مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی هشدار داد؛

پدیده تصادفات ساختگی در آذربایجان‌شرقی در حال گسترش است

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران نسبت به گسترش پدیده تصادفات ساختگی و افزایش همسر و کودک آزاری در استان هشدار داد.
کد خبر: ۸۹۷۳۰۸۳
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، بهرام صمدی‌راد با اشاره به اینکه  بالاترین حجم ارجاع‌‌‌ کننده اداره معاینات است گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری میزان پرونده معاینات 75 هزار و 671 مورد بود که نسبت به سال گذشته افزایش 2.7 درصدی در معاینات بالینی را داشته‌ایم.

وی افزود: بیشترین مراجعات ناشی از منازعات است که ۳۸ درصد بوده و ۱۷ درصد به حوادث رانندگی و مابقی به سایر معاینات عمومی اختصاص دارد.
 
صمدی‌راد با یادآوری اینکه منازعات به صورت همسرآزاری و کودک آزاری 28 هزار و 497  منازعات بود که افزایش 1.5 درصدی منازعات نسبت به خانم‌ها زیاد شده که در رده سوم کشوری قرار داریم و یک زنگ خطری برای استان است.

وی با اشاره به اینکه بعد از اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد، رتبه سوم منازعات کشوری را داریم و این خیلی بد است که در این شاخص رتبه سوم را داریم، افزود: در آمار مصدومان حوادث رانندگی در رتبه هفتم از نظر فراوانی داریم و از نظر میانگین کشوری به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۴۱۷ نفر در کشور است که در استان آذربایجان‌شرقی ۳۹۴ نفر بوده که رتبه ۲۳ را دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: مصدومان حوادث رانندگی سال ۹۶ در حدود 13 هزار و 22 نفر که 3 هزار و 471 زن و 9 هزار و 551 مرد و رشد سه درصدی را داشتیم.

صمدی‌راد خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ میزان حوادث رانندگی در حدود 15 هزار و 416 نفر بوده که در سال‌جاری با کاهش مواجه است.

وی با ابراز تاسف از اینکه اخیراً با تصادفات ساختگی روبه‌رو هستیم و دلیل اصلی آن چرخش پول سیاه در این حوزه است،گفت:در این موضوع افرادی جذب می‌شوند که با دقت نظر معاینات توانستیم طیفی از آنها را شناسایی کرده و به مقامات قضایی ارجاع دهیم و یک پدیده نامبارکی است که در خارج نیز بوده به طوریکه مجمع امور بیمه اروپا اعلام کرده که ۳۰ درصد پرونده‌های تصادفات ساختگی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان خاطرنشان کرد: این پدیده به کشورهای جهان سوم نیز رفته و حرفه‌ای‌تر نیز اجرا شده است، برخی حتی صدمه به افراد نیازمند می‌رسانند تا بیمه دریافت کند، از این رو خبرنگاران در این زمینه باید با اطلاع‌رسانی کمک کنند.

وی افزود: در این موارد چند باند شناسایی شده ولی متاسفانه مدام همانند آفت رشد می‌کند.

صمدی‌راد با بیان اینکه برخی از باندها به صورت کشوری در حال فعالیت هستند، افزود: هر جا که گردش مالی زیاد باشد، عده‌ای به دنبال کسب درآمد آسان هستند و مردم باید هوشیار باشند.

وی یادآور شد: در موضوع دندانپزشکی نیز متاسفانه اتفاقات دردناکی داشتیم و آن اینکه چند نفر شناسایی شدند که دندان‌های یک فرد را شکسته بودند تا دیه بگیرند که با تکرار این امر، شناسایی شدند.

وی در رابطه با آمار حوادث کار استان افزود: با توجه به صنعتی بودن استان، سال گذشته یک‌هزار و 262 نفر حادثه دیده بودند که از نظر فراوانی رده ششم را داریم یعنی به‌ازای هر یکصد هزار نفر در کشور 34.9  مطرح است که استان ما 32.3 بوده و رتبه هفدهم را دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ابراز کرد: در این ۹ ماهه سال‌جاری یک‌هزار و 56 نفر حادثه‌‌دیده در حین کار داشتیم که ۳۱ زن و یک هزار و 25  نفر مرد هستند.

وی ادامه داد: آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال گذشته یک‌هزار و 262 نفر است که امسال این آمار کمتر شده است.

صمدی‌راد به اشاره به آمار فوت ناشی از حوادث حین کار اظهار کرد:در سال ۹۵ افزایش هشداردهنده بود به طوریکه ۷۲ مورد فوتی وجود داشت و افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌داد که این رقم در ۹ ماهه سال‌جاری  ۵۴ نفر فوتی بوده و نسبت به مورد مشابه کاهش هفت درصدی وجود داشت که به تفکیک جنسیت یک نفر زن و مابقی مرد بود.

وی افزود: ۴۸ درصد فوتی حادثه کار  سقوط از بلندی، ۲۴ درصد برخورد با جسم سخت، ۱۳ درصد کمبود اکسیژن، چهار درصد برق گرفتگی، چهار درصد غرق‌شدگی و سه درصد سوختگی است.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی‌در رابطه با آمار تفکیک سنی حوادث کار تصریح کرد: ۳۷ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال، هفت درصد ۲۵ تا ۲۹ و 30 درصد بالای ۵۰ سال و ۱۸ درصد بین ۴۰ تا ۴۹ سال آمارها نشان می‌دهد و می‌بینیم بیشترین تعداد کشته‌شدگان از نیروی جوان و فعال جامعه است.

صمدی‌راد اعلام کرد: ۴۶ درصد فوت‌شدگان حادثه حین کار، کارگران ساختمانی هستند که این به معنای این است که تقریباً نیمی از فوت‌شدگان کارگران ساختمانی هستند که باید توجه ویژه به این موضوع شود و ۳۱ درصد کارگران غیرساختمانی، چهار درصد کارمند و ۱۴ درصد کار آزاد بودند.

وی با اشاره به آمار سقط‌های درمانی استان اذعان داشت: مجوز سقط درمان یکی از مجوزهایی است که توسط اداره کل پزشکی قانونی صادر می‌شود که در ۹ ماهه سال ۹۶ به تعداد ۳۰۰ پرونده درخواست سقط درمانی تشکیل شده که از این تعداد برای ۶۸ مورد مجوز سقط داده شده است که این مجوزها نیز در صورت تشخیص  ناسالم بودن جنین و آن هم قبل از دمیده شدن روح بوده و بعد از آن اجازه سقط  صادر نمی‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تصریح کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۸ مورد تشکیل پرونده بوده، افزایش 4.2 درصدی را داشته و برای صدور مجوز افزایش 8.4 درصدی را داریم.

وی در رابطه با پدیده سقط‌های بدون مجوز بیان کرد: در جریان سقط‌های جنایی هستیم  و باید رسانه‌ها کمک کنند تا میزان اطلاع‌رسانی افرایش یابد و هیچ مادری گرفتار سقط جنایی نشود زیرا افرادی داشتیم که در سن بسیار کم با این کار دچار عفونت‌های زیادی شدند که روده و رحم خود را در سن کم و در اولین بارداری از دست دادند، از این رو از مردم می‌خواهیم در این مورد دقت نظر داشته باشند و از مسیر قانونی وارد عمل شوند.

صمدی‌راد در مقایسه استان  با نسبت کشوری در مورد سقط جنین گفت: استان در سال ۹۵ با ۴۰۷ مورد در سال گذشته رتبه هفتم را داشته که آمار کشوری 21.2 است.

وی در خصوص آمار سالن تشریح پزشک قانونی استان با اشاره به تعداد کل اجساد ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی تصریح کرد: 2 هزار و 26 مورد ارجاعی بوده که ۴۴۶ زن و یک‌هزار و 580 مرد هستند که این آمار نسبت به سال مشابه برابر با 2 هزار و  49 نفر است.

 مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه مرگ غیرطبیعی، قتل، حادثه و گروه‌های مشکوک به تالار تشریح ارجاع می‌شوند، افزود: با دقت نظر سالن تشریح، جناره‌ها به صورت ناشناخته دفن نمی‌شوند و حتی برای این منظور آزمایشگاه ژنتیک راه‌انداری شده است و البته می‌خواهیم سیستم را ۱۶ کاناله کنیم و اگر استانداری همیاری کند می‌توانیم سیستم را به‌روزتر کنیم.

وی گفت: ۵۱ درصد ارجاعی‌ها به سالن تشریح، حوادث سانحه‌‌ای بوده که در نتیجه ۲۴ درصد مرگ‌های طبیعی، سه درصد حادثه کاری، ۶ درصد عدم تعیین با دستور قضایی است.

صمدی راد خاطرنشان کرد: سوءمصرف موادمخدر در ۹ ماهه امسال ۶۸ مورد فوتی به همراه داشته که سه زن و ۶۵ مرد است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سال ۹۵ آمار متوفیان سوءمصرف در حدود ۱۴۵ نفر بوده که افزایش ۴۴ درصدی با سال ۹۴ داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با اشاره به اینکه استان از نظر فراوانی در رتبه ششم قرار دارد،گفت: در این خصوص به‌ازای یکصد هزار نفر در رتبه هفدهم کشوری قرار داریم.

وی در آمار متوفیان ناشی از مسمومیت گفت: یکی از عامل عمده فوت، مسمومیت است که ۴۸ نفر از فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت بوده‌اند که ۱۰ زن و ۳۸ مرد بوده که نسبت به سال گدشته رشد ۹ درصدی را داشتیم و در رتبه پنجم قرار داریم.

صمدی‌راد با تاکید به اینکه باید در استان با خرید و فروش قرص برنج مقابله کنیم، افزود: این قرص به هیچ‌وجه به درد استان ما نمی‌خورد و برای جاهایی کاربرد دارد که غلات را انبار می‌کنند ولی شرایط جوی استان ما نیاز به آن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قرص برنج توهم‌زا نیست و انرژی نمی‌دهد و تنها کشنده بسیار بدی است چون در اوج هوشیاری فرد نمی‌تواند نفس بکشد و پزشک با همه امکانات نمی‌تواند آن فرد را نجات دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ادامه داد: هیچ مغازه‌ای حق فروش قرص برنج را ندارد و هر کسی که اقدام به فروش آن می‌کند، کم‌لطفی می‌کند.

وی در اعلام آمار متوفیان ناشی از مسمومیت با سموم قرص برنج، دفع آفات نباتی، الکل، جونده‌کش و سیانور تصریح کرد: ۶۳ درصد فوت‌شدگان به دلیل مسمومیت از طریق قرص برنج، ۱۷ درصد از طریق الکل و 10 درصد هم از طریق سموم دفع‌ آفات بوده است.

صمدی‌راد اضافه کرد: ۶۲ نفر در سال ۹۵ در اثر این مسمومیت‌ها جان خود را در استان از دست داده‌اند.

وی، متوفیان ناشی از برق‌گرفتگی در ۹ ماهه سال‌جاری را ۱۴ نفر اعلام کرد و گفت: سه مورد زن و ۱۱ مورد مرد  در اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند که کاهش ۳۳ درصدی داشته است، از این تعداد 2 مورد در حوادث کاری و مابقی در اثر سانحه بوده است و از نظر فراوانی رتبه هشتم را داریم.

مدیرکل پزشک قانونی استان ادامه داد: متوفیان ناشی از غرق‌شدگی در استان برابر با ۲۲ نفر بوده که از این بین ۴ زن و ۱۸ مرد است.  

وی به آمار متوفیان غرق‌شدگی در اثر سیل آذرشهر و عجب‌شیر اشاره کرد و گفت: ۱۷ مورد زن و ۲۷ مرد زن در این سیل جان خود را از دست دادند که در سال ۹۵ از نظر فراوانی رتبه یازدهم را داشته که به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در رتبه ۲۶ کشوری قرار داریم.

صمدی‌راد ابراز کرد: متوفیان ناشی از مرگ خاموش و مونواکسیدکربن در سال‌جاری ۲۱ مورد بود که ۸ زن و ۱۳ مورد مرد است که نسبت به سال قبل کاهش ۲۵ درصدی داشتیم به طوریکه سال گذشته از نظر فراوانی رتبه سوم و به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت، رتبه هفتم کشوری را داشتیم.

وی با تاکید به اینکه آمار مرگ در اثر گازگرفتگی از ۸۴ مورد در سال ۹۰ به ۵۸ مورد در سال ۹۵ رسیده است، گفت: ولی این مرگ قابل پیش‌بینی و پیشگیری است و متاسفانه مردم مونواکسیدکربن را جدی نمی‌گیرند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اعلام مسمومیت در آمریکا به آتش‌نشانی از طریق سنسورهاست، تصریح کرد: این سنسور در کشور ما توزیع نمی‌شود و توزیع هم شود یا استاندار نیستند و یا برای محیط‌های صنعتی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ نفر در خانه، ۲ نفر در حمام، ۲ نفر در چادر، ۲ نفر در کیوسک نگهبانی و 2 نفر در پارکینگ امسال در اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند، افزود: تبریز با ۴ نفر، مراغه، میانه و بستان‌آباد و مرند هر کدام ۳ نفر بیشترین تعداد کشته‌شدگان را داشتند.

صمدی‌راد با تاکید به اینکه خودکشی جزو علل عمدی مرگ محسوب می‌شود که عامل مرگ نیز خود فرد است، گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و این عامل دهمین علت مرگ در جهان محسوب می‌شود. 


وی ادامه داد: در سال ۹۵ بعد از تهران، فارس، خوزستان و کرمانشاه، در رتبه پنجم قرار داشتیم که به‌ازای یکصد هزار جمعیت، رتبه دهم هستیم و سهم کشوری متوفیان در کشور ۵ درصد است که ۸۰ درصد مرد و ۲۰ درصد زن و ۶۹ درصد شهری و ۳۱ درصد روستایی هستند. َ

مدیرکل پزشکی قانونی استان اضافه کرد: آمار متوفیان خودکشی بر حسب تأهل ۶۵ درصد متأهل، ۲۰ درصد مجرد و پنج درصد مطلقه است که اکثراً ۲۱ تا ۴۰ سال هستند و از نظر تحصیلات اکثراً تحصیلات راهنمایی و ابتدایی دارند. 

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد از خودکشی‌کنندگان اولین بار بوده که دست به این کار زدند و خوشبختانه استان ما روند فزآینده نداشته و یک روند ثابت دارد. 

صمدی‌راد با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در کاهش و افزایش خودکشی در جامعه دارند، گفت: افراد مستعد خودکشی از طریق تصاویر و اطلاع‌رسانی‌ها اقدام به انتخاب یک روش خودکشی می‌کنند و البته خودکشی‌ها نیز بسته به منطقه متفاوت است.

وی با تاکید به اینکه تنها مرجع اعلام رسمی فوتی‌ها، پزشکی قانونی است، گفت:برای نمونه در زلزله ورزقان  آمار کشته‌شدگان به ۳۰۷ رسیده بود در حالیکه ما عجله‌ای در اعلام آمار فوت نداریم و آن 730 نفر اعلامی به خاطر این بود که فرمانداری‌ها مشترکاً در حال اعلام فوتی‌ها بودند در حالیکه ما طبق مشخصات هویتی اعلام فوت می‌کنیم از این رو همه اجازه دهند در همه وقایع ما اعلام آمار کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با اشاره به آمار متوفیان در اثر رانندگی ابراز کرد: در سال ۹۶ طبق تعاریف کمیسیون ایمنی راه‌ها، ۵۳۸ مورد فوتی داشتیم که ۱۱۰ زن و ۴۲۸ مرد بود که نسبت به سال ۹۵ که برابر با ۵۴۵ مورد بوده، کاهش ۱/۳ درصدی را شاهد بودیم. 

وی اضافه کرد: در سال ۹۵، استان از نظر تعداد متوفیان رانندگی با ۶۶۵ فوت در رتبه هشتم کشوری قرار داشت که به‌ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت در استان، رتبه ۲۸ کشوری را داشتیم.

صمدی‌راد یادآور شد: موضوع خودکشی نهنگ آبی در کشور نداشتیم حتی دو دختر اصفهانی نیز اثبات شده است که در اثر بازی نهنگ آبی نبوده است.

وی، تصادفات رانندگی استان را تشریح کرد و گفت: در بخش درون‌شهری ۱۲۹ مورد، برون‌شهری۳۹۲ مورد و  ۱۸ مورد خارج استان و نامعلوم که در مجموع ۵۳۹ نفر شده است.

مدیرکل پرشکی قانونی استان تصریح کرد: در سال ۹۶ بدترین ماه، شهریورماه با ۸۹ مورد کشته در تصادفات بوده است که 74  نفر در تبریز، ۱۱ نفر در مراغه، ۹ نفر در میانه و ۷ نفر در بناب بوده است، البته ۴۸ درصد فوت‌شدگان در محل حادثه، ۴۶ درصد در بیمارستان و ۵ درصد حین انتقال جان داده‌اند.

وی افزود: ۴۱ درصد متوفیان رانندگی، راننده با وسایله نقیله، ۳۷ درصد سرنشین و ۲۲ درصد عابر بوده است.

صمدی‌راد به تجهیز آزمایشگاه استان به تفکیک پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: در بخش سرولوژی۱۹۵ مورد، سم‌شناسی ۶۸۸ مورد و پاتولوژی۳۷۳ مورد آزمایش داشتیم.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی جریمه رانندگی به‌گونه‌ای است که کاملاً فرد را نقره‌داغ می‌کند حتی برای انداختن آدامس روی زمین جریمه می‌شوند، افزود: هر ایرانی که کارت ملی دارد به منزله داشتن گواهینامه نیست و هر فردی صلاحیت رانندگی را ندارد.

مدیرکل پزشک قانونی استان، اجرای طرح دادپزشک در استان و کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: دادپزشک زیرمجموعه پزشکی قانونی است که برای ساماندهی فوت‌های طبیعی است که پزشکان معالج برای آنها گواهی صادر نمی‌کنند، زیرا این مجموعه بی‌سامان بود و دست افرادی افتاده بود که جواز دفن را با پیک ارسال می‌کردند و با هماهنگی وزارت بهداشت مجموعه تجهیز شد که افرادی که سابقه کار در پزشک قانونی و سالن تشریح را دارند، صلاحیت حضور در این طرح را داشته باشد و شماره ۳۱ ۶۳ پاسخگوی مردم در این رابطه است.

وی در پایان به پروژه اجرای «سوله» برای معاینات حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت:کارهای مطالعاتی در حال انجام است و تا یک سال آینده حل خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها