند و از مهاجرت آن‌ها به شهر‌های دیگر برای یافتن شغل نیز جلوگیری خواهد شد.
گفت و گو :فاطمه قریب
ارسال نظرات
پر بیننده ها