شهاب باتمانی اهل کامیاران و دانشجوی دانشگاه تهران در حال حاضر عضو تیم طراحی صنعتی مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) که برجسته‌ترین نهاد تحقیقاتی کشور است و در پروژه‌های ملی ربات انسان نمای سایز بزرگ و سایز کوچک مشارکت دارد.
کد خبر: ۸۹۷۳۲۴۴
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
به گزارش خبر گزاری بسیج از کردستان، شهاب باتمانی متولد سال ۷۳ و اهل کامیاران یکی از جوانان نخبه استان کردستان است که در پروژ‌های ملی ساخت ربات‌های انسان نما مشارکت دارد.

شهاب باتمانی در حال حاضر دانشجوی رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهران است که تا امروز توانسته است چندین نوآوری را به نام خود ثبت کند.

این جوان نخبه کردستانی اظهار داشت: رشته طراحی صنعتی به سمت اختراع پیش نمی‌رود بلکه سمت و سوی آن نوآوری، خلاقیت و ترکیب ایده‌ها است.

وی افزود: صندلی «ژینو» را برای نمازخواندن افرادی که مشکلات جسمانی دارند و نمیتوانند ایستاده نماز بخوانند طراحی کردم، از ویژگی‌های این صندلی میتوان به تنظیم پذیری سجده گاه از نشیمن گاه، تنظیم پذیری ارتفاع سجده گاه و زاویه سجدگاه اشاره کرد که با این سه ویژگی نمازگزار می‌تواند آنگونه که میخواهد و متناسب با تناسبات بدن خود، صندلی را شخصی سازی کند.

شهاب باتمانی گفت: این صندلی دارای طراحی ایرانی اسلامی و متناسب و هماهنگ با فضای مسجد و منزل است که قابلیت جمع شدن و اشغال حداقل فضا را دارد و به دلیل طراحی متفاوت و خاص این محصول میتوان بعد از استفاده با کمترین فضا آن‌ها را در مساجد انبار کرد.

گفتنی است طرح صندلی ژینو این جوان کردستانی در بخش "ایده‌های نو" مسابقات "آیدیران" ۹۶ که به عنوان معتبرترین سری مسابقات طراحی صنعتی ایران هر ساله توسط موسسه طراحان صنعتی ایرانیان و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، موفق به کسب تندیس برنز این مسابقات شد.

این دانشجوی دانشگاه تهران در حال حاضر عضو تیم طراحی صنعتی مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) که برجسته‌ترین نهاد تحقیقاتی کشور است و در پروژه‌های ملی ربات انسان نمای سایز بزرگ و سایز کوچک مشارکت دارد.

وی گفت: تیم طراحی صنعتی مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) شرکتی وابسته به دانشگاه تهران است که طرف قرارداد با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است و بیشتر روی پروژه‌های ملی کار میکند.

این جوان کامیارانی یاداور شد: یکی از پروژ‌های ما در این تیم، ساخت ربات انسان نمای سورنا مینی است که با هدف ترویج علم رباتیک در بین دانش آموزان و دانشجویان با ساختار و طراحی جدید و جذاب روانه بازار شده است، تمام کد‌ها و الگوریتم‌های استفاده شده در ربات سورنا مینی بصورت متن باز در اختیار کاربر قرار میگیرد در نتیجه کاربر می‌تواند بنا بر نیاز خود به تغییر و یا بهبود الگوریتم‌های بکار رفته بپردازد و یا کد‌های مورد نظر خود را بر روی ربات پیاده سازی کند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این ربات Open Source است، برای مراکز آموزشی و پژوهشی و دانشجویانی که قصد کدنویسی، برنامه نویسی و حتی باز و بسته کردن و تجزیه و تحلیل این ربات را دارند قابل استفاده است.
 
شهاب باتمانی تصریح کرد: هر چند تا امروز کیت‌های آموزشی رباتیکی و وسایل مشابه در مدارس و مراکز آموزشی وجود داشته است، ولی مشخصا هیچ کدام از آن‌ها امکانات و کاربری ربات انسان نمای کوچک را ندارد در نتیجه ورود این ربات‌ها به عرصه‌ی آموزشی کشور می‌تواند تاثیر چشمگیری به وجود آورد.

این دانشجوی دانشگاه تهران گفت: از دیگر موارد کاربردی این ربات‌ها می‌توان به مصارف تبلیغاتی در مراکز خرید، بانک ها، رستوان‌ها و سایر اماکن عمومی جهت سرگرمی و یا ارائه خدمات ساده نظیر راهنمایی افراد در بازارچه‌ها و یا گرفتن سفارش و تحویل آن در رستوران‌ها برای مشتری اشاره کرد.

این جوان نخبه کردستانی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اهداف پروژه‌ی ربات‌های سایز کوچک سورنا، پژوهش، ساخت و تجربه‌ی روند تولید علم در داخل کشور باهمت متخصصین داخلی است.

وی افزود: از آنجایی که این محصول باهدف تجاری‌سازی و تعامل با کاربران ایرانی تکامل میابد، بایستی ملاحظات و مناسبات ارتباط و تعاملات کاربران ایرانی در این محصول در نظر گرفته شود در این زمینه گروه طراحی صنعتی به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین عناصر بومی‌سازی در این پروژه نقش ایفا کرده و نتایج آن بیشتر در ظاهر ربات و دقیق‌تر در طراحی جزئیات و پیشینه‌ی طراحی مشهود است.

یکی دیگر از طرح‌های تحقیقاتی تیم شهاب باتمانی ربات انسان نمای سایز بزرگ است که یکی از برترین ربات‌های دنیا محسوب می‌شود و تا چند ماه آینده ورژن جدید آن رونمایی می‌شود و بیشتر به عنوان بازوی مکانیکی در مراکز صنعتی و حتی در مراکز جراحی در بیمارستان‌ها کاربرد دارد.

این دانشجوی اهل کامیاران تصریح کرد: بعد از اتمام تحصیلات به استان برمیگردم و اگر زمینه فعالیت باشد حتما کار‌های تحقیقاتی خود را در کردستان ادامه میدهم.

شهاب باتمانی تاکید کرد: در کردستان با توجه به اینکه کارخانه و یا مرکز صنعتی وجود ندارد پتانسیل رقابت وجود ندارد، در بخش صنعت فرصت‌ها خیلی محدود و انگشت شمار است و همین باعث ناامیدی و دلسری جوانان کردستانی و افزایش بیکاری شده است.

وی با بیان اینکه توانای و ظرفیت‌های زیادی در بین جوانان کردستانی وجود دارد، اما هیچ ارگان و سازمانی از آن‌ها استفاده نمیکند گفت: چند وقت پیش نخستین فراخوان ملی طراحی مبلمان شهری سیمای اکباتان توسط شهرداری همدان برگزار شد که طرح تیم ما مقام اول را کسب کرد، اما همانظور که میدانیم اصلا در کردستان چنین فرصت‌های رقابتی را بوجود نمی‌آورند، استان کردستان هر چند دارای فرهنگی غنی و کهن است، اما کدام مبلمان شهری آن براساس این فرهنگ طراحی شده است؟

وی با اشاره به اینکه مسئولین ما در کردستان بی خیال هستند گفت: دانشجویان کردستانی به علت اینکه ارتباط مستقیم با صنعت و مراکز صنعتی ندارند ار فضای کار دور هستند و حس ناامیدی و دلسری بر آن‌ها غلبه کرده، حتی با کسب مدارج عالی باز هم نمی‌توانند کاری انجام دهند چرا که در پروسه تحصیل کاری بصورت علمی یاد نگرفته اند، اما در تهران شرایط فرق می‌کند به علت وجود مراکز مختلف صنعتی، کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ و بازدید و ارتباط گیری که با همراهی اساتید دانشگاهی انجام می‌شود دانشجویان فرصت کسب تجربه و کار دارند و همین باعث می‌شود بعد از تحصیل هر کدام کارآفرینی در حوزه تحصیلی خود شوند.

این جوان نخبه کردستانی گفت: بی امکاناتی و عدم توسعه یافتگی دید جوانان ما را در استان خیلی محدود کرده است که دنبال صنعت نروند، تصور جوانان ما از مراکز صنعتی و ... یک چیز دست نیافتنی است، اما در بعضی از بزرگترین مراکز صنعتی تنها یک دستگاه وجود دارد که با آن کار میکنند پس سنگ بزرگ نشانه نزدن است.

وی در پایان تاکید کرد: امروز جوانان کردستانی باید بدانند که هر چند در استان خودمان مراکز صنعتی نیست، اما در جا‌های دیگر که وجود دارد پس باید بروند، ببیند، یادبگیرند و برگردند در استان خود آن را پیاده و اجرا کنند.
 
انتهای پیام/7727
 
منبع: کرد دانش
ارسال نظرات