خبرهای داغ:
سخنران مسجد مقدس جمکران فهم قرآن کریم، دعا و تفکر را سه راه کسب معرفت دانست و گفت: بزرگ‌بینی اعمال نیک و کوچک شمردن گناهان، آفت اعمال است.
کد خبر: ۸۹۷۳۴۲۰
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴

فهم قرآن، دعا و تفکر سه راه کسب بصیرت است

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران به تبیین موضوع بصیرت پرداخت و اظهار داشت: واژه "بصیرت" چندین بار در قرآن کریم تکرار شده است، در آیات پایانی سوره مبارکه یوسف، خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید، "به مردم بگو من آمده‌ام شما را به‌وسیله بصیرت، به راه مستقیم دعوت کنم".

استاد حوزه علمیه افزود: وجود سه نوع بصیرت برای انسان ضروری است، بصیرت "دینی و اعتقادی"، "اخلاقی" و "سیاسی" سه بصیرتی است که انسان باید در تلاش باشد تا آن‌ها را کسب و در مواقع و مقاطع حساس، با بصیرت عمل کند.

وی با بیان اینکه دین انسان باید از روی فهم و اعتقاد باشد، ادامه داد: مسلمانان باید خداوند، رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) را بشناسند و باور قلبی به اصول و فروع دین داشته باشند.

رفیعی تأکید کرد: اعتقاد به امام زمان(عج) و قرآن باید از روی فهم باشد که این مسئله، همان بصیرت اعتقادی است، در بصیرت اخلاقی نیز انسان باید متوجه عیوب اخلاقی خود شود و تلاش داشته باشد که آن‌ها را برطرف کند.

وی به اهمیت دادن به اعترافات دشمن تأکید و تصریح کرد: اعتراف دشمن در معایب و نقاط ضعف، کمک زیادی به شناخت، تقویت و اصلاح آن‌ها می‌کند، نکته دیگر این است که بزرگ دیدن اعمال نیک کوچک شمردن گناهان، آفت اعمال است و از چنین نگرشی باید پرهیز شود.

سخنران مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: اگر مردم در مسائل سیاسی بصیرت داشتند، سقیفه به‌وجود نمی‌آمد، عدم‌بصیرت سبب شد که عمروعاص به‌سادگی در صفین بر سر مردم کلاه بگذارد و همچنین در مقطع دیگر سی هزار نفر را مقابل امام حسین(ع) قرار داد و عاشورا را رقم زد.

وی در تشریح راه‌های کسب بصیرت، یکی از این راه‌ها را فهم قرآن کریم عنوان کرد و افزود: صرفاً با قرائت و حفظ قرآن کریم، بصیرت به‌وجود نمی‌آید، چراکه بسیاری از دشمنان و قاتلان ائمه اطهار(ع) از حفاظ و قاریان قرآن بودند، اما چنین جنایت‌هایی مرتکب شدند.

استاد حوزه علمیه در پایان با تأکید بر انس گرفتن با قرآن کریم، گفت: "دعا" و "تفکر" دو راه دیگر کسب بصیرت است که مسلمانان باید به این سه اصل توجه ویژه داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها