خبرهای داغ:
برای 90 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان قزوین:
برای 90 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان قزوین وارنیش فلورایدتراپی انجام شد.
کد خبر: ۸۹۷۱۷۵۶
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین دکتر سید علیرضا خونساری، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از وارنیش فلورایدتراپی برای 90 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی این شهرستان با رضایت والدین آنان در سه ماهه اول سال تحصیلی 96 - 1397 خبر داد. ایشان ادامه داد: طی این مدت، دانش آموزان مقطع هفتم و هشتم شهرستان قزوین نیز از این خدمات بهره مند شدند.
دکتر خونساری عنوان کرد: بر اساس دستور العمل اجرایي طرح تحول نظام سلامت و تفاهم نامه دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش، طرح ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان مقطع ابتدايي به عنوان بيشترين گروه هدف در اختيار، در دستور كار قرار گرفت و در خدمات سطح یک، دانش آموزان 6-14 ساله شهرستان، گروه هدف برنامه وارنیش فلوراید بودند که این خدمات علاوه بر این گروه در مهدهای کودک و پیش دبستانی ها هم انجام شد.
قدمت 30 ساله وارنیش فلورایدتراپی در جهان
دکتر محمد حسینیان دیلمی، کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین نیز در رابطه با وارنیش فلوراید گفت: وارنیش فلوراید بیش از 30 سال است که در جهان به عنوان یک ماده موثر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود و به صورت بسته بندی یکبار مصرف بوده و توسط افراد آموزش دیده روی سطح دندان ها به صورت لایه ای نازک مالیده می شود که بلافاصله در تماس با بزاق سفت می شود و پوسیدگی دندان ها را از 25 تا 75 درصد کاهش می دهد. ایشان افزود که با توجه به اجرای برنامه در طرح تحول نظام سلامت در چند سال اخیر شاهد بهبود وضعیت و کاهش شاخص پوسیدگی دندان در شهرستان قزوین هستیم.
وارنیش فلورایدتراپی، محدودیت سنی ندارد
دکتر حسینیان دیلمی با اشاره به اینکه وارنیش فلورایدتراپی محدودیت سنی ندارد، گفت: در کودکانی که دارای ریسک پوسیدگی متوسط یا بالا هستند، با نظر دندانپزشک، تعداد دفعات استفاده آن برای کودک افزایش می یابد.
ایشان با بیان اینکه به صورت معمول، وارنیش فلورایدتراپی حداقل هر شش ماه یکبار برای کودک توصیه می شود؛ اظهار کرد: به دلیل کاربرد ایمن، بی خطر و بدون عوارض، می توان آن را در کودکان زیر سه سال نیز استفاده کرد.
کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در ادامه، گفت: قبل از وارنیش فلورایدتراپی بهتر است کودک غذای کافی خورده باشد زیرا تا چند ساعت پس از آن نباید غذا بخورد. ایشان با بیان اینکه خوردن آب در صورت نیاز مشکلی ایجاد نمی کند و استفاده از مسواک و خمیردندان برای تمیز کردن دندان های کودک قبل از وارنیش فلوراید تراپی کافی است؛ بیان کرد: نیازی به روش های تمیز کردن حرفه ای دندان پزشکی نیست.
دکتر حسینیان دیلمی در پایان با اشاره به عدم رضایت درصدی از والدین برای انجام وارنیش فلوراید دانش آموزان، ضمن آن که خواستار مشارکت والدین در اجرای هرچه بهتر این برنامه ها، به منظور کاهش پوسیدگی دندان های کودکان شد؛ گفت: به شهروندان توصیه می شود با توجه به اینکه در کلیه مراکز و پایگاه های سلامت، خدمات وارنیش فلوراید برای کودکان زیر شش سال، در حین انجام مراقبت های دوره ای این کودکان انجام می شود، برای دریافت این خدمات به مراقبین سلامت این مراکز مراجعه کنند.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها