خبرهای داغ:
از جمله گياهان دارويي با ارزش دنيا است که در فضاي باز و در برخي مناطق ديگر کشور در گلخانه کاشت مي‌شود. صبر زرد يا آلوئه ورا با اقليم جنوبي کشور ايران سازگار است و به خوبي در استان‌هاي جنوبي که داراي منابع آبي کمي هستند قابل پرورش است اين گياه بومي مناطق گرم و خشک است که در استان‌هاي جنوبي کشور ايران رشد مي‌کند. اين گياه ظاهر بوته‌اي انبوه، پايا، هميشه سبز، شاداب و پر طراوت و ارتفاع حدود ۶۰ سانتي متر دارد.امروزه علاوه بر ژل، محصول‌هاي مختلف اين گياه به شکل قرص، کپسول، صابون، شامپو، کرم، پماد، ژل، نوشابه‌هاي خوراکي و کمپوت توليد مي‌شوند.
کد خبر: ۸۹۷۱۳۲۵
|
۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷

به سراغ سرکار خانم راضيه شناسايي يکي از کارآفرينان موفق شهرستان بهبهان رفتيم که مدتي است کار کشت اين گياه را شروع کرده . از ايشان در رابطه با خواص و نحوهي کشت اين گياه پرسو جو کرديم .

خانم شناسايي لطفا خودتان را بيشتر معرفي کنيد؟

  بنده راضيه شناسايي متولد ۶۸ داراي مدرک مهندسي اقتصاد کشاورزي مباشم. در سال ۹۰ پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه کار خود را با پرورش قارچ شروع کردم و الحمد الله در اين کار موفق بودم و در حال حاضر داراي ۴ سالن توليد قارچ با ظرفيت ۶ تن ورمي کمپوست هستم.

چه شد که با گياه آلوئورا آشنا شديد و تصميم گرفيد آن را توليد کنيد؟

    من علاقه ي زيادي به کار کشاورزي دارم و هميشه به دنبال تجربه هاي نو هستم. بعد از مدتي تحقيق به اين نتيجه رسيدم که پروش  اين گياه کاري کم زحمت  است که حتي خانم ها هم قادر به انجام آن هستند و ديگر ويژگي آن زمان کمي است که از توليد کننده مي گيرد به نحوي که من به افراد شاغل در ادارات پيشنهاد مي کنم  به عنوان شغل دوم به اين کار مشغول شوند. آلوئه ورا گياهي بسيار مقاوم به شرايط سخت خاک و شرايط اقليمي بوده و با وجود هزينه ناچيز کشت، داراي ارزش تجاري قابل توجهي است، به‌طوري که در کشور ما، هر ‌هزار متر زمين زير کشت اين گياه، سالانه تنها ۴ تا ۶‌ميليون تومان هزينه دارد و در مقابل حدود ۳۰ تا ۴۰‌ ميليون تومان درآمدزايي مي‌کند. نياز ناچيز به آبياري، بي‌نيازي گياه به کود و آفت‌کش‌ها و همين‌طور تجهيزات و ادوات گران قيمت کشاورزي، هزينه کاشت و تکثير اين محصول را به‌طور قابل توجهي کاهش داده است.

    برداشت ۲۰ساله آلوئه ‌ورا ويژگي اقتصادي ديگر اين گيــــاه است که کشت آن را  توجيه پذير مي‌کند. آلوئه ‌ورا به‌ويژه نژاد بومي آن‌که به گياه «صبر زرد» نيز مشهور است عاري از هرگونه قارچ و آفت است و همين موضوع گياه را بي‌نياز از تمام آفت‌کش‌ها و سمپاشي مي‌کند و همان‌طور که مي‌دانيد يکي از پرهزينه‌ترين فاکتورهاي کشت و کار تهيه سموم و آفت‌کش‌هاست. غير از اين، گياه نياز به هيچ‌گونه کود شيميايي و اصولا تغذيه با کود ندارد که اين دو آيتم هزينه کاشت آلوئه ‌ورا را مجددا کاهش مي‌دهد و به دليل ارگانيک بودن محصول مزاياي تجاري آن را افزايش مي‌دهد.

 

شرايط محيطي مورد نياز کاشت آلوئه ورا

     گياه آلوئه ورا در هر نوع خاکي قابل کشت است، ولي خاکهاي با حاصلخيزي متوسط و زهکش مناسب بهترين خاک براي پروش و کشت آلوئه ور ا است.

    گياه آلوئه ورا نور زياد خورشيد را ترجيح ميدهد.

         اين گياه به شدت در برابر سرما حساس و آسيب پذير است. آلوئه ورا از جمله گياهاني است که در صفر درجه مي‌ميرد و محيط رشد آن معمولا بايد بالاتر از دو درجه باشد و به‌همين دليل‌مناطق جنوبي کشور که درجه حرارت دراين مناطق به صفر درجه‌نمي‌رسد از مناطق مستعد براي توليد اين گياه محسوب مي‌شوند

     دماي ايده‌آل براي نگهداري و کاشت آلوئه ورا ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتيگراد است.

     گياه آلوئه ورا مانند کاکتوس و ديگر گياهان آبدار، به آبياري زياد نياز ندارد و معمولا هر ۱۰ تا ۱۴ روز بايد گياه را آبياري کرد.

       آبياري گياه را زماني انجام دهيد که خاک کاملا خشک است.

     در ماههاي فصل زمستان، گياه آلوئه ورا در شرايط خواب است، بنابراين نياز آبي کمي دارد لذا ميتوان در فصل زمستان فاصله آبياريها را به ۳ تا ۴ هفته افزايش داد.

 

 

زمان و نحوه برداشت آلوئه ورا

   برگ بوته هاي دارويي گياه آلوئه ورا معمولا بعد از گذشت يک و نيم الي دو سـال از زمان کاشـــت و هنگامي که بوته ها به اندازه کافي رشد کردند برداشت ميشود. هر سه ماه يکبار ميتوان از هر بوته ۳ تا ۴ برگ کناري را برداشت و مستقيما به بازار عرضه نمود و يا براي استخراج محصول و کاربرد در فراورده هاي جانبي مورد مصرف قرار داد.

  هم اينک ۲۰۰ ماده دارويي از گياه آلوئه‌ورا توليد شده است و از پوست آن نيز مواد آنتي کانسر جدا شده است.

به‌گفته برخي اساتيد و متخصصان از اين گياه به عنوان يک داروخانه در يک گياه نام برده مي‌شود و به همين دليل است که اين گياه تا اين اندازه اهميت پيدا کرده است.

  هم‌اينک کمپانيهاي بسياري در جهان از آلوئه‌ورا در توليد صنايع غذايي،مربا، نوشابه‌ها، کنسرو، ماست و دوغ، ژله، مارمالاد، سوپهاي آلوئه‌ورا، مربا، چاي، بستني، عسل، ترشي، تافي، نان، ماکاروني، برنج و چاي استفاده مي‌کنند.

  از محصولات آلوئه‌ورا در صنايع بهداشتي از جمله توليد دستمال کاغذي و پوشک بچه به علت حساس بودن پوست بچه‌ها و ترميم سريع پوست آنها ، استفاده مي‌شود.

خواص گياه؟

   آلوئه‌ورا يا همان شاخ بزي( صبر زرد) حاوي مشتقات هيدروکسي آنتراسن و آلوئه رزين A، B و C است. همچنين قندهاي گلوکز، مانوز و سلولز، آنزيم‌هاي اکسيداز، آميداز، کاتالاز و ويتامين‌هاي B1، B2، B6، C، E و اسيد فوليک و مواد معدني نظير کلسيم، سديم، منيزيم، روي، مس و کروم از ديگر مواد مغذي موجود در آن (البته در مقادير کم) هستند.

   خاصيت اصلي آلوئه‌ورا، مسهل بودن است. به عـــلاوه مي‌توان آن را يـــک ضد ورم، ضدميکروب، التيام بخش زخم‌ها، ضدآفتاب و ضدسوختگي به حساب آورد.

مصرف ژل خوراکي اين گياه به مدت ۶ ماه براي کنترل زخم معده و کاهش شدت آسم بسيار موثر شناخته شده است.

   در کــل مـي‌توان گفت آلوئه‌ورا ضـــدآلرژي، ضــــدسرطان، ضدقارچ، ضد ويروس، کاهش دهنده قندخون، قاعده آور، تقويت کننده معده و کبد است. ژل آلوئه ورا اثـــــرات خــوب و مفيدي نيز روي سوختگي‌هاي معمولي، سوختگي‌هاي حاصل از اشعه، زخم‌ها و صدمه‌هاي ديگر پوست دارد.

  مصرف آلوئه‌ورا براي افرادي که در کنار رژيم لاغري، ورزش هم مي‌کنند و در نتيجه بيش از هر زمان ديگري در معرض استرس و ضعف سيستم ايمني هستند توصيه مي‌شود

بهترين شيوه مصرف اين گياه چيست؟

    برگ‌هاي خود اين گياه، به صورت تازه، در عطاري‌ها و داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد و به دو شيوه خوراکي و مالشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ استعمال موضعي آن براي رفع ناراحتي‌هاي پوستي و خوردنش براي ديگر بيماري‌ها پيشنهاد مي‌شود.

     براي استفاده از شيرابه آلوئه‌ورا بايد برشي مورب و عمودي روي برگ آن بزنيد تا شيرابه لزجش، خارج شود اما به منظور استفاده از ژل بايد چند سانتي متر از برگ گياه را ببريد و آن را پوست بکنيد و بخوريد يا به شکل موضعي مصرف کنيد.

   ژل آلوئه‌ورا کاملاً بي مزه است و افزودن چاشني‌هايي مانند آب ليموترش، نمک يا فلفل به آن ضرري ندارد.

   مي‌توان از اين ژل براي مرطوب کــــردن پوست، آفـتاب‌سوختگي، زخـم، ســوختگي‌هاي مــعمولي و نـــرم کردن اگزماي زير چشم استفاده کرد.

   در نوع خوراکي نيز مي‌توان از انواع کمپوت، دراژه، قرص و نوشيدني‌هاي آلوئه‌ورا که تا حدودي خواص مليني، ضدميکروبي و... دارند، استفاده کرد.

   خــوردن کــمپوت آلوئه‌ورا مي‌توانند باعث تقويت سيستم ايمني بدن شوند و بدن را در برابر انواع عوامل بيماري‌زا به خصوص ويروس‌ها مقاوم کنند، مفيد است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها