خبرهای داغ:
استان فارس دارای تولیدکننده‌های کفش بسیاری است که به دلیل مشکلات این صنعت در فارس، تولیدی خود را به سایر استان‌ها منتقل می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۷۱۵۴۳
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷

سوزان رضایی؛ گروه اقتصادی

فارس استانی پهناور با نیروی انسانی آماده‌ به کار مناسب است. استان فارس دارای تولیدکننده‌های کفش بسیاری است که به دلیل مشکلات این صنعت در فارس، تولیدی خود را به اصفهان، تهران یا سایر استان‌ها منتقل می‌کنند.

انتقال این تولیدی‌ها باعث بیکاری عده‌ای یا مهاجرت آن‌ها به شهرهای دیگر می‌شود، درصورتی‌که با فراهم شدن بستر تولید در این استان، به‌واسطه‌ کارخانه‌های تولیدی اجزای اولیه و تولیدی کفش‌ها می‌توان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال قابل‌توجهی ایجاد کرد.

از دلایل اصلی این تولیدکننده‌ها برای مهاجرت، نبود نیروی ماهر و مواد اولیه در فارس است. اجزای اولیه کفش معمولاً در تهران تولید و به دیگر استان‌ها صادر می‌شود. همچنین تعدادی از اجزای آن نیز به دلیل نبود دانش فرآیند تبدیلی یا سودجویی عده‌ای از کشور چین وارد می‌شود.

نبود نیروی ماهر را می‌توان با برگزاری دوره‌های کاربردی تولید کفش برطرف کرد؛ اما بخش تولید اجزای اولیه که بسیار مهم و کارآفرین است، کار آسانی نیست.

مشکل اصلی در بخش تولید اجزای اولیه، فراگیر نبودن نیرویی بادانش فرآیند تبدیل مواد خام به اجزای کفش است. مواد خام اولیه‌ اجزای کفش در کشور موجود است اما به دلیل نبود زنجیره‌ای برای تبدیل این مواد خام به اجزای کفش معمولاً صادرشده و به‌صورت اجزای اولیه کفش وارد می‌شود.

وجود کارگاه‌های کوچک در حال تولید اجزای اولیه‌ کفش در سطح کشور، نشان‌دهنده‌ وجود نیروی متخصص تبدیل مواد خام به اجزای کفش در کشور است که مسوولان فارس با کمک بخش خصوصی باید به دنبال تربیت این نوع متخصصان باشند.

مشکل دیگر تولید مواد اولیه کفش، دستگاه‌های پیشرفته‌ این حوزه است که بعضی از آن‌ها در ایران ساخته و مابقی وارد می‌شوند. با جلوگیری از واردات اجزای اولیه‌ کفش در کشور می‌توان در بخش واردکردن فنّاوری به کشور سرمایه‌گذاری کرد.

با ایجاد کارگاه و کارخانه‌های تولیدی اجزای کفش با همکاری و هم‌فکری سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی و نمایندگان دولت در استان می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان بومی، جان تازه‌ای به تولیدی‌های کفش داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها