خبرهای داغ:
رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز مطرح کرد
رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا، راهکارهایی معرفی کرد.
کد خبر: ۸۹۷۲۶۰۸
|
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

حمید زارع با بیان اینکه در شرایط آلودگی هوا، همه گروه‌های سنی آسیب پذیر هستند، اظهار داشت: مردم و به ویژه گروه‌های حساس باید شیر و لبنات کم چرب را مصرف کنند و مصرف روزانه دو لیوان شیر کم چرب به کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا کمک می کند، زیرا کلسیم موجود در شیر مانع از جذب آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین می‌شود.

وی مصرف میوه‌های دارای ترکیبات آنتی اکسیدان را نیز در محافظت از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های آلودگی هوا موثر دانست و ادامه داد: میوه‌های دارای ویتامینA،E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

زارع همچنین به نقش آنتی اکسیدانی مرکبات و میوه‌های با رنگ نارنجی، زرد و قرمز، موز، خرمالو، انواع فلفل‌های سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، روغن های سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون اشاره کرد که در شرایط آلودگی هوا از بدن مراقبت می‌کنند.

مصرف ماهی، دیگر توصیه رئیس اداره بیماری های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه در مواقع آلودگی هوا بود و در این خصوص توضیح داد: ماهی به دلیل وجود ویتامینEو امگا ۳ به کاهش آسیب‌های آلودگی هوا کمک می‌کند.

وی همچنین مصرف آب و مایعات در شرایط آلودگی را موجب شستشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان ناشی از این شرایط هوایی دانست و اضافه کرد: با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده، از راه ادرار، دفع می‌شود، اما باید بدانیم که مصرف نوشابه های گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می تواند آثار سوء آلودگی هوا را دو برابر افزایش دهد.

زارع توصیه کرد: خوب است روزانه دست کم ۴۰۰ گرم میوه و سبزی مصرف کنیم که این میزان معادل سه واحد میوه و دو واحد سبزی است، هر واحد میوه به اندازه یک عدد میوه با اندازه متوسط و هر واحد سبزی به اندازه یک خیار سبز، هویج یا گوجه فرنگی است و مصرف روزانه یک عدد سیر هم مفید است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها