شاعری مطرح کرد

ضعف ساختاری محیط زیست و عدم پاسخگویی به مجلس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: محیط زیست به دلیل نداشتن اقتدار سازمانی قادر به نظارت بر موضوعات راهبردی کشور نیست.
کد خبر: ۸۹۷۰۷۱۰
|
۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج علی محمد شاعری با بیان اینکه ضعف ساختاری یکی از مشکلات اساسی سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: در 130 کشور دنیا محیط زیست به صورت وزارت خانه ای مقتدر با اختیارات، امکانات و تجهیزات کامل و همچنین نیروی انسانی متخصص در حال انجام وظیفه است اما در ایران اداره محیط زیست کشور به عهده سازمانی دارای کمترین امکانات، نیروی انسانی و بودجه است.

مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه با ساختار فعلی مشکلات زیست محیطی کشور رفع نخواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه محیط زیست در بین سازمان های دولتی از کمترین سهم برخوردار بوده و به دلیل نداشتن اقتدار سازمانی قادر به نظارت بر موضوعات راهبردی کشور نیست.

وی با انتقاد از اینکه امکانات اطفای حریق ناکافی و فرسوده است، گفت: قوی نبودن ساختار محیط زیست معلول ضعف های اعتباری، تجهیزاتی و نیروی انسانی است و این ضعف ساختاری مانع پاسخگویی به مجلس شده و مجلس نمی تواند نظارت مناسبی را بر فعالیت های سازمان داشته باشد زیرا این سازمان  زیر نظر رییس جمهور انجام وظیفه می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تعداد نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه پاسخگوی حفاظت از عرصه های طبیعی نیست، یادآور شد: برای حفاظت از مناطق حفاظت شده در دنیا سرانه ای تعریف شده و بر اساس آن نیاز به 10 هزار محیط بان داریم در حالی که در حال حاضر 3 هزار محیط بان با تجهیزات بسیار اندک در کشور وجود دارد به گونه ای که تجهیزات شکارچیان غیرمجاز و متعدیان به محیط زیست از تعداد کارکنان محیط زیست بیشتر است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود:  از سویی سازمان محیط زیست برای حفظ محیط زیست و رفع مشکلات آن نیاز به همکاری دستگاه ها و وزارت خانه های مختلف دارد در حالی که به سبب ضعف ساختاری نمی تواند بر امور زیست محیطی وزارت خانه های مقتدری مانند نفت، نیرو، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی نظارت و آنها را وادار به انجام وظایف محیط زیستی کند.

شاعری با بیان اینکه سازمان های دولتی از عوامل تخریب محیط زیست کشور هستند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با نظارت و برخوردهای قانونی مناسب سایر دستگاه و وزارت خانه ها را مکلف به اجرای قوانین کند اما متاسفانه محیط زیست توان مقابله با آنها را نداشته و وزارت خانه ها نسبت به اجرای قوانین زیست محیطی بی توجهی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت محیط زیست کشور بحرانی است، گفت: اگر به دنبال رفع مشکلاتی مانند آلودگی هوا، زمین خواری، ریزگردها، بیابان زایی، آلودگی آب و خاک، تخریب سرزمینی، تالاب ها و مراتع، کم آبی و سایر مشکلات زیست محیطی هستیم باید ساختاری مقتدر، منسجم با امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مناسب برای محیط زیست شکل بگیرد که این مهم تنها با تبدیل سازمان محیط زیست به وزارت خانه تحقق می یابد.

مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، ادامه داد: در حال حاضر 17 وزارت خانه در کشور وجود دارد که با ادغام یا حذف برخی از آنها می توان نسبت به تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی اقدام کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی، با بیان اینکه حدود 80 درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر هماهنگی لازم میان منابع طبیعی و محیط زیست برای اداره محیط زیست و منابع طبیعی و دریا وجود ندارد و اگر این دو سازمان ادغام و وزارت محیط زیست و منابع طبیعی تشکیل شود به طور حتم وضعیت محیط زیست، دریا، مراتع و جنگل ها بهبود می یابد و از چالش های پیش روی محیط زیست نیز خارج خواهیم شد.

منبع: خانه ملت 

ارسال نظرات