یک منبع نزدیک به خانواده شیخ ابراهیم زکزاکی، از تشدید مشکلات جسمی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در جریان بازداشت سه‌ساله او، خبر داد.
کد خبر: ۸۹۷۲۴۸۷
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک منبع مطلع از تشدید مشکلات جسمی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در جریان بازداشت سه‌ساله او، خبر داد و با بیان اینکه ادامه بازداشت شیخ «ابراهیم الزکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه به تشدید مشکلات جسمی او منجر شده است، گفت: «شیخ زکزاکی توسط دولت بازداشت شده و آن‌ها به او اجازه نمی‌دهند به دکتر یا بیمارستان دسترسی داشته باشد. دیروز او گلایه می‌کرد که دیگر نمی‌تواند برخی از حروف را، به خصوص وقتی که به رکوع یا سجده می‌رود، تلفظ کند.»

وی با بیان اینکه شیخ زکزاکی هم در دست و هم پاهایش احساس ضعف می‌کند، می‌گوید به نظر می‌رسد که او در صحبت‌کردن هم با مشکل مواجه شده است.

این منبع با بیان اینکه ابتدا تصور شده که این مشکلات ناشی از یک حمله عصبی گذراست، ادامه داد: «علائم بیماری در حال افزایش هستند. شیخ می‌گوید تصور می‌کند که از هفته پیش، احساس بیماری کرده و متوجه شده که راه رفتنش دشوار شده است.»

در حالی که شیخ زکزاکی گفته از ضعف عمومی در بدنش رنج می‌برد، اما مقامات نیجریه‌ای تاکنون از انجام آزمایش سی‌.تی.اسکن برای تشخیص بیماری احتمالی وی خودداری کرده‌اند.

منبع نزدیک به خانواده شیخ زکزاکی می‌گوید: «حتی اگر هم اجازه این کار را بدهند، نتیجه آزمایش را به ما نخواهند گفت و یا شاید هم نتیجه‌ای دروغین به ما اعلام کنند.»

وی معتقد است که علائمی که از بیماری خاص در شیخ زکزاکی درحال بروز و ظهور است اگر سریعاً درمان نشود حداقل اثرش، فلجی بسیاری ازقوای حرکتی شیخ و حتی از دست رفتن قدرت تکلم ایشان است.

این منبع با اشاره به اینکه شیخ پیش از حمله به زاریا، زیر نظر پزشک بوده اما اکنون نه شیخ و نه همسرش، تحت نظر هیچ پزشکی نیستند، گفت: «بیماری‌های شیخ هر روز تشدید می‌شود و گفته می‌شود که این بیماری، به سکته قلبی نیز خواهد انجامید.»

وی افزود: «آثار جراحات شیخ همچنان وجود دارد و درمان نشده و به همین دلیل روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.»

ارتش نیجریه در دسامبر سال 2015، با حمله به حسینیه شهر «زاریا» صدها نفر از حاضران در این مجتمع را هدف قرار داد. منابع محلی می‌گویند در جریان این حمله نزدیک به هزار نفر کشته و صدها تن نیز زخمی شده‌اند. در این حمله، شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه هم هدف گلوله مستقیم قرار گرفته و سپس بازداشت شد.

در حالی که دیوان عالی نیجریه بازداشت شیخ زکزاکی را غیرقانونی خوانده و به آزادی فوری وی حکم داده، اما دولت نیجریه همچنان وی را در بازداشت نگه داشته است. پیش از این گزارش شده بود وی بینایی یک چشم خود را از دست داده و در حرکت نیز با مشکل مواجه شده است. گزارش‌هایی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، نشان می‌دهد مشکلات جسمی شیخ زکزاکی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش فارس،خودداری مقامات نیجریه‌ای از فراهم‌کردن امکان معاینه پزشکی برای رهبر جنبش اسلامی نیجریه در حالی است که به گفته منبع آگاه، شیخ زکزاکی از دست‌کم 10 سال پیش با مشکل فشار خون و چربی نیز مواجه است و پزشکان باید به‌صورت مرتب او را معاینه کنند.

در جریان حمله سال 2015 میلادی به حسینیه شهر زاریا، علاوه بر شیخ زکزاکی همسر او نیز مجروح و بازداشت شد. سه پسر او نیز در جریان همین حمله به شهادت رسیدند.

دولت نیجریه که روابط نزدیکی با آل‌سعود دارد، جنبش اسلامی را که جنبشی فرامذهبی است و با مسیحیان و گروه‌هایی از اهل سنت نیجریه نیز روابط نزدیکی دارد، به ایجاد ناآرامی و تنش‌های مذهبی متهم کرده و به همین بهانه بارها مراکز فعالیت این جنبش را هدف قرار داده است.

سازمان عفو بین‌الملل در آوریل سال 2016 میلادی، دولت و ارتش نیجریه را به تلاش برای «لاپوشانی کشتار جمعی در زاریا» متهم کرد.

«نتسانت بلی» عضو این سازمان درباره کشتار زاریا می‌گوید: «ابعاد وحشتناک آنچه که در آن دو روز در زاریا رخ داد، تازه در حال روشن شدن است. اجساد در خیابان رها شده و روبروی غسالخانه روی هم تلنبار شده بودند. برخی از مجروحین را زنده زنده به آتش کشیده بودند.»

این سازمان دو ماه پیش در بیانیه‌ای جدید بار دیگر از دولت نیجریه به دلیل ممانعت از انجام تحقیقات مستقل درباره کشتار زاریا انتقاد کرد.

ارسال نظرات