خبرهای داغ:
دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان فارس:
دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان فارس گفت: اداره‌ استاندارد باید به بحث مصالح بی‌کیفیت ورود پیدا کند و در هر بخشی که مشکل وجود دارد آن را به سازما‌ن‌های پژوهش‌محور و مراکز دانش‌بنیان بسپارد.
کد خبر: ۸۹۷۱۵۴۹
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

محمد بنان بابیان اینکه کشور ایران در کمربند زلزله قرارگرفته است، اظهار داشت: از سال 1309 تا به امروز زلزله‌هایی با بزرگی بالا و عمق کم داشتیم که باعث تلفات زیادی در کشور شده است.

وی با اشاره به زلزله‌های سلماس در آذربایجان غربی، لار در فارس، بوئین‌زهرا در قزوین، بم در کرمان و اکنون در کرمانشاه، تصریح کرد: کاهش آمار تلفات و آسیب‌دیدگان در این زلزله‌های بزرگ، نشان‌دهنده‌ این است که مردم به ساختمان‌های مهندسی‌ساز روی آورده‌اند.

دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس بابیان اینکه یکی از آسیب‌های حوزه‌ ساختمان چنددستگی ارگان‌های مربوط با صنعت ساختمان است، مطرح کرد: در این امر متولیان زیادی شامل وزارت راه‌ و شهرسازی، شهرداری، نظام‌مهندسی، بنیاد مسکن و دفاتر فنی مربوط به استانداری داریم که باعث می‌شود متولی اصلی در حوزه ساختمان جهت پاسخ‌گویی و رسیدگی به‌صورت شفاف مشخص نباشد.

بنان با اشاره به ورود غیر متخصصان به بازار ساختمان به‌عنوان یک آسیب، افزود: حضور غیر متخصصان در بازار سبب می‌شود دلالان بیشتری در این بخش ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها به‌واسطه‌ پابرجا ماندن خود رشته‌هایی را بدون معیار ارائه می‌دهند و بدون سنجش مناسب اقدام به اخذ دانشجو در رشته‌های مرتبط با ساختمان می‌کنند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه فارغ‌التحصیلان کم‌سواد پاشنه آشیل صنعت ساختمان هستند، گفت: نمی‌شود فارغ‌التحصیل این رشته را به‌صورت کم‌سواد یا بی‌سواد در صنعت ساختمان رها کرده و از آن‌طرف بازخواست شود که چرا کیفیت وجود ندارد.

بنان با اشاره به وجود 36 هزار مهندس مرتبط با صنعت ساختمان، تصریح کرد: پرجمعیت‌ترین رشته‌‌ها، دو رشته عمران و تأسیسات و کم‌جمعیت‌ترین آن مربوط به رشته ترافیک است که تعداد آن‌ها به 100 نفر هم نمی‌رسد.

وی بابیان اینکه در استان فارس 100 نفر مربوط به رشته ترافیک عضو نظام‌مهندسی داریم و در مقابل آن نزدیک به 18 هزار نفر مهندس عمران هستند، افزود: این موضوع را می‌شود از بخش آموزشی پیگیری کرد که متخصصان کارآمدی را به‌تناسب نیاز وارد بازار کنند.

دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به موضوع عدم فرهنگ‌سازی برای مصرف‌کننده به‌عنوان شاخه اصلی آسیب‌شناسی صنعت ساختمان، عنوان کرد: اگر قصد خرید جنسی را داشته باشیم، قطعاً باید برند معروف و با علامت استاندارد و تاریخ‌مصرف داشته باشد؛ اما مصرف‌کنندگان ساختمان را به این مرحله نرساندیم که بر مصالح مصرفی که حکم یک پوشش 50 ساله رادارند، حساسیت داشته باشند.

بنان بابیان اینکه مردم را باید درزمینه‌ مصالح ساختمانی بیشتر آگاه کرد، خاطرنشان کرد: متولیان در این زمینه، کمتر بر بخش کارفرما برای هشدار به آن‌ها و نظم به بازار مصالح سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی بابیان اینکه هر مصالح بی‌کیفیتی در ساختمان به‌عنوان آلت قتاله‌ خاموش برای هر ساختمان معرفی می‌شود، ادامه داد: اداره‌ استاندارد باید ورود پیدا کند و در هر بخشی که مشکل وجود دارد آن را می‌تواند به سازما‌ن‌های پژوهش محور و مراکز دانش‌بنیان بسپارد تا با تحقیق و آزمایش بتوانند به خواسته‌های یک جنس استاندارد و ایده‌آل برای مصرف‌کننده برسند.

دبیر کمیته محاسبات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس خاطرنشان کرد: اگر قرار است زلزله‌ اخیر کرمانشاه مانند حادثه پلاسکو و دیگر حوادث فاجعه‌بار، آغازی برای تغییرات باشد نیاز به استمرار در پیگیری خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان است و نباید به‌صورت مقطعی باشد.

بنان بابیان اینکه امنیت در ساختمان برای افراد جامعه یک نیاز روزمره است و تأمین آن حیاتی است، ادامه داد: تغییرات در صنعت ساختمان یک مطالبه‌ است که از طریق مراجعه قانونی باید صورت بگیرد و دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم، باید به این مسئله ورود پیدا کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها