معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده در ایران:

مشکلات در حوزه ازدواج، عمدتاً فرهنگی است

معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده در ایران با اشاره به مشکلات موجود در مسیر ازدواج جوانان گفت: بر خلاف تصور غالب در جامعه که مشکلات اقتصادی را مهمترین مانع ازدواج می‌دانند، این مشکلاتِ فرهنگی است که به شکلی پررنگ‌تر موانعی را بر سر راه ازدواج جوانان قرار داده است.
کد خبر: ۸۹۷۲۲۷۸
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
دکتر عبدالرضا کردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، ضمن برشمردن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه ازدواج جوانان، اولین مانع در این مسیر را مشکلات فرهنگی دانست و گفت: بسیاری از دختران و پسران جوان هنوز شناخت درستی از زندگی مشترک ندارند وتشکیل خانواده‌ی پایدار، منسجم و الگو هدف اصلی آنان در ازدواج نیست، به همین دلیل درگیر حاشیه‌های ازدواج شده و با پرداختن به سنت‌ها و رویکرد‌های غلط، شرایط ازدواج را برای خود سخت و ناهموار می‌سازند.

وی از نقش مهم خانواده‌ها در این خصوص نیز یاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از والدین به جای ایفای نقش تسهیل گری در ازدواج فرزندان، با تن دادن به آداب و رسوم و سنت‌های غلط مسیر ازدواج جوانان را سد کرده و فرصت ازدواج آسان و بهنگام را از آنان می‌گیرند.

دکتر کردی اضافه کرد: یکی از اقدامات خوبی که در این خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، کرمانشاه و مشهد انجام می‌دهند و امیدواریم در دیگر دانشگاه‌ها نیز پایه ریزی شود، برگزاری جلسات آموزشی ویژه والدین است که به موازات جلسات آموزشی جوانان (اعم از مجردین و زوجین جوان) برگزار شده و می‌تواند در اصلاح دیدگاه‌ها و فرهنگ رفتاری خانواده‌ها در حوزه ازدواج نقش موثری داشته باشد.

رئیس مرکز جهانی آموزش و پرورش خلاق در‌مالزی، به شکل گیری و رواج ارتباطات خارج از چارچوب ازدواج در سال‌های اخیر نیز اشاره و تاکید کرد: این ارتباطات نشانگرگسست‌های فرهنگی و نسلی است که در نتیجه سست بودن پایه‌های تربیتی و باور‌های دینی فرزندان بوجود آمده و ورود رسانه‌های دیجیتال با جذابیت‌های خاص خود، بیش از پیش به این مساله دامن زده است.

وی در عین حال گفت: جوانان ما از ظرفیت پذیرندگی و تعقل بالایی برخوردارند و چنانچه بتوانیم برنامه‌هایی را در جهت هویت یابی مجدد آنان داشته باشیم قطعا با تغییر رویکرد‌هایی از سوی آنان مواجه خواهیم شد که کاهش گسست‌های فرهنگی و نسلی می‌تواند یکی از نتایج مهم آن باشد.
 
 کردی همچنین با اشاره به اجرای ششمین جشنواره مسیر خوشبختی در بین دانشگاه‌های مشهد گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی در قالب این جشنواره می‌تواند گامی مهمی در جهت آگاه سازی جوانان و خانواده‌های آنان باشد و به عنوان یک حرکت شاخص و ملی در دیگر دانشگاه‌های کشور نیز برنامه ریزی و اجرا شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها