خبرهای داغ:
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسجد کهن تاریخانه در سنوات گذشته در شمار آثار ملی ثبت شده و همه مسئولان باید تلاش کنند روند ثبت جهانی این گنجینه ملی هر چه سریعتر تحقق یابد.
کد خبر: ۸۹۷۲۳۶۴
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، ابوالفضل حسن بیکی در آیین گرامیداشت روز تاریخانه و بزرگداشت این بنای فاخر اسلامی که با حضور، امام جمعه، فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی و مدیران، مسئولان و اقشار مختلف مردم دامغان و میهمانان کشوری و استانی در صحن مسجد اعظم تاریخانه برگزار شد، اظهار داشت: مرمت، استحکام بخشی و احیاء آثار تاریخی شاخص شهرستان دامغان به اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان نیازمند است که در این بخش تخصیص اعتبارات ملی و استانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی راهگشا است.

وی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مسجد تاریخانه نماد تمدن اسلامی و پایگاه وحدت و معنویت است، گفت: متأسفانه علی‌رغم نظر همه کارشناسان و وجود ابنیه تاریخی پرشمار و ارزشمند که تاریخانه به عنوان نخستین مسجد ایران برتارک آنها می درخشد، هیچ‌گاه توجه لازم به میراث فرهنگی دامغان نشده است.

مسجد تاریخانه دامغان شناسنامه تمدن اسلامی در ایران است

امام جمعه دامغان نیز در این آیین با اشاره به اینکه پیام این مراسم را لزوم توجه بیش از پیش مسؤولان به میراث گرانبهای فرهنگی شهرستان دامغان است، گفت: شرایط مسجد تاریخانه به عنوان قدیمی‌ترین مسجد ایران و بنای تاریخی با بیش از 13 قرن قدمت به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان خاطر نشان کرد: بنای فاخر مسجد تاریخانه دامغان معرف تاریخ اسلام در کشورمان و از مهمترین مراجع تاریخ شناسی اسلامی است که باید بودجه‌ها و اعتبارات لازم برای مرمت، فضا سازی و معرفی این میراث گرانبها و سرمایه ملی و معنوی اختصاص یابد.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان، مسجد تاریخانه را شناسنامه تمدن اسلامی در ایران برشمرد و اضافه کرد: نام گذاری یک روز توسط شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان بنام روز تاریخانه و برگزاری این آیین در دو سال اخیر با هدف رساندن پیام مردم دامغان به مسئولان استانی و ملی میراث فرهنگی صورت گرفت، بی تردید این شهرستان با داشتن بیش از 400 اثر تاریخی شناخته شده و مجموعه‌های بی‌نظیری همچون چشمه علی، تپه حصار و مسجد تاریخانه جایگاه کم نظیری در تاریخ و تمدن ایران زمین دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها